Export: Šance jsou i mimo Unii

16. srpna 2004, 00:00 - PAVEL ŠNAJDR
16. srpna 2004, 00:00

Do států Evropské unie směřuje zhruba 87 procent českého exportu. Příležitosti pro odbyt našeho zboží a služeb jsou ale i jinde ve světě. Díky členství v EU se mohou české firmy podílet na veřejných zakázkách v celé Evropě. Pokud budou například schopny dobře a včas vyplnit potřebné formuláře, mají velkou šanci být rovnocennými partnery zahraničním podnikatelům.

Mezinárodní charitativní organizace Oxfam uspořádala v Honkongu performanci při příležitosti zahájení osvětové kampaně o mezinárodním obchodě. Kontejner s nápisem „Dělejte férový obchod“ zdeformoval druhý, popsaný obchodními zásadami, které podle Oxfamu zvýhoňují bohaté země na úkor chudých.

Do států Evropské unie směřuje zhruba 87 procent českého exportu. Příležitosti pro odbyt našeho zboží a služeb jsou ale i jinde ve světě.

Díky členství v EU se mohou české firmy podílet na veřejných zakázkách v celé Evropě. Pokud budou například schopny dobře a včas vyplnit potřebné formuláře, mají velkou šanci být rovnocennými partnery zahraničním podnikatelům. N ezbytným předpokladem pro úspěšnou činnost našich podnikatelů jsou po vstupu do Unie především profesionální přístup a dobrá informovanost. Především menší firmy uvádějí, že jim chybí právě více informací. (Přehled informačních zdrojů přinášíme v rámečku). Do zemí EU směřuje zhruba 87 procent exportu České republiky. N elze už vlastně ani hovořit o exportu, protože po vstupu do EU je český obchod s 24 členskými zeměmi považován za vnitrounijní obchod. Pro naše firmy, včetně malých a středních podniků, jsou však perspektivní i jiné trhy. Jde zejména o Čínu, Rusko, Indii, Vietnam, Mexiko, Chile, ale i celou Afriku. Nové možnosti se objevují i v Iráku. Vzhledem k velké konkurenci ale nebude jednoduché najít pro české výrobky odbyt. Vedle přijatelné ceny je naprostou samozřejmostí kvalita. Jednou z možností je rovněž kapitálový vstup na cizí trhy, který je v mnoha směrech perspektivnější než „pouhý“ export a import zboží. Původní nástroje české obchodní politiky nyní nahradily autonomní a smluvní prostředky EU. Jedná se o různá cla, ochranná opatření, opatření proti nekalým praktikám, kvantitativní omezení či zahraničně-politicky motivované obchodní zákazy.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče