Exportní výzkum DHL CzechTrade naznačuje oživení českého exportu

13. října 2010, 17:09 - TZ, DHL Express
13. října 2010, 17:09

Včera byly zveřejněny výsledky již 19. vlny Exportního výzkumu DHL CzechTrade, který provedl přední poskytovatel komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu, společnost GfK Czech. Průzkumu se letos zúčastnilo pět set zástupců nejvýznamnějších českých firem zabývajících se exportem.

Foto: DHL Express

Exportní výzkum DHL CzechTrade dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události nejen v České republice, ale i v zahraničí. Cílem výzkumu je zjistit trendy, očekávání a názory exportérů v oblastech vývoje exportu, klíčových trhů pro české exportéry, aktuálních událostí s možným vlivem na export, sebedůvěry českých exportérů, faktorů a podmínek exportu z ČR a jejich hodnocení.

Výsledky 19. vlny výzkumu naznačují, že oblast českého exportu zažívá po útlumu v loňském roce opětovné oživení. Celkem čtyřicet procent respondentů odpovědělo, že se jejich firmě exportní objem podařilo oproti roku minulému zvýšit. U dalších pětatřiceti procent nedošlo k žádné změně. Pouhá čtvrtina firem pak odpověděla, že jejich exportní objem zaznamenal pokles. Optimistické jsou rovněž vize budoucího hospodaření. Téměř polovina všech oslovených očekává nárůst exportního objemu v následujících dvanácti měsících. Vývoj indexu exportního sebevědomí tak naznačuje, že se českým firmám opět začíná dařit. „Vývoj indexu exportního sebevědomí naznačuje, že se českým firmám opět začíná dařit. Podobné tendence registrujeme také u našich klientů,“ říká Luděk Drnec, obchodní ředitel společnosti DHL Express. Výzkum také zjistil, že majorita českých exportérů se domnívá, že hospodářská krize se již chýlí ke konci. „Jen 31% respondentů se domnívá, že krize potrvá déle než 1 rok a pětina exportérů se dokonce domnívá, že krize již je zcela za námi“, dodává Drnec.

Z geografického pohledu zůstává pro české exportéry nejvýznamnější oblast států Evropské Unie. Další relativně významnou oblastí je Rusko a země bývalého Sovětského svazu. Podmínky pro export v ČR zůstávají přibližně stejné jako před rokem; myslí si to více než dvě třetiny respondentů. Většina z nich se také domnívá, že k žádnému zásadnímu zlepšení či zhoršení podmínek v budoucím roce nedojde.

Letošní vlna Exportního výzkumu ukazuje, že hospodářská krize velmi ovlivnila zejména chování klientů. Zaregistrovali jsme také zvýšené tendence k úsporám nákladů. Na druhou stranu, mnoho exportérů označilo za pozitivní aspekty krize získání nových klientů a snížení nákladů na dodavatele,“ říká Richard Hospodský, ředitel expertních služeb společnosti GfK Czech.

Významnou pomoc českým exportérům nabízí agentura CzechTrade. „Bezmála čtyřicet procent respondentů využilo služeb našich zahraničních kanceláří. Nejvíce exportérů oceňuje naše aktivity v oblasti vyhledávání nových obchodních kontaktů, které patří ke klíčovým individuálním asistenčním službám pro české firmy v zahraničí,“ konstatuje Ivan Jukl, generální ředitel CzechTrade.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče