Faktura místo úvěru

15. března 2011, 16:21 - Adam Junek
15. března 2011, 16:21

Nárůst transakcí byl vloni oproti roku 2009 12,2 procenta

Co mají společného kovovýrobci, dodavatelé pro zdravotnictví či dovozci sportovních potřeb? Všichni tito podnikatelé patří k předním klientům factoringových společností. Tedy využívají nejčastěji alternativního způsobu, jak získat peníze na provoz či nákup zboží, aniž by museli „bojovat“ s přísnějšími pravidly poskytnutí úvěru u bankovních institucí. Navíc factoring má pro ně tu výhodu, že na rozdíl od úvěru neovlivňuje třeba kapitálovou přiměřenost a peníze z něj jsou v zásadě tržbami, které je možno použít na cokoliv, a ne tedy účelově, jak tomu s půjčkou od banky často bývá.
Firmy v Česku v pokrizovém období opět objevily kouzlo tohoto produktu. Po propadu se opět v roce 2010 objemy factoringových obchodů zvedly.
Za loňský rok byl výsledek podle statistik Asociace factoringových společností České republiky (AFS ČR) bezmála 112 miliard korun. To oproti roku 2009 znamená nárůst o 12,2 procenta. Stále je to však méně než v roce 2008, kdy krize v Česku ještě plně nepropukla.

Banky se ještě bojí

„Factoringové financování nabralo v roce 2010 na dynamice. Vykázali jsme růst čtrnáct procent,“ říká Karel Machytka, místopředseda představenstva Factoringu České spořitelny. „Za nárůstem stojí nový příliv obchodních pohledávek našich klientů. Poptávka po jejich výrobcích rostla, zvýšil se jim odbyt, a s tím souvisí i množství pohledávek, které jsme jim mohli profinancovat,“ doplnil.
Letošní rok pak podle prvních odhadů může překonat předkrizové období. „Je to poměrně reálné. Zlepšení signalizuje už porovnání vývoje obratů v prvních dvou měsících, ale pro odhad celého roku je to zatím málo,“ říká Tomáš Morávek, šéf ČSOB Factoringu.
Brzdou pro boom zájmu o tento produkt financování firemních aktivit by ale mohla být letos se projevující větší vůle bank poskytovat firmám úvěry. „Toto riziko samozřejmě existuje, ale předpokládáme, že banky budou obezřetnější v poskytování úvěrů zajištěných zástavami pohledávek. Ze zkušenosti víme, že banka raději poskytne finanční prostředky prostřednictvím své dceřiné factoringové společnosti, kde je dostatečná kontrola a klientovi nejsou poskytnuty prostředky nad rámec salda relevantních pohledávek,“ vysvětluje Radmila Jakubová, členka představenstva České leasingové a finanční asociace (ČLFA) a zároveň ředitelka Factoringu ČS.
„Větší vůle bank poskytovat úvěry zpravidla zvýší konkurenci, což jistě může mít vliv na vývoj trhu, ale nemyslím, že se tento efekt projeví ještě letos. Banky reagují na makroekonomický vývoj přece jen o něco pomaleji a zatím se spíše setkáváme s tím, že zájemci o úvěry, které potřebují kvůli rostoucím tržbám, jsou odmítáni, neboť jejich žádosti jsou posuzovány na základě horších čísel z období krize,“ dodává Morávek z ČSOB Factoringu.

Peníze, nebo riziko

Odvětvím, jež typicky využívá služeb tzv. faktora, který přebírá správu pohledávek a poskytuje klientovi na jejich základě peníze, je co do objemu transakcí kovovýroba. O to se postará zejména několik dodavatelů do autoprůmyslu. Co do počtu zákazníků jde o dodavatele pro zdravotnictví, protože potřebují překlenout dlouhé návratnosti běžné pro tuto oblast, či dovozce sportovních potřeb, kteří zase mají potíže se sezonností svého zboží.
Vedoucím produktem na českém trhu je tradičně regresní factoring, který představuje 76 procent všech poskytnutých prostředků. Faktor při přebírání pohledávky nepřebírá rizika spojená s platební neschopností kupujícího. Bezregresní factoring, kdy jsou převáděna i tato rizika, tak zatím netvoří ani čtvrtinu trhu.
„Je to jistě dáno cenou, jež je u regresního factoringu nižší. Klienti zatím většinou nehledají v této službě snížení rozsahu rozvahy nebo zajištění rizika nezaplacení od odběratele, ale chtějí získat provozní finanční prostředky,“ míní Jakubová z ČLFA.
A kolik tato služba vlastně stojí? Cena je složena z factoringového poplatku (jakýchsi režijních nákladů na správu pohledávek) a úroku, který představuje cenu za vyplacené zálohy za faktury. V krizovém období se pohybují tyto ceny okolo dvaceti procent z fakturované sumy, v klidnějších dobách je to zhruba polovina.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče