"Evropské" informace pro marketing

29. září 2003, 00:00 - Stranu připravil ZDENĚK KUBÍN
29. září 2003, 00:00

FIREMNÍ HLAD PO INFORMACÍCH SOUVISEJÍCÍCH SE VSTUPEM ČR DO EVROPSKÉ UNIE ROSTE. A TO PO INFORMACÍCH CO NEJVÍCE KONKRÉTNÍCH. TÉTO ZVÝŠENÉ POPTÁVCE VYŠLI VSTŘÍC ORGANIZÁTOŘI NEDÁVNO SKONČENÉHO MEZINÁRODNÍHO STROJÍRENSKÉHO VELETRHU V BRNĚ SPOLEČNĚ SE ŠESTI FIRMAMI ČI ORGANIZACEMI, PODPOROVANÍ PROFITEM.

Možnost konzultací v jeden den na jednom místě u šesti odborníků

Jak je naše firma připravena na jednotný trh? Jak se budou měnit daně a jejich výběr v souvislosti s členstvím v EU? Na co si musíme dát pozor v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci? Kde a jak si „sáhnout“ na evropské peníze ze strukturálních fondů? Přinesou nám nové ekologické požadavky i zvýšené nároky na nové investice? Co by nás mělo zajímat v oblasti ochrany spotřebitelů v EU? Na tyto a mnohé další otázky odpovídali na veletrhu v Evropském konzultačním centru na Mezinárodním strojírenském veletrhu odborníci z HZ Praha (auditorské, daňové a poradenské služby), European Consulting Institute (audit připravenosti na EU, právo EU), DHV CR (poradenství v ekologické oblasti), Direkta Group (poradenství při žádostech o čerpání prostředků ze strukturálních fondů EU), CIVOP (bezpečnost a ochrana zdraví při práci, požární ochrana) a ze Sdružení českých spotřebitelů. Rozsah činností těchto organizací je samozřejmě mnohem širší než jen v závorce uvedené oblasti, na něž se v Brně soustředila jejich bezplatná konzultantská činnost.

UŽITEČNÉ SPOJENÍ

Rozhodující je, že návštěvník veletrhu nebo zástupce vystavující firmy měl možnost navštívit během jednoho dne na jednom místě konzultanty z různých oborů a získat potřebné základní informace. A to z oblastí, které jsou zdánlivě od sebe tematicky vzdálené, ve svém celku ale tvoří komplex, který je pro úspěšné fungování firmy na jednotném trhu nezbytný. Vždyť například co by bylo firmě platné, kdyby si uměla zažádat o finance ze strukturálních fondů, když by ji konkurence mohla zažalovat za sociální dumping daný nedodržováním předpisů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a výrazně by jí tak zkomplikovala působnost na trhu? Časovou a místní výhodnost Evropského konzultačního centra (EKC) ještě podtrhla konkrétnost, která v informacích o podmínkách na jednotném trhu často chybí. Žádné obecnější proklamace, že firmy musí dodržovat nové požadavky a předpisy týkající se ekologie nebo bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ale konkrétní rady, co je třeba v konkrétní situaci dané firmy učinit - k tomu je samozřejmě nezbytné „zmapování“ firmy (které nové předpisy a požadavky se jí týkají, co již splňuje a co konkrétně bude muset udělat, jak by měla v následujících měsících postupovat atd.). Právě to bylo typické pro EKC.

DANĚ, PENÍZE, PRÁVO

Již první den konání strojírenského veletrhu zaznamenaly jednotlivé poradenské firmy v Evropském konzultačním centru zájem o „evropské“ informace. V následujících dnech tento zájem zesílil, i když je zároveň pravda, že české firmy i čeští návštěvníci veletrhů nejsou ještě zvyklí na to, že na výstavách a veletrzích mohou nalézt služby takového charakteru v tak velkém rozsahu a navazující na sebe. Jsou to služby, které se přímo dotýkají tvorby strategie firmy - v tomto případě strategie jejího působení na jednotném evropském trhu. O co byl zájem především? Například v oblasti daní zaznamenala firma HZ Praha zájem o problematiku daně z přidané hodnoty po vstupu do Unie, pohybu zboží přes hranice, pasivního zušlechťovacího styku, o režim DPH po vstupu (například vracení daně, osvobození od DPH při vývozu apod.). Sdružení spotřebitelů ČR představilo v EKC dva projekty - projekt na ochranu českého spotřebitele i v rámci celé EU (například jak reklamovat zboží zakoupené v některé členské zemi EU, způsob mimosoudního urovnání sporů mezi firmami a spotřebiteli ad.) a projekt Regio.cz, jehož základem je informační server pro podporu podnikání a regionálního rozvoje. Mnozí zájemci se v Evropském konzultačním centru zajímali o informace týkající se možnosti čerpat finanční prostředky ze strukturálních fondů. Odborníky na tuto problematiku zde byly konzultanti ze společnosti Direkta. Právě tato firma má již značné zkušenosti z fondu SAPARD, kde zpracovala projekty na jednu miliardu korun, z nichž se podařilo nevratně získat 450 milionů. Co se týče strukturálních fondů, poukázal ředitel Direkty Vladimír Kokoška na závažný současný problém: ministr průmyslu a obchodu sice prohlásil, že ministerstvo je připraveno od začátku příštího roku přijímat žádosti o čerpání prostředků z těchto fondů, ve skutečnosti ale doposud není organizačně ani technicky připraveno. Není totiž přesně uvedeno, na co, jak a komu se budou zpracované projekty podávat. Tedy chybí přesná kritéria. Podle odhadu Vladimíra Kokošky chybí zhruba 20-30 procent informací, podle nichž lze přesně říct, zda konkrétní firemní projekt splňuje podmínky a může se ucházet o prostředky ze strukturálních fondů. Pokud do začátku příštího roku stihne ministerstvo veškeré programové a organizační záležitosti plně připravit, firmy nebudou logicky asi moci ihned reagovat. Ale i přes tento handicap je možné základní informace získat - na bezplatné poradenské lince Direkty se může firma dovědět, jestli jejich typ projektu bude či nebude moci čerpat ze strukturálních fondů.

POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ?

Na malém prostoru tohoto článku samozřejmě není možné popsat veškerou problematiku, o níž se návštěvníci Evropského konzultačního centra zajímali. K jednotlivým problémům bychom se proto rádi na stránkách Profitu věnovali i v budoucnu. Poradenské firmy zastoupené v EKC také byly ochotny pomoci se zodpovídáním dotazů k evropské problematice z jejich oborů. Čtenáři tedy mohou své konkrétní dotazy zaslat redakci, která zprostředkuje jejich zodpovězení. Lze rovněž konstatovat, že by bylo škoda, kdyby činnost Evropského konzultačního centra byla jen jednorázovou záležitostí, která skončila společně s Mezinárodním strojírenským veletrhem. Ale zda bude či ne pokračovat v nějaké formě i v budoucnu, lze nyní těžko říct. A to i přesto, že zúčastněné firmy vesměs hodnotily svoji účast a spojení s dalšími konzultantskými společnostmi kladně.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít