Expandujte se svou firmou do virtuálního světa

04. února 2008, 00:00 - Jan Němec
04. února 2008, 00:00

Druhý život - On-line hra Second Life se stává fenoménem dnešní doby. Miliony lidí žijí na síti svůj druhý život se vším všudy. Ve virtuálním světě najdete už i české městečko Bohemia. Vedle běžných lidí tu fungují i virtuální pobočky v Česku působících firem.

Taky patříte mezi několik tisíc Čechů, kteří žijí svůj druhý život na serveru Second Life? Pak jste se určitě setkali s městem Bohemia – českým ostrůvkem uprostřed obrovsky rozlehlého virtuálního světa. Od loňského podzimu v něm fungují už i některé české firmy či české pobočky nadnárodních společností. Virtuální sídla firem jako O2, Český rozhlas, Staropramen nebo J&T má na svědomí firma Beneta. Ta jako první a prozatím v podstatě jediný český zástupce nabízí služby spojené s „druhým životem“.

Prozatím hlavně reklama

„Pro firmy je Second Life zatím hlavně věcí reklamy a image. Přítomnost ve virtuálním světě je mediálně zajímavá a hodí se pro budování image nebo značky,“ říká Martin Dvořák, který má v Benetě na starosti rozvoj obchodních příležitostí.

Hlavním problémem Second Life je jeho obrovská rozlehlost. Není výjimkou, že při procházení dlouho na nikoho nenarazíte. „Bylo nám jasné, že aby mělo pro firmu zastoupení v tomto světě význam, musíme české uživatele svést na jedno místo. Proto jsme se rozhodli stvořit město Bohemia,“ popisuje strategii Dvořák.

Beneta tedy koupila jeden z mnoha virtuálních ostrovů a postavila české město. Za vzor si vzala dvě reálná česká města: Telč a Český Krumlov. Pokud vám tedy virtuální náměstí připadne povědomé, vězte, že máte pravdu. Bohemia má dokonce i vlastní městskou radu. Ta se každý týden schází a řeší reálné problémy, například co se bude kde konat nebo stavět. „Samotné české město by však k přilákání lidí nestačilo. Proto jako další lákadlo pořádáme neustále nějaké akce, jako koncerty, kurzy angličtiny nebo virtuální výstavu obrazů,“ vysvětluje Dvořák. O těchto akcích pak Beneta informuje e-mailem registrované uživatele. Současná Bohemia je limitována hardwarovou omezeností; v jednu chvíli se může například koncertu zúčastnit pouze sto lidí. V budoucnu má být ale „kapacita“ prý mnohem vyšší.

Virtuální opička

CO JE SECOND LIFE

On-line hra vyvíjená firmou Linden Research. Jedná se o 3D virtuální svět simulující reálný život. Second Life vznikl v roce 2003. Hru si již vyzkoušelo přes 12 milionů lidí a každý měsíc další milion přibývá. Z registrovaných uživatelů je jich aktivních zhruba 20 procent. V Česku má Second Life okolo 20 tisíc uživatelů, každý měsíc jej vyzkouší další tisíc nových. Registrace ve virtuálním světě je zdarma, za vše další včetně vylepšení postavy, pozemků nebo domů se ale platí. V Second Life funguje měna Linden dolar (kurz 186 Linden dolarů za 1 americký dolar), která je „směnitelná“ za měnu reálnou. Podle odhadů Second Life denně generuje milion dolarů.

Příkladem vtipné marketingové akce v Second Life může být pivovar Staropramen. Ten otevřel v Second Life virtuální restauraci. Aby se odlišila od mnoha podobných, vymysleli v Benetě speciální počítačový skript, který umí simulovat opilost. „Postavička se po požití piva začne při chůzi motat. To pochopitelně zaujme další lidi, kteří zjišťují, kde k opilosti mohl přijít. Při realizaci jsme chtěli zajít ještě dále, zvracení ale bylo na Staropramen už moc,“ usmívá se Martin Dvořák.

Telekomunikační operátor Telefónica O2 má v Bohemii jedno z největších sídel. Investoval do něj také nejvíce peněz. Jako jedno z lákadel vedle zmiňované výstavy obrazů v internetovém sídle firmy použil například lety rogalem. Nyní připravuje Beneta otevření pobočky nejmenované banky. Ta bude údajně nabízet dokonce hypotéky na zakoupení virtuálních pozemků, které jsou v Second Life stejně jako ve skutečnosti nutné pro postavení domu. „Od hypoték si slibujeme další nárůst uživatelů. Donutí je totiž alespoň jednou za měsíc se do banky vrátit kvůli splátkám,“ vysvětluje ideu Dvořák.

Vedle zmiňovaného Staropramenu stojí v Bohemii také stadion fotbalové Sparty Praha, sídlo jejího majitele investiční skupiny J&T, stan se studiem Českého rozhlasu, sídlo doménového registrátora Ignum, redakce herního časopisu Level nebo sídlo firmy Prčoximity. Vedle velkých, nákladnějších sídel, je ale možnost otevřít i pouhou malou kancelář. Toho využil třeba Výzkumný ústav pivovarský a sladařský, který vybudoval malou kuchyň určenou k vaření instantního piva.

Kancelář za pár tisíc

Ceny služeb Benety se podle Dvořáka liší především podle toho, co všechno firma v Second Life chce. Na zřízení malé kanceláře vám postačí deset tisíc korun. Naopak velké sídlo, jako si nechala postavit například Telefónica O2, může stát i sto a více tisíc. Dalšími náklady jsou pak měsíční nájmy. Ty se pohybují v rozmezí jednoho až pěti tisíc korun. „Náklady nejsou nijak vysoké. Především menší firmy by si ale měly rozmyslet, nakolik je pro ně důležitá otázka image, a jestli se jim zřízení virtuální pobočky vůbec vyplatí,“ upozorňuje Dvořák.

Pro majitele malého krámku nebo živnostníka nemá podle něj prozatím vstup do Second Life valný význam. Podle náročnosti je různá i samotná doba realizace projektu. Jedna místnost může být vybudována i do týdne, větší akce vyžadují času mnohem více, často i v řádu měsíců.

Beneta je zatím na českém trhu jedinou firmou, která podobné služby nabízí. Provoz virtuálního města ji vyjde na zhruba 40 tisíc korun měsíčně. „Vytvořením města i webu o Second Life jsme v podstatě obsadili český trh a zatím si nikdo netroufl nám konkurovat,“ tvrdí Dvořák. Podle něj sice nabízejí služby v Second Life i některé reklamní agentury, realizaci má ale vždy na starosti právě Beneta. „Reklamní agentury fungují pouze jako zprostředkovatel,“ vysvětluje.

Vyzkoušejte si to nanečisto

Podle Dvořáka je projekt národního města v Second Life téměř ojedinělý. „Jiné země, jako Německo, Francie nebo USA, jsou sice v této hře daleko vyspělejší. Národní město ale nemá ani u nich obdoby,“ říká Dvořák. Naopak dále jsou tyto země v napojování Second Life na reálný svět. „Některé firmy se odhodlaly k testování nových produktů či marketingových kampaní právě ve virtuálním světě,“ popisuje Dvořák. Pokud se zde kampaň chytne, nasadí ji firma později i v reálu. Výrobce obuvi Adidas také nejprve nasadil některé nové modely bot v Second Life, a pak je s úspěchem prodával v běžných obchodech. V budoucnu se bude tento svět přibližovat a prolínat s realitou stále více. Dvořák předpovídá, že zde budou probíhat i reálné obchody.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče