Facebook spoléhá na drobnou výpomoc svých přátel

20. října 2009, 19:56 - Douglas MacMillan
20. října 2009, 19:56

Díky propojení sociální sítě s obchody na webu se zvyšuje objem on-line prodejů...

Celý podtitul:
Díky propojení sociální sítě s obchody na webu se zvyšuje objem on-line prodejů a Facebook získává navíc další zdroje možných příjmů

Merrill Squires se snaží prodejcům aut vyhnout za každou cenu. Takže když se tento osmačtyřicetiletý manažer z Dallasu nedávno rozhodoval mezi Chevroletem Tahoe a GMC Yukon Denali, obrátil se s žádostí o radu na svých šest set přátel na Facebooku. Přišly mu desítky odpovědí a jeden starý známý – majitel denali – ho přesvědčil o modelu Tahoe. „Důvěřuji jeho názoru, nikdy by mě ale nenapadlo zvednout telefon a zavolat mu,“ říká Squires.
Sociální sítě začínají ovlivňovat veškeré druhy nákupů – od aut až po lístky do kina. Zákazníci vyhledávají v příspěvcích na Twitteru názory na technické vymoženosti i běžeckou obuv. Když potřebují najít vhodný dárek, používají internetové stránky Kaboodle, kde jsou umísťovány sdílené nákupní seznamy. Facebook s 300 miliony uživatelů po celém světě má však jednoznačně nejlepší předpoklady pro lukrativní sloučení maloobchodu a sociálního média a k této výzvě se staví čelem.
Vloni byl spuštěn Facebook Connect. Prodejcům, kteří tuto službu využívají, je přidělena na jejich domovské internetové stránky ikona k přihlášení na Facebook. Díky tomu mohou uživatelé Facebooku poskytnout prodávajícímu během nákupu seznam svých přátel. Podle údajů analytické firmy e-Tailing Group využívá službu již nyní 43 procent maloobchodních internetových prodejců a dalších 31 procent se chystá zapojit během příštího roku.
Facebook Connect zlepšuje požitek z návštěv v internetových obchodech. Když zákazníci, kteří jsou přihlášeni na Facebooku, objeví předmět, jejž by si chtěli pořídit, kliknou na ikonku, pošlou fotografii a popis výrobku na stránky svých přátel, kteří nákup buď posvětí, nebo poradí koupit něco jiného. Tyto komentáře se mohou znovu objevit o několik měsíců později, až bude někdo jiný ze skupiny společných přátel potřebovat obdobné informace. Třiatřicetiletý Brian Baterman používá Facebook Connect, když kupuje vstupenky na koncerty od společnosti Live Nation a hledá přátele, kteří by šli na koncert s ním.
Marketingový ředitel Facebooku Ethan Beard říká, že jeho cílem je, aby se nakupování v internetovém obchodě podobalo návštěvě nákupní galerie s přáteli. „Nakupování může být společenským prožitkem, ale vzhledem k charakteru internetu se z něj stalo osamělé sezení před monitorem,“ říká Beard. „Sociální sítě a nástroje jako Facebook Connect činí nakupování opět společenskou záležitostí,“ dodává.
Pro Facebook, jenž byl spuštěn před pěti lety, by maloobchodní prodej mohl znamenat příslib dalších zisků. V současné době spadá většina z příjmů, jež se odhadují na 500 milionů dolarů, na reklamu. Internetová reklama však v současné době zažívá útlum. Investoři tuší, že zákazníci zvolí spíše Facebook než vyhledávač Google. „Taková je vize. Proto má Facebook takovou hodnotu,“ uvádí Dave McClure, poradce ve firmě Founders Fund, která pracuje s rizikovým kapitálem a v roce 2006 do Facebooku investovala.

MOCNÁ KOMBINACE
Z Facebooku zatím nelze zadávat on-line platby, firma však najala několik bývalých zaměstnanců firmy eBay, kteří pracovali na platebním systému PayPal. Jeden z nich je minimálně v manažerské pozici. Platební systém by Facebooku umožnil vybírat poplatky od obchodníků za transakce uskutečněné v rámci této sociální sítě. To je potenciální zdroj obrovských příjmů závisejících na kvalitě propojení konkrétního obchodu a sociální sítě. Módní návrhářka Diane von Fürstenbergová spustila reklamní stránky na Facebooku, které si získaly již 25 tisíc příznivců. Příští měsíc se chystá uvést řadu slunečních brýlí ve chvíli, kdy její internetové stránky začnou nabízet službu Facebook Connect.
Zaznívají však i pochybovačné názory, že společenské kruhy lidí vytvořené na Facebooku nejsou tak významné, aby mohly změnit způsob prodeje po internetu. „Nejsem si jistá tím, že množství uživatelů Facebooku, jejichž síť přátel je dostatečně velká na to, aby docházelo ke shodám ve zboží, jež shání, je významné,“ říká Sucharita Mulpuruová, analytička zabývající se internetovým obchodem ve firmě Forrester Research. Mnozí maloobchodníci však na význam přátel sázejí. Firma Threadless specializující se na prodej triček představuje svým příznivcům na Facebooku každý týden nová trička. Lví podíl veškerých výdajů na reklamu firmy Threadless končí právě u provozovatele Facebooku. Cam Balzer, viceprezident firmy Threadless pro marketing, uvádí: „Když začnete vnímat sílu jednotlivých skupin přátel a dopad mluveného slova … chcete od této cílové skupiny získat víc.“

***

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
AMD Ryzen 3 1200 a 1300X – Čtyřjádra za skvělé ceny (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít