Evropský automobilový průmysl táhne poptávka v zemích BRIC

03. října 2011, 18:38 - Profit, TZ
03. října 2011, 18:38

Na základě průzkumu společnosti Ernst & Young provedeného mezi více než 300 řediteli evropských automobilových společností očekávali manažeři  v následujícím období nárůst tržeb, především díky zvyšující se poptávce v zemích BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína) a ve východní Evropě.

Foto: Profimedia.cz

Hodnocení respondentů z Itálie nebo ze Španělska jsou ve srovnání s jejich britskými či francouzskými kolegy pochopitelně opatrnější. Německo bude podle respondentů vedoucím světovým lídrem i do budoucna – co se týče inovací, kvality výrobků i produktivity. Čína a Indie ho předstihly pouze v případě hodnocení výrobních nákladů. Průzkum dále ukázal, že na masové využívání elektromobilů si budeme muset ještě minimálně deset let počkat.

Co se týče vývoje tržeb v období následujících 12 měsíců, 71 % dotázaných očekává, že se zvýší jejich tržby v Číně (čtvrtina dokonce uvádí, že se „zvýší výrazně“). Nárůst poptávky ve východní Evropě předpokládá 57 % respondentů, dobré jsou i odhady pro Rusko (52 %) a Indii (51 %). Naproti tomu v Itálii očekává každý třetí respondent v nejbližším období zhoršení. Nejpesimističtější vyhlídky má severoamerický trh, kde ve výrazný nárůst prodejů doufá pouhých 5 % oslovených manažerů, zatímco celých 12 % naopak počítá s jeho výrazným poklesem.

„První pololetí roku 2011 bylo pro evropské výrobce automobilů velmi dobré, avšak další vývoj je vzhledem k nejistým ekonomickým podmínkám třeba hodnotit opatrně, nicméně i nadále se pozitivně vyvíjí například export do zemí východní Evropy a BRIC, a to v segmentu malých i luxusních vozů,“ shrnuje výsledky průzkumu Milan Kočka, partner Ernst & Young pro automobilový průmysl.

Pokud jde o vyhlídky nových vozů v jednotlivých třídách, nejlépe se budou podle účastníků průzkumu prodávat malé vozy. Růst tržeb u nich vidí optimisticky 78 %, u vozů střední třídy doufá v nárůst tržeb 64 %, u vyšší třídy pak 52 % dotázaných. Názory na vývoj tržeb u luxusních vozů se rozcházejí. Zatímco výrazný nárůst tržeb u nich v krátko- a střednědobém výhledu očekává 19 % oslovených manažerů (což je nejvíce v jednotlivých kategoriích), se stagnací, nebo dokonce poklesem tržeb počítá 29 % respondentů.

„Za nejdůležitější oblasti v oboru považují v současnosti respondenti z evropských automobilových společností kvalitu, stabilitu dodavatelů a inovace. Ve střednědobém horizontu opět zmiňují kvalitu, ochranu životního prostředí a inovace,“ říká Milan Kočka.

Elektromobily se potýkají s řadou překážek

Více než polovina oslovených manažerů (52 %) se domnívá, že elektromobily se začnou masově prodávat nejprve v Evropě (vede především Německo), následovat bude Čína (39 %) a Japonsko (37 %). Pokud jde o časový horizont jejich masového využívání, stanoviska respondentů se výrazně liší. Zatímco 9 % oslovených předpokládá, že to bude již do čtyř let, 19 % očekává rozvoj masového trhu až po roce 2025.

„Názory na to, kdy se elektromobily začnou v Evropě a především v Asii masově prodávat, se velmi různí,“ konstatuje Milan Kočka. „I když je aktuální výhled automobilového průmyslu poměrně příznivý, další rozvoj elektromobilů je kvůli současné ekonomické nestabilitě nejistý. Přesto se řada výrobců na jejich možné širší používání opravdu připravuje.“ 

Mezi nejvýznamnější faktory, které podle názoru účastníků průzkumu brání rychlejšímu rozšíření elektromobilů, patří „omezený sortiment“, pokud jde o vyráběné třídy vozů s tímto pohonem (65 %), „malý počet nabíjecích stanic“ (57 %), „vysoká cena“ (55 %) a rovněž „nevhodnost pro běžné užívání – např. krátký dojezd“ (30 %).

„Největší překážkou, která brzdí masivnější používání aut s elektrickým pohonem, je omezený sortiment vyráběných typů, nedostatečná síť veřejně přístupných nabíjecích stanic a vysoká cena modelů,“ dodává Milan Kočka. „Drtivá většina respondentů průzkumu (91 %) se proto domnívá, že bez státních dotací se elektromobilům nepodaří prorazit na trh v masovém měřítku.“

Průzkum provedla společnost v červenci 2011 mezi 307 evropskými automobilovými společnostmi - konkrétně v České republice, Francii, Itálii, Maďarsku, Německu, Španělsku, Rakousku, Rusku, Slovensku, Polsku, Portugalsku a Velké Británii. Průzkum proběhl formou tel. interview, které pro společnost Ernst & Young realizoval nezávislý institut Valid Research (Bielefeld). Průzkum se zaměřil zejména na současnou ekonomickou situaci v odvětví a obchodní očekávání do budoucna.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového…
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Patentové skici odhalují malý dvoumístný sporťák značky Honda
Technologie
Aukro chystá změny. Na konci měsíce začne migrace a služba bude desítky hodin nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít