Factoring firmám pomůže i v krizi

17. září 2009, 06:11 - Tomáš Johánek
17. září 2009, 06:11

Špatné časy v ekonomice svědčí alternativním finančním produktům, například factoringu. Tato služba je vhodná pro všechny podnikatele, kteří si nejsou příliš jisti platební schopností svých odběratelů.

Autor: Martin Siebert

Jedním z prvních projevů ekonomické recese byla změna chování bank. Ty velmi rychle omezily půjčování peněz, začala se protahovat reálná doba inkasa pohledávek, a tím se zpomalil tok peněz v celé ekonomice. „Řada firem se dnes nedostane k potřebné výši úvěru,“ popisuje situaci obchodní ředitel společnosti ČSOB Factoring Jindřich Horák. Právě takovým firmám může za určitých podmínek pomoci factoring. Specializované společnosti poskytují stejně jako banky podnikatelům provozní peníze, pouze s tím rozdílem, že půjčují finanční prostředky proti postoupeným pohledávkám. „To je zásadní rozdíl od úvěrového financování bank, které mají pohledávky pouze v zástavě, a tudíž nad nimi nemají takovou kontrolu jako factoringové společnosti,“ vysvětluje Horák.

CO JE FACTORING
Factoringová společnost zabezpečuje krátkodobé, takzvané provozní financování dodavatelů služeb či zboží, kteří poskytují odběratelům odloženou splatnost faktur na dobu 14 až 90 dní. Od klienta průběžně přebírá pohledávky za zboží či služby a obratem mu na ně poskytne zálohu okolo 80 procent z fakturované částky. Doplatek získá klient v okamžiku, kdy factoringové společnosti zaplatí odběratelé zboží. Factoringová společnost přebírá veškeré úkoly spojené se správou a zajištěním inkasa pohledávek.

V praxi to funguje tak, že podnikatel něco vyrobí či poskytne nějakou službu, vyfakturuje ji, pohledávku postoupí na factoringovou společnost a následně může okamžitě dostat zálohu ve výši okolo 80 procent hodnoty pohledávky. Factoringová společnost se pak sama stará o inkaso pohledávky a po obdržení peněz na svůj účet zaplatí zbytek celé transakce svému klientovi. Podnikatel může čerpat peníze hned v den postoupení pohledávky a factoringová společnost si díky kontrole nad pohledávkami může dovolit půjčovat i firmám, kterým banky nepůjčí.

Factoring na míru

Factoringové společnosti sestavují své produkty ze tří základních komponentů. Tím hlavním bývá klasické půjčování finančních prostředků proti postoupeným pohledávkám. Dalším atraktivním aspektem je, že factoringová společnost je nejen finanční partner, ale také se efektivně stará o pohledávky, které jí byly postoupeny. „To je služba, kterou firmy velmi oceňují. Aby tato činnost byla efektivní, vyžaduje určité know-how, standardizované postupy a nezávislost vztahu s dlužníkem. Jinak konzumuje hodně času i nákladů a výsledek nemusí být uspokojivý. Je-li tedy možné tuto práci svěřit profesionálům, řada dodavatelů to ráda udělá,“ říká Horák.

Třetí součástí factoringových řešení může být převzetí rizika neplacení pohledávek u vybraných odběratelů. Pokud se odběratel dostane do finančních problémů, factoringová společnost v těchto případech garantuje návratnost až 80 procent nominální hodnoty pohledávky. „Samozřejmě u každého dlužníka si prověřujeme jeho schopnost platit závazky a stanovujeme maximální výši limitu, do něhož jsme riziko neplacení ochotni převzít. Tato služba je vhodná pro všechny podnikatele, kteří si nejsou jisti platební schopností svých tuzemských i zahraničních odběratelů. Určitě se jim vyplatí zaplatit poměrně nízkou částku za jistotu, že vyinkasují podstatnou část hodnoty pohledávky,“ zdůraznil dále Jindřich Horák.

Firma musí točit alespoň 20 milionů

Jak už bylo řečeno, factoring lze uplatnit poměrně široce. Základní kritéria pro zahájení factoringové spolupráce jsou tři – firma musí mít minimální roční obrat 20 milionů korun, minimálně pět odběratelů vhodných pro factoring a také určitou perspektivu další existence. Jak zdůraznil Jindřich Horák, kritéria posuzování vhodnosti či nevhodnosti řešit financování konkrétního zájemce prostřednictvím factoringu jsou dost odlišná od bank a velkou roli vedle posuzování bonity samotného klienta hraje i posouzení platební schopnosti jednotlivých odběratelů. To factoringovým společnostem umožňuje větší flexibilu při rozhodování. Typickým zákazníkem factoringových společností je třeba velkoobchodní společnost, která má desítky i stovky odběratelů. Mezi takovým množstvím odběratelů se vždy najdou i hůře platící firmy, které vyžadují speciální péči z pohledu inkasa pohledávek. Tady většinou efektivně působí spolupráce s factoringovou společností, která poskytuje svým klientům služby související se správou pohledávek.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče