Exploze časopisů o sportech v přírodě

25. srpna 2003, 00:00 - Jakub Turek, <a href=
25. srpna 2003, 00:00

Letos se na časopiseckém trhu prudce zvýšila konkurence mezi zavedenými a novými tituly v obor u přírodních sportů. Čtenář si teď může vybírat mezi nejméně dvěma časopisy o svém oblíbeném tématu. Časopisům navíc ještě konkurují internetové servery.

Kam a za kolik zadat správný inzerát

Letos se na časopiseckém trhu prudce zvýšila konkurence mezi zavedenými a novými tituly v obor u přírodních sportů. Čtenář si teď může vybírat mezi nejméně dvěma časopisy o svém oblíbeném tématu. Časopisům navíc ještě konkurují internetové servery.

Důvody, proč vznikla nová periodika, jsou podle opatrných vyjádření vydavatelů tři: 1. starší tituly neodpovídají novým čtenářům obsahem ani grafikou, 2. na malém českém trhu se dá ještě něco ukousnout z inzertního koláče, 3. nové časopisy se tisknou nejen pro aktivní sportovce, ale také pro ty, kteří si chtějí jen číst a prohlížet pěkné obrázky.

Turistika a horolezectví

V turistické oblasti spektrum časopisů zřejmě pokrylo celou myslitelnou škálu potřeb čtenářů. Turista, který vychází již 114 let, se věnuje lehkým výletům, míří na starší a méně movitou populaci. Tomu odpovídá i malý formát, nepříliš kvalitní papír a nízká cena. Nově vydávaný Sky balancuje mezi cestovatelským magazínem typu Sirius nebo Koktejl a turistickým titulem s praktickými informacemi. Vzhledem i obsahem se blíží svému staršímu bratrovi Skimagazínu. Lze od něho tedy očekávat hodně reklamních článků na oblasti, země i vybavení. Časopisy Treking (dříve Turistika a hory) a Lidé a hory jsou praktickými návody a zdroji informací pro vysokohorské turisty. Kvalita jejich papíru, tisku i redakční úpravy článků odpovídá tomu, že ve vedení redakcí sedí spíše turisté než novináři. Everest míří na stejnou čtenářskou skupinu, ale přináší spíše náměty ke snům než praktické návody. Pevně za hranicí turistiky stojí Montana, ačkoli i její autoři občas zabrousí do náročných trekingových túr. Je to typický časopis pro aktivní horolezce. Redakce ho dokonce velmi striktně dělí na horskou, skalní a závodní část, aby si každý čtenář našel přesně to své. Laik se ovšem v článcích špatně orientuje. Podobné zaměření má slovenský časopis Jamesák, který část nákladu dováží do Čech. Vydává ho Slovenský horolezecký spolok James.

Cyklisté si rozdělili trh

Cykloturistika přináší reportáže z dalekých cest i krátkých výletů. Čtou ji především starší cyklisté, kteří se dají přirovnat ke čtenářům Turisty. Ve stejném nakladatelství vychází Velo, které je dražší, na lepším papíře a má lepší fotografie. Dívá se na svět sice podobnýma, ale mladšíma očima. Redakce klade důraz na informativní texty a samozřejmě jsou v časopise preferována horská kola, protože jich v Česku jezdí nejvíce. Cykloservis vychází především pro technicky zaměřené cyklisty. Není tedy divu, že ho čtou z pětadevadesáti procent muži. Paletu časopisů o cyklistice doplňuje Peloton, který se soustřeďuje na sportovně zaměřené čtenáře, přináší většinu důležitých výsledků, reportáže ze závodů a informace, které zajímají především rekreační závodníky. Velké místo je věnováno i silniční cyklistice. Vydavatel sám uvádí, že polovina jeho čtenářů si kupuje zároveň konkurenční Velo zaměřené spíše na cyklistickou zábavu než tvrdý sportovní tréning. Svůj časopis mají dokonce i jezdci na akrobatických kolech. Protože jsou to většinou bývalí skateboardisté, nemůže být název jejich časopisu jiný než anglicky znějící Dirt Biker.

Outdoor

Anglická složenina zahrnuje všechny sportovní aktivity v přírodě od trampování, přes turistiku, vodní sporty až po jeskyňářství. Zatímco zdarma rozdávaný Dobrodruh novinového formátu je všehochutí pro naprosté začátečníky a specializuje se na základní rady, Outdoor magazín je spíše inspirací pro zkušené. Malý průvodce vychází každé jaro jako rádce před nákupem vybavení. Několikastránkové Novinky světa outdooru vydává stejná společnost především k jarnímu a podzimnímu veletrhu SportPrague. Časopis Kanoe Raft Kajak mění strohou sportovní tvář na přívětivější i pro vodní turisty a jezdce divokých vod. Stále má však vzhled a kvalitu redakční práce na úrovni lepšího zájmového bulletinu. Za to má za zády tradici a předplatitelské zázemí. O své místo na slunci začalo bojovat nové plně barevné Hydro. Deklaruje, že se bude věnovat především nejrozšířenější vodácké turistice, ale v prvních čtyřech číslech byly reportáže a technické materiály především o mořských kajacích a hodně divoké vodě. Pro potápěče vycházejí Oceán a Potápění. První z nich, vydávaný stejnou společností jako horolezecký Everest, se zaměřuje na široké laické publikum bez velkých ambicí získávat nové informace. Nejznámější časopis o jachtingu se jmenuje Yacht. Všeobecně zaměřenému periodiku částečně konkurují sportovní Windsurfing, snobský Lodě Exclusive a Charter o dovolené na lodi. Tradiční Skimagazín opustil jeden z redaktorů a založil nový Snow. Nováček na trhu je atraktivnější, spolupracuje se svazem lyžařů, ale má stejné nectnosti jako jeho starší bratříček - čtenář v něm těžko rozliší reklamu, P.R. články a redakční materiály. Před několika lety skončil tištěný Paragliding, který přešel výhradně do elektronické podoby, a na trhu zbyl jen Pilot, vydávaný Leteckou amatérskou asociací pro své členy, a proto je v něm mnoho technických údajů potřebných pro létání na ultralehkých motorových letadlech, větroních, padácích i rogalech. Laik si tam ovšem mnoho ke čtení či prohlížení nenajde.

Druhý pokus

Na trhu se objevil dlouho ohlašovaný časopis Adventure zaměřený na hory. Vydává ho Altituda a je k dostání především na předplatné. Jeho cena je 79 korun a má vycházet osmkrát ročně. Na místě je ovšem značná dávka skepse, protože stejný vydavatel se v roce 1999 o něco podobného pokoušel pod názvem Horská revue a po prvním čísle skončil. (Jeho vydávání se poté ujala jiná firma a přetvořila ho na současný Everest.)

Prodaný náklad je nejasný

Časopisy o aktivitách v přírodě mají podle svých vydavatelů náklad od pěti do dvaceti tisíc kusů. Reálně prodané výtisky by se ovšem podle různých odhadů měly pohybovat většinou v řádech mezi třemi a pěti tisíci kusy. Prodaný náklad u žádného z outdoorových časopisů totiž neověřuje auditorská firma. Pouze Skimagazín je zařazen do systému ověření vytištěného nákladu, který provozuje firma ABC. „Největší prodaný náklad bude mít zřejmě Dobrodruh,“ odhaduje publicista Petr Ďoubalík, který se v oboru pohybuje dvacet let. Slovo „prodaný“ ovšem dává do uvozovek, protože časopis Dobrodruh se rozdává zdarma ve specializovaných obchodech. Časopisy se nejčastěji dostávají ke čtenářům přes specializované prodejny a předplatné. Prodej na stáncích slouží spíše k propagaci než k ziskům. Všichni šéfredaktoři i lidé z marketingu, se kterými Profit mluvil, si v této souvislosti stěžovali na nepružnost distribuční firmy PNS.

Testům nelze úplně věřit

Také outdoorové časopisy tisknou testy vybavení. Jak se na ně má ovšem dívat čtenář? S velkým odstupem! Redakce, s výjimkou páteční spotřebitelské přílohy MF Dnes a spotřebitelského měsíčníku Test, s výrobci nebo distributory testovaného zboží spolupracují. Už tento fakt je zavazuje k větší shovívavosti. Když si připočteme obchodní zájmy inzertních oddělení, není divu, že testované výrobky většinou dopadnou dobře.

Výběr nejznámějších serverů

* Turistika: turistika.cz, treknet.cz

* Cykloturistika: cykloserver.cz, bajk.cz

* Horolezectví: lezec.cz

* Outdoor: horydoly.cz, svetoutdooru.cz

* Létání: skyfly.cz, flying.cz

* Vodáctví: raft.cz

Hlavní časopisy popisující aktivity v přírodě

Název Čísel/rok Cena(Kč) Inzerce 1 str. Náklad

horolezectví a horská turistika

Montana 7x 50 25 000 6300

Everest 4x 69 65 000 8500

Lidé a hory 6x 56 25 000 6000

turistika

Treking 6x 50 20 000 8300

Turista 6x 27.50 20 000 13 000

Sky 6x 59 49 900 15 000

vodáctví

Kanoe Raft Kajak 7x 25 19 226 3500

Hydro 6x 49 25 000 3000

jachting a windsurfing

Yacht 10x 69 69 000 12 000

W indsurfing 1x 55 49 000 5000

Charter 1x 50 49 000 5000

Lodě Exclusive 2x 200 79 000 6000

cyklistika

Cykloservis 24x 11.90 - 12 000

Cykloturistika 10x 49 32 000 14 500

Velo 12x 55 32 000 15 500

Peloton 12x 50 30 000 13 000

potápění

Oceán 4x 69 65 000 8500

Potápění 6x 59 69 000 12 000

lyžování

Skimagazín 6x 59 45 540 20 000

Snow 6x 89 59 900 13 500

létání

Pilot 12x 55 25 450 6000

outdoorové aktivity

Outdoor magazín 7x 64 26 000 77500

Dobrodruh 9x zdarma 35 000 20 000

Malý průvodce světem outdooru 1x 69 19 500 5000

*Náklad uváděný vydavatelem Poznámka: Cena za inzerci se rozumí jedna tisková strana uvnitř časopisu. Obálky a speciální formáty jsou dražší. Pokud není některý údaj uveden, vydavatel ho standardně neuvádí.

Zdroj: Profit

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče