Facebook provádí své experimenty na nás

04. července 2014, 14:29 - čtk
04. července 2014, 14:29

Někteří se domnívají, že je přehnané dělat povyk kolem psychologického experimentu firmy Facebook na téma šíření emocí mezi uživateli této sociální sítě. Nikdo při něm neutrpěl újmu a řadí se ke zprávám o zneužití vědy v mnoha jiných případech. List Financial Times však soudí, že je tu jeden velký rozdíl. Firmy testují a pak lžou o svém zboží, v případě Facebooku jsme to my, kdo je testován.

Experiment, jehož výsledek byl zveřejněn teprve nedávno, se konal v roce 2012 s využitím asi 700 tisíc uživatelů sítě. To je zlomek ve srovnání s 1,3 miliardy těch, kdo jsou k Facebooku přihlášeni. Výzkum nikomu nezpůsobil újmu, řidiči jedoucí ve vadných automobilech nebo lidé požívající přesolené a tučné sýry riskují mnohem víc. Facebook ale zmanipuloval výběr příspěvků zobrazovaných uživatelům a pak zjišťoval, jak to ovlivňuje emoce.

Experiment ukázal na dvě věci. Zaprvé Facebook necítí potřebu požádat o svolení, zda se někdo chce testu účastnit. Předložil sice text s podmínkami, který však uživatelé z nedostatku času přeskočí a odkliknou rychle souhlas, aby se pohnuli dál. V textu se skrývala vágní formulace o udělení souhlasu k použití výsledků ke „zlepšení“ kvality produktu. Od roku 2012 pak do textu přibylo slůvko „výzkum“. A to je vše.

Informovaný souhlas bez souhlasu

Když byl výsledek zveřejněn v Proceedings of the National Academy of Sciences, pravilo se v něm, že uživatelé poskytli „informovaný souhlas“, což je lež. Lidé souhlasili s jakýmsi povšechným textem, který neobsahoval popis prováděné studie, jak to vyžadují americké předpisy pro vědecký výzkum z roku 1979.

Profesor počítačových technologií z Princetonské univerzity Edward Felten podmínky, s nimiž lidé souhlasili, označil za „právní fikci souhlasu“. Facebook má navíc obchodní výhodu. Společnosti jako Unilever nebo Procter & Gamble, které se zabývají psychologickými studiemi, musejí své účastníky najmout. A k tomu jim nestačí formulář typu, dejte souhlas k zakoupení zmrzliny.

A zadruhé má Facebook k dispozici neuvěřitelnou možnost ovlivňovat chování díky ohromnému množství uživatelů. Pro jiný svůj „výzkum“ zaměřený na to, jak se šíří informace sítí přátel, využíval „svůj vzorek asi 253 milionů uživatelů“, tedy čtyřnásobek obyvatel Francie.

Správný obsah správným lidem v pravý čas

Facebook ukázal, že může měnit chování lidí a na to jeho experimenty také jsou. „Pravidelně testujeme, abychom zjistili, jak službu zlepšit. Zjistili jsme, že jestliže lidé na Facebooku vidí více aktualizací, sami jich pak více píší,“ napsal jeden manažer sítě v lednu. Někdy Facebook využívá svých možnosti ke specifickým cílům. Jeho zakladatel Mark Zuckerberg třeba ve snaze získat dárce orgánů vyzval ty, kdo už se dárci stali, aby to na Facebooku zveřejnili a povzbudili tak přátele k následování.

Zuckerberg a další z vedení Facebooku sdílejí naivní filozofii, podle níž to, co je dobré pro uživatele - sdílení materiálu s přáteli - je dobré pro Facebook a cokoli tomu napomáhá je dobré pro všechny. Zaklínadlem je „poskytnout informaci toho pravého obsahu těm správným lidem v pravý čas“.

A tato filozofie je obsažena také v nevinném tónu, který v omluvě k výzkumu o emocích použil Adam Kramer, který je členem vědeckého týmu Facebooku. „Cílem všech našich výzkumů na Facebooku je zjistit, jak službu vylepšit. Nechtěli jsme nikoho naštvat.“ To jistě ne, uzavírá FT, avšak pokyny pro provádění experimentů v USA byly zformulovány tak, aby zastavily všechny, kdo jsou přesvědčeni o vlastní dobrotě a chtějí pro všechny jen to nejlepší. Je na čase, aby si je lidé z Facebooku přečetli.


Čtěte také:

Britští regulátoři si kvůli pokusu na uživatelích posvítí na Facebook

Facebook chce šířit internet bezpilotními letouny. Jedná s Titan Aerospace

Jan Sedlák: Facebook na vás dělá pokusy. No a co?

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít