Facebook spoléhá na drobnou výpomoc svých přátel

20. října 2009, 19:56 - Douglas MacMillan
20. října 2009, 19:56

Díky propojení sociální sítě s obchody na webu se zvyšuje objem on-line prodejů...

Celý podtitul:
Díky propojení sociální sítě s obchody na webu se zvyšuje objem on-line prodejů a Facebook získává navíc další zdroje možných příjmů

Merrill Squires se snaží prodejcům aut vyhnout za každou cenu. Takže když se tento osmačtyřicetiletý manažer z Dallasu nedávno rozhodoval mezi Chevroletem Tahoe a GMC Yukon Denali, obrátil se s žádostí o radu na svých šest set přátel na Facebooku. Přišly mu desítky odpovědí a jeden starý známý – majitel denali – ho přesvědčil o modelu Tahoe. „Důvěřuji jeho názoru, nikdy by mě ale nenapadlo zvednout telefon a zavolat mu,“ říká Squires.
Sociální sítě začínají ovlivňovat veškeré druhy nákupů – od aut až po lístky do kina. Zákazníci vyhledávají v příspěvcích na Twitteru názory na technické vymoženosti i běžeckou obuv. Když potřebují najít vhodný dárek, používají internetové stránky Kaboodle, kde jsou umísťovány sdílené nákupní seznamy. Facebook s 300 miliony uživatelů po celém světě má však jednoznačně nejlepší předpoklady pro lukrativní sloučení maloobchodu a sociálního média a k této výzvě se staví čelem.
Vloni byl spuštěn Facebook Connect. Prodejcům, kteří tuto službu využívají, je přidělena na jejich domovské internetové stránky ikona k přihlášení na Facebook. Díky tomu mohou uživatelé Facebooku poskytnout prodávajícímu během nákupu seznam svých přátel. Podle údajů analytické firmy e-Tailing Group využívá službu již nyní 43 procent maloobchodních internetových prodejců a dalších 31 procent se chystá zapojit během příštího roku.
Facebook Connect zlepšuje požitek z návštěv v internetových obchodech. Když zákazníci, kteří jsou přihlášeni na Facebooku, objeví předmět, jejž by si chtěli pořídit, kliknou na ikonku, pošlou fotografii a popis výrobku na stránky svých přátel, kteří nákup buď posvětí, nebo poradí koupit něco jiného. Tyto komentáře se mohou znovu objevit o několik měsíců později, až bude někdo jiný ze skupiny společných přátel potřebovat obdobné informace. Třiatřicetiletý Brian Baterman používá Facebook Connect, když kupuje vstupenky na koncerty od společnosti Live Nation a hledá přátele, kteří by šli na koncert s ním.
Marketingový ředitel Facebooku Ethan Beard říká, že jeho cílem je, aby se nakupování v internetovém obchodě podobalo návštěvě nákupní galerie s přáteli. „Nakupování může být společenským prožitkem, ale vzhledem k charakteru internetu se z něj stalo osamělé sezení před monitorem,“ říká Beard. „Sociální sítě a nástroje jako Facebook Connect činí nakupování opět společenskou záležitostí,“ dodává.
Pro Facebook, jenž byl spuštěn před pěti lety, by maloobchodní prodej mohl znamenat příslib dalších zisků. V současné době spadá většina z příjmů, jež se odhadují na 500 milionů dolarů, na reklamu. Internetová reklama však v současné době zažívá útlum. Investoři tuší, že zákazníci zvolí spíše Facebook než vyhledávač Google. „Taková je vize. Proto má Facebook takovou hodnotu,“ uvádí Dave McClure, poradce ve firmě Founders Fund, která pracuje s rizikovým kapitálem a v roce 2006 do Facebooku investovala.

MOCNÁ KOMBINACE
Z Facebooku zatím nelze zadávat on-line platby, firma však najala několik bývalých zaměstnanců firmy eBay, kteří pracovali na platebním systému PayPal. Jeden z nich je minimálně v manažerské pozici. Platební systém by Facebooku umožnil vybírat poplatky od obchodníků za transakce uskutečněné v rámci této sociální sítě. To je potenciální zdroj obrovských příjmů závisejících na kvalitě propojení konkrétního obchodu a sociální sítě. Módní návrhářka Diane von Fürstenbergová spustila reklamní stránky na Facebooku, které si získaly již 25 tisíc příznivců. Příští měsíc se chystá uvést řadu slunečních brýlí ve chvíli, kdy její internetové stránky začnou nabízet službu Facebook Connect.
Zaznívají však i pochybovačné názory, že společenské kruhy lidí vytvořené na Facebooku nejsou tak významné, aby mohly změnit způsob prodeje po internetu. „Nejsem si jistá tím, že množství uživatelů Facebooku, jejichž síť přátel je dostatečně velká na to, aby docházelo ke shodám ve zboží, jež shání, je významné,“ říká Sucharita Mulpuruová, analytička zabývající se internetovým obchodem ve firmě Forrester Research. Mnozí maloobchodníci však na význam přátel sázejí. Firma Threadless specializující se na prodej triček představuje svým příznivcům na Facebooku každý týden nová trička. Lví podíl veškerých výdajů na reklamu firmy Threadless končí právě u provozovatele Facebooku. Cam Balzer, viceprezident firmy Threadless pro marketing, uvádí: „Když začnete vnímat sílu jednotlivých skupin přátel a dopad mluveného slova … chcete od této cílové skupiny získat víc.“

***

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče