Extra vzrůšo hned, velký prachy později?

06. září 2007, 13:35 - Paula Lehman
06. září 2007, 13:35

Kabelová televize se naučila, jak na mladé spotřebitele

Netradiční sporty přitahují těžko oslovitelnou mládež přes dvacet – a bohaté sponzory.

Nemilosrdné, krvavé zápasy v klecích. Skateboarding na vodě. Tenis na písku. Bicykly v blátě. Fantasy bitvy ve virtuálních světech. Moderní nindžové. Na rozdíl od mainstreamových sportů s kolosálními televizními kontrakty, všeobecně známými sportovci a komentátory a s mnohamilionovými smlouvami o propagaci, je šest sportů, jež zde představujeme, drsnými netradičními disciplínami, které se předhánějí, aby upoutaly celonárodní pozornost.
Ale vzpomeňte si! I sérii automobilových závodů NASCAR rozjela parta nadšenců v rachotinách předělaných na vyšší výkon. Stalo se tak jižně od Mason-Dixonovy linie mezi Pensylvánií a Marylandem. A že to není tak dávno, co grandslamové turnaje v tenise hráli amatéři. Obecenstvo nových sportovních podniků v USA se rychle rozrůstá, čemuž napomáhá to, že se do hlavního proudu zařazují „akční sporty“, například snowboarding a skateboarding. Z těchto šesti sportů si v hlavním proudu pravděpodobně už vydobyly své postavení takzvané ultimátní zápasy (Ultimate Fighting), kdežto wakeskating teprve začíná do profesionálních vod poznenáhlu pronikat. Přicházejí zkušení investoři, ke sponzorování se hlásí globální společnosti, například Toyota, Dell a Hewlett-Packard, a hodně samotných sportovců si začíná vydělávat mnohem víc než kapesné.
„Dřív se člověk na tyhle sporty díval kvůli adrenalinu. Teď je lidé hltají víc a víc jako soutěživé sporty,“ uvádí Wade Martin, generální ředitel soutěže akčních sportů sponzorované firmou Mountain Dew. „Jsou přitažlivé ze sportovního hlediska a ve své podstavě jsou individualistické, což u mladší generace budí zdání pravdivosti.“ Kýženým cílem jsou těžko polapitelné oči mladíků od osmnácti do 34 let, kteří se stali terčem kvůli své kupní síle a pozornosti, kterou věnují marketingu. Ti se na tyto nové sporty nalaďují. Pamatujte: to jsou potenciální investoři.

VZEDMUTÁ VLNA

Asi před pěti lety Scott Byerly usoudil, že na svém wakeboardu už nepotřebuje vázání, a tak se zrodil wakeskating. (Pro nezasvěcené: wakeboarder je tažen jako vodní lyžař, ale používá obdélníkové prkno.). Turné Byerly Toe Jam, pořádané Byerlym a jeho kamarádem pěstujícím wakeskating Seanem Dishmanem, odstartovalo v dubnu a rentuje se, protože sponzoři platí 100 000 dolarů za každý závod a je podepsán kontrakt s kanálem kabelové televize FUEL TV, součástí společnosti Fox Cable Networks. Aaron Reed, současný mistr světa (na fotografii), je známý tím, že dovede skákat „z brázdy do brázdy“, tedy ne přes jednu, ale přes dvě vlny.

PŘEHLÍDKA PORÁŽEK

Sasuke, sport vzniklý pro televizi a natáčený v Tokiu (viz foto), má úspěch z bolestivosti proher. To, že se většině soutěžících nepodaří absolvovat všechny čtyři překážkové dráhy, je jedním z důvodů, proč si jej Neal Tiles, prezident kanálu kabelové televize G4 společnosti Comcast, jehož cílovým publikem jsou mladí muži, vybral do programové řady v roce 2006. Jeho sázka se mu vyplácí ve sledovanosti. Od loňského října, kdy byl poprvé vysílán v americké televizi, překonal tento sport, jemuž se teď říká Ninja Warrior (bojovník Nindža), v televizní síti u všech věkových kategorií každý pořad kromě seriálu Cops (Poldové). Osmačtyřicetihodinový maraton si naladilo pět milionů diváků, čímž kanál dosáhl historicky největší týdenní sledovanosti.

SMÍŠENÝ MANDL

Šampionát v ultimátních zápasech (Ultimate Fighting Championship – UFC) se zrodil z dlouholeté diskuse o bojových uměních: Jaká je nejvelkolepější forma fyzického boje? Navzájem se srovnávali zápasníci, boxeři a mistři džiu-džitsu a hledali odpověď. Fanda smíšených bojových umění Dana White, který v minulosti řídil společnost z oboru sportovního marketingu, koupil v roce 2001 se dvěma starými boxerskými kamarády společnost UFC za dva miliony dolarů. V roce 2006 UFC vydělala 223 milionů dolarů na prodeji placeného televizního vysílání a vyprodává arény na utkání v boxu a zápasy profesionální americké basketbalové ligy. Ceny? 750 dolarů za místo v první řadě u ringu a 50 dolarů za místo na stadionu (na fotografii vítězí Dustin Hazelett nad Diegem Saraivou). White právě koupil za 70 milionů dolarů asijskou konkurenční společnost Pride a na příští rok plánuje turné po Evropě. Finále televizní reality show UFC vysílané na kanále Spike TV společnosti Viacom sledovalo 23. června pod názvem The Ultimate Fighter 5 celkem 2,6 milionu diváků.

E-VÁLEČNÍCI

Když David Hill, bývalý vrchní výkonný ředitel Fox Sports a v současnosti prezident skupiny Direct TV Entertainment, hledal další dobré sportovní zboží, jeho oko padlo na nepravděpodobného kandidáta: videohry. Skupina Direct TV vložila desítky milionů dolarů do mnohaletého kontraktu na to, že dvakrát týdně bude vysílat dvouhodinový pořad, v němž bude soutěžit osmnáct desetičlenných týmů. Pořad byl poprvé uveden 9. července. Někteří z generálních ředitelů skupiny budují tréninková centra, kdežto jiní si najímají na utkání nejlepší světové hráče (na fotografii je záběr z klání v Los Angeles). Členové týmu dostávají počáteční plat 30 000 dolarů a nejlepší hráči by si mohli vydělat až 100 000 dolarů za sezonu. Pořad sponzoruje společnost Dell.

LÁSKA Z POBŘEŽÍ

Mark Altheim, který přes den pracuje jako newyorský realitní developer, věnoval dva roky podpoře plážového tenisu, hybridního sportu, který je směsicí tenisu a plážového volejbalu, a marketingu nové společnosti - Beach Tennis USA. Altheim do svého projektu vložil dva miliony dolarů a konečně se dočkal nějakého skutečného výtěžku. Letos společnost Beach Tennis USA podepsala televizní kontrakty se stanicemi SportsNet New York, Comcast SportsNet a Tennis Channel a týmy nabírají sponzory. Phil Whitesell (na fotografii) a Chris Henderson dostali 10 000 dolarů od národního sponzora, který vyrábí energetický nápoj Liquid Ice, na uhrazení svých výdajů spojených s celonárodním turnajem konaným 1. a 2. září v Long Beach ve státě New York.

BLÍZKO BLÁTA

Připravte se na polykání prachu! Možná že u vás ve městě vyroste cyklistická krosová dráha. Díky novému impulzu, který tomuto sportu dalo jeho nedávné zařazení do programu olympijských her v Pekingu v roce 2008, Americká cyklistická asociace (ABA) plánuje, že investuje „střední až vysoké šestimístné částky“, jak uvádí její mluvčí, do výstavby drah určených pro kola BMX, aby tento sport oživila (na fotografii je záběr z jedné soutěže v Austrálii). Závodění na „bé-em-iksech“ se stalo natolik atraktivním, že města investují do arén, aby přitáhla turistické dolary. Sponzorem je Hewlett-Packard. Ve městě Albuquerque byla v dubnu dokončena aréna za pět milionů dolarů a ABA jedná se společností Walta Disneyho o výstavbě ještě většího komplexu pro Disneyho pořad Wide World of Sports (Širý svět sportů).

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče