Expanze hypermarketů v Česku zpomaluje

10. února 2003, 00:00 - Dana Rybáková, rybakova@profit.cz
10. února 2003, 00:00

Trh v některých krajích je už nasycený, jinde hypermarkety chybějí úplně. Letos se jich má otevřít patnáct. Tempo expanze hypermarketů v ČR zpomaluje. Potvrzují to výsledky aktuálního celorepublikového výzkumu Hypermarket 2003/Shopping Center 2003, který provedly společnosti Incoma Research a GfK Praha.

Trh v některých krajích je už nasycený, jinde hypermarkety chybějí úplně. Letos se jich má otevřít patnáct.

Tempo expanze hypermarketů v ČR zpomaluje. Potvrzují to výsledky aktuálního celorepublikového výzkumu Hypermarket 2003/Shopping Center 2003, který provedly společnosti Incoma Research a GfK Praha. Zatímco v letech 2000 a 2001 představovaly celkové meziroční přírůstky hypermarketových ploch 190 tis. m2, resp. 100 tis. m2, v roce 2002 to bylo již pouze 75 tis. m2. Hypermarket se nicméně stal hlavním nákupním místem českých domácností. Vloni realizovalo 127 těchto velkoplošných prodejen celkový obrat přesahující 85 miliard korun. Hypermarkety se těší velké oblibě mezi populací. Ve vybavenosti jednotlivých oblastí hypermarkety a nákupními centry však stále existují značné rozdíly. Trh v Moravskoslezském či Ústeckém kraji je již velmi nasycený a jen s velkými problémy přijímá nové projekty. Naproti tomu úroveň nabídky velkoprodejen v jižních Čechách či na Vysočině je několikanásobně nižší. Nejvyšší úroveň vybavenosti vykazuje území okresu Ústí nad Labem, naopak dvě desítky okresů jakýkoliv hypermarket zcela postrádají. Nejlépe vybaveným městem je Mladá Boleslav. Po období kvantitativního nárůstu se obchodní centra začala více zaměřovat na kvalitativní aspekty rozvoje. Roste průměrný počet obchodních i obslužných jednotek v centrech. Již čtrnáct shopping center nabízí v rámci nákupní pasáže více než padesát prodejen. Objevují se také nové obchodní koncepty s pestřejším mixem nájemníků. V rámci nákupních center funguje v současnosti více než dva a půl tisíce provozoven. Maloobchod sice dominuje, ovšem oproti loňsku zaznamenaly největší relativní nárůst zábavní a stravovací jednotky. Zároveň lze pozorovat sílící tendence k realizaci nákupních center „blíže zákazníkům“, tedy blíže centrům městských aglomerací. Letos Incoma předpokládá otevření patnácti hypermarketů, a to hlavně v lokalitách, kde poptávka dosud není uspokojena. Nová nákupní centra se budou otevírat nejen v Praze, ale i v dalších městech.

Okresy s největším rozsahem prodejních ploch hypermarketů na obyvatele

(stav k 1. 1. 2003)

Okres plocha na 1000 obyvatel v m2

Ústí nad Labem 239

Hradec Králové 185

Ostrava-město 177

Pardubice 145

Mladá Boleslav 131

Teplice 121

Opava 102

Děčín 99

Prostějov 91

Olomouc 91

Průměr ČR 62

Pramen: Incoma Research, GfK Praha

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít