Evropou za volantem tahače MAN

14. března 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
14. března 2005, 00:00

S ČÍM PODNIKÁM Bývalý horník Slavomil Čermák z Frýdlantu nad Ostravicí založil v roce 1992 firmu Doptrans. Vzápětí koupil ojetý tahač značky Liaz a vyrazil na cesty. V jeho kabině už projel řadu evropských zemí. Na liazku nevzpomíná Slavomír Čermák v dobrém.

S ČÍM PODNIKÁM

Bývalý horník Slavomil Čermák z Frýdlantu nad Ostravicí založil v roce 1992 firmu Doptrans.

Vzápětí koupil ojetý tahač značky Liaz a vyrazil na cesty. V jeho kabině už projel řadu evropských zemí.

Na liazku nevzpomíná Slavomír Čermák v dobrém. Zejména proto, že musel po každém návratu věnovat hodně času její údržbě a opravě. Neslavný byl také konec tohoto tahače: při nezaviněné nehodě ve Švýcarsku šel do šrotu. V roce 1994 tedy Čermák přesedlal do tahače MAN - a značce zůstal věrný až dosud. „Jsou to naprosto spolehlivá a nenáročná auta, Němci jim říkají dělníci silnic,“ říká Čermák.

Nyní jezdí pro dvě firmy do Německa a Švýcarska, delší cesta měří tam a zpět kolem 2500 kilometrů. Za profesionální život najezdil již více než 1,8 milionu kilometrů s jedinou vážnou dopravní nehodou. Současný tahač používá čtyři roky a je v pořadí třetím od této značky. Plánuje s ním jezdit ještě další dva roky, než opět přijde čas pro výměnu.

Autodopravce vozy kupuje u spolehlivé firmy v Německu. A to zásadně ojeté, zhruba dva roky staré. „Mám stoprocentní jistotu, že auto bude vždy v perfektním stavu,“ tvrdí. V nynějším tahači najel přibližně 200 tisíc kilometrů. Prodává je obvykle ve stavu, kdy mají najeto kolem 600 tisíc kilometrů. A jakou značku bude mít jeho další tahač? „Opět to bude MAN a těším se na další elektroniku,“ pokračuje.

Protože už něco pamatuje, může srovnávat, jak se kamiony postupně vyvíjejí. Jeho první tahač neměl prakticky žádnou elektroniku, dnes už to bez ní vůbec nejde. Každý další typ je zase o něco vybavenější než předchůdce. A nemění se jen výbava tahačů, ale například i servisní možnosti v Česku. Ze začátku bylo podle Čermáka problematické zajistit těmto vozům v našich končinách patřičný servis, dnes to již není žádný problém. Firmy už totiž u nás mají oficiální zastoupení a stále větší síť autorizovaných servisů.

Na čtyři tahače podnikatel zatím vystřídal jen dva návěsy. Ten současný je prakticky nový a hlavně český - pochází z produkce brandýské firmy Metaco Bo.Br.

* TAHAČ MAN 414

Najeto 600 000 km

Výkon 410 koní

Spolehlivost 95 procent

Cena 1 900 000 Kč

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče