Exportérům se odhalí nové trhy

28. ledna 2009, 00:00 - Petr Bayer
28. ledna 2009, 00:00

Čeští exportéři dostanou od státu další podpůrný prostředek k získávání nových teritorií.

Obchodní diplomacie se přitom zaměřuje stále více na východ, kde vidí větší příležitosti než na tradičních trzích.

V nadcházejícím ochlazovaní ekonomiky stát podpoří především menší a střední exportéry novou službou. Mohou získat cenné informace ohledně marketingových průzkumů či ověření zájmu o produkt pro konkrétní výrobek na požadovaném trhu. Doposud se vypracovávaly možnosti pouze pro celé skupiny zboží. „Tyto služby budou obchodně-ekonomické úseky českých zastupitelských úřadů poskytovat českým firmám prostřednictvím agentury CzechTrade,“ říká ředitelka odboru podpory exportu ministerstva průmyslu a obchodu Jana Adamcová.

Projekt by měl odstartovat v prvním pololetí. Ovšem firmy musejí počítat s tím, že novou službu si budou muset částečně zaplatit. Cenu podle Adamcové prozatím nelze přesně stanovit, velmi bude záležet na konkrétních požadavcích firem. „Přitom náklady na vypracování posudku na celou skupinu zboží se pohybují mezi dvaceti až třiceti tisíci korunami,“ říká.

Firmy chtějí co nejdále

První reakce z podnikatelského sektoru na novou aktivitu státu jsou vstřícné. Rozšíření doposud poskytovaných obecných informací o celých sektorech, jako energetice, sklu, automobilové kosmetice či kuchyňských potřebách, vítají. „Tyto věci již fungují a jsou firmami využívány, především malými a středními. Největší zájem je o vzdálenější teritoria, jako jsou země Blízkého východu, Čína, Indie, ale i USA,“ říká předseda Asociace exportérů ČR Jiří Grund, který je zároveň majitelem stejnojmenné firmy vyrábějící koupelnové doplňky.

Stát chce rovněž nést odpovědnost za poskytnutá data a později pomoci s jejich uplatněním v praxi. Tento systém nemá mít ani jakékoli další finanční nároky z kapes daňových poplatníků. „Naopak jednou z výhod je to, že vybrané poplatky se z převážné většiny vrátí zpět do systému k poskytovateli služeb a umožní další zkvalitnění jeho vybavení či jeho motivaci,“ slibuje Adamcová. V budoucnu si „má vydělat“ i na rozšiřování počtu těchto pracovišť, která budou sloužit českým firmám.

„Naší snahou od počátku projektu je, aby tyto služby poskytovaly všechny obchodně-ekonomické úseky zastupitelských úřadů (OEÚ). Sledujeme tím teritoriální rozšíření poskytování těchto služeb dosud nabízených jen kancelářemi CzechTrade, kterých je 34,“ přibližuje Adamcová. Síť OEÚ v současné době pokrývá 69 zemí, ve kterých působí celkem 80 úseků. Více kanceláří je v provozu ve velkých státech, například v Číně, Rusku, USA nebo Německu. „Očekáváme, že prim budou hrát především vzdálenější teritoria. Počítáme s tím, že tuzemský export je především orientován na stroje a zařízení investiční povahy, přičemž úvěry lze snáze získat v oblastech méně postižených recesí a se silným ekonomickým rozvojem, například v Asii a Latinské Americe,“ dodává Jana Adamcová.

CzechTrade ovšem pro exportéry přichystal ještě několik dalších novinek, například takzvaná Exportní tréninková centra, která se nacházejí v jeho zahraničních kancelářích. Tam nalezne útočiště vyslanec firmy, která tak ušetří značnou část nákladů na vybudování zázemí pro jeho činnost. Navíc má „po ruce“ zkušeného pracovníka z CzechTrade, jenž zná poměry v zemi a disponuje důležitými kontakty.

Služba je časově omezena a není zdarma. „Obecně lze říci, že cena se pohybuje v průměru kolem 30 tisíc korun za měsíc,“ vyčísluje generální ředitel CzechTrade Ivan Jukl (na snímku). Vývozci rovněž mohou přesvědčit potenciální obchodní partnery webovou prezentací v šesti světových jazycích v rámci inovovaného Adresáře českých exportérů. Cena placených záznamů je necelé tři tisíce korun u rozšířené prezentace firmy a dalších zhruba pět tisíc korun za podrobnou ukázku výrobku či služby, kterých může být až deset.

Diplomaté táhnou na východ

Peníze na proexportní politiku jsou však omezené, takže obchodní diplomaté balí kufry v méně zajímavých zemích a putují za domnělými šancemi pro tuzemské podniky do lákavějších teritorií, jež nedosahují svého potenciálu. „Za tímto účelem, v rámci optimalizace, došlo k posílení OEÚ v Číně, ve Vietnamu, v Indii, Mongolsku a v Japonsku a naopak ke snížení počtu ekonomických diplomatů v Maďarsku, Polsku, Nizozemsku, ve Velké Británii a na Kypru. Jestliže chceme v některých teritoriích naši přítomnost posílit, musíme najít kapacity pro přesun v systému samotném,“ podotýká Adamcová.

Ministerstvo v současné době připravuje seznam prioritních zemí, kde je předpoklad, že se zákazníci „obrátí“ ke kvalitnímu a cenově konkurenceschopnému zboží českých dodavatelů. Přesuny diplomatů chce konzultovat se zástupci podnikatelské sféry. Exportéři proti těmto zřejmě nezbytným praktikám nic nenamítají. „Je to samozřejmě trend, který odpovídá přesunu hospodářské aktivity z Evropy do Asie. Obchodní zastoupení ekonomicky silných států musí tento trend sledovat a svým firmám sloužit,“ domnívá se Grund.

Stejného názoru je i Hospodářská komora ČR. „Posilování našich aktivit k podpoře českých podnikatelů na východních trzích a mimo Evropskou unii vnímáme jako velmi důležité, zejména v době hospodářského útlumu,“ míní mluvčí komory Jana Kozlíková. Dotyčné státy jsou podle ní zeměmi s vysokým potenciálem pro rozvoj obchodní a investiční spolupráce.

Rivalita je nežádoucí

Samotní exportéři by šli ve zlepšování služeb státu v zahraničí ještě dále. Především požadují sloučení aktivit zastoupení CzechTrade a obchodních radů. „Většinou to vypadá na rivalitu a tříštění sil,“ upozorňuje Grund. Navrhoval by také zastoupení ve velmi perspektivních a ekonomicky silných zemích, jako je Saudská Arábie a další arabské země. „Ekonomiky zemí Perského zálivu jsou velmi podceňovanou oblastí, naše obchodní výměna je hluboko pod naším potenciálem,“ tvrdí Grund.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče