Expedice místo běžného zájezdu

08. listopadu 2004, 00:00 - ZUZANA VLČKOVÁ
08. listopadu 2004, 00:00

CESTOVNÍ KANCELÁŘ "Chtěli jsme do cestování vnést také hravost a recesi," říká jeden ze tří majitelů a zakladatel brněnské cestovní kanceláře

Vilda Dvořák, spolumajitel CK Kudrna. foto: CK Kudrna

CESTOVNÍ KANCELÁŘ „Chtěli jsme do cestování vnést také hravost a recesi,“ říká jeden ze tří majitelů a zakladatel brněnské cestovní kanceláře Historie brněnské cestovní kanceláře Kudrna začala vlastně už před třiceti lety. Tehdy se v turistických a obdobných spolcích začala formovat skupinka nadšenců, které nebyla cizí nejen touha po dobrodružství, ale také humor. „Do revoluce jsem pracoval jako údržbář. Měl jsem tedy naštěstí takové zaměstnání, že jsem se mohl zúčastňovat různých turistických akcí. Později jsem byl ale postaven před rozhodnutí, zda dělat turistiku, nebo být normální zaměstnanec,“ vzpomíná na své podnikatelské začátky cestovatel, který se představuje jako Vilda Dvořák - anebo raději rovnou jako Kudrna. ALTERNATIVA K BĚŽNÝM CEST O VNÍM KANCELÁŘÍM

Dvořák se tedy s podobnými nadšenci rozhodl pustit do aktivit, jejichž vyústěním je netradiční podnik nesoucí jméno po proslulém kolomazníkovi Kudrnovi. Prvními byly organizace výletů, zájezdů a obdobných akcí. „Chtěli jsme vytvořit alternativu k běžným cestovním kancelářím, která by byla schopna uspokojit touhu po poznání a dobrodružství,“ vzpomíná Dvořák. Proto je pro něj také největší pochvalou, když klienti mají pocit, že se nezúčastnili organizovaného zájezdu, ale spíše expedice. N ebo když mají pocit, že cestují nezávisle. Cestovní kancelář se prezentuje také jako „klub cestovatelů a romantiků“. Při začátcích podnikání v první polovině devadesátých let se mnoho záležitostí řešilo provizorně. Vilda Dvořák přiznává, že práci kolem budování cestovní kanceláře provázelo mnohem více nadšení než praktičnosti. S úlevou konstatuje, že roky, kdy se musel starat i o účetnictví a administrativu, jsou už pryč. Cestovní kancelář Kudrna nyní funguje v pronajatých prostorech, ale v prvním roce působila ještě na půdě přidruženého obchůdku. Přesto byla itehdy otevřená každý den. „Nyní už by bylo těžké vstoupit do rozjetého vlaku. Když jsme začínali, legislativa a byrokracie týkající se podnikání teprve vznikala a rostla. My jsme se jí postupně přizpůsobovali. Dnes je tohle pro laiky téměř nemožné,“ domnívá se Dvořák. CESTY NA VÝCHOD V POLNÍCH PODMÍNKÁCH

Už třináctým rokem se skupina lidí, které oslovuje tento druh cestování, stále rozrůstá. Nemalou základnu má kancelář v pravidelných klientech. Přestože je Kudrnova nabídka široká, jeho doménou jsou „cesty na východ v polních podmínkách“. Typickou destinací jsou Rumunsko, Ukrajina či Balkán. Kudrnovci zdolávají hory i doly s krosnami, někdy s podporou autobusu, jindy jen s pomocí vlastních sil. Vše, co potřebují, si tedy většinou nesou s sebou, nebo jsou odkázáni na místní zdroje. Často se také přespává v rodinách, takže se klienti dostávají do přímého kontaktu s obyvateli hostitelské země. N ěkterým programům v nabídce chybí už jen málo k tomu, aby se skutečně daly nazvat expedicí. Akce jsou však vždy dobře připraveny a mají mnoho pojistek, aby účastníky nepotkala žádná nepříjemná překvapení. „Pro mnoho lidí se jedná o uskutečnění životního snu,“ vysvětluje V ilda Dvořák jeden z důvodů, proč si nemohou dovolit žádný hazard. ZÁKAZNÍKY SI VYBÍRAJÍ Takové výpravy si ovšem žádají určitý typ klientely. Proto se marketing uchyluje spíše k selekci než k propagaci. „Katalog zájezdů i naše další aktivity jsou zpracovávány v rázovitém duchu. Užíváme třeba nářečí nebo specifické výrazy, abychom odradili ty, kterým tento styl není vlastní. Připravujeme tak zákazníky na to, že nejsme klasická cestovka,“ směje se Vilda Dvořák. Důležité je, aby si zákazníci nevybrali zájezd jen podle ceny a trasy, ale proto, že jim skutečně vyhovuje celý plán. „U mnoha zájezdů musí účastníci dobře zhodnotit své síly a možnosti. Proto se nezlobíme, když ho někdo odřekne. Přímo v terénu by to pak byl větší problém,“ říká Dvořák. Jednodušší orientaci při výběru slouží i značky ukazující na stupnici od jedničky do pětky náročnost celé akce. K péči o zákazníka patří také malé dotazníky, které mohou cestovatelé vyplnit na konci zájezdu. Po pečlivém vyhodnocení zjistí majitelé nejen spokojenost klientů s akcí a průvodcem, ale také s celkovou atmosférou akce. I na základě těchto údajů se pak připravují plány na příští sezonu. K pravidelným akcím pořádaným Kudrnou se rovněž řadí přednášky s promítáním a setkání účastníků zájezdů. Často bývají spojeny se „známými tvářemi“, především interprety folkové hudby. NECHTĚJÍ EXPANZI

V letošní sezoně se asi sto padesáti Kudrnových zájezdů zúčastnilo přes tři tisíce cestovatelů a sto šedesát průvodců. Díky tomu má firma silnou pozici na trhu outdoorových cestovních kanceláří. Vedle cestovatelských aktivit patří pod Kudrnovu střechu i stylová hospůdka, obchod a půjčovna. Obrat společnosti za loňský rok činil něco kolem dvaceti sedmi milionů korun. Je v plusu, ale zisk podle Dvořáka není dostatečně velký na to, aby se z něj daly tvořit rezervy. Originální brněnská kancelář sice chce do budoucna oslovit ty, kteří ji ještě neznají, ale zároveň se brání přílišnému mohutnění. Hodlá si prý zachovat svou tvář a ideály, s nimiž začínala. „Nepotřebujeme žádnou expanzi, jsme spokojení. Máme co jíst a děláme, co nás baví - to je určitě štěstí.“ dodává Vilda „Kudrna“ Dvořák. VYBRANÉ OUTDOOROVÉ CESTOVNÍ KANCELÁŘE V ČR www.adventura.cz www.extremtour.cz www.karavela.cz www.kudrna.cz www.montanaclub.cz www.poznani.cz www.rajbas.cz OUTDOOR **

Slovo je převzato z angličtiny a označuje aktivity provozované venku. V souvislosti s turistikou znamená cestování ve volné přírodě, které je obvykle charakterizováno určitým stupněm náročnosti zdolávání terénu a často i omezenými prostředky.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče