Menu Zavřít

Evropa: Zisky z kola

24. 5. 2004
Autor: Euro.cz

Cyklostezky dokážou vydělávat. Ne hned a ne mnoho, ale mohou uživit drobnější podnikatele v pohostinství. V Rakousku byla již od války rozvinutá síť cyklostezek pro místní lidi, která v době prudkého rozvoje horských kol tvořila základ pro značení terénních tras různých obtížností.

Cyklostezky dokážou vydělávat. Ne hned a ne mnoho, ale mohou uživit drobnější podnikatele v pohostinství. V Rakousku byla již od války rozvinutá síť cyklostezek pro místní lidi, která v době prudkého rozvoje horských kol tvořila základ pro značení terénních tras různých obtížností.

V současné době je vrcholem sedmidenní trasa AlpenTour v okolí Dachsteinu, kde si cyklista bez celo-odpruženého kola a dobré fyzicky ani neškrtne. Na opačném pólu stojí rodinné asfaltové cyklostezky, které mohou pohodlně projíždět celé rodiny. Vedou obvykle podél řek. Nejznámější je Dunajská cyklostezka po dokonalém asfaltu, Tauernská po zpevněných lesních cestách a Salz-kammergut mezi jezery a stylovými městečky.

Tohoto základu využili podnikatelé k vybudování sítě speciálních penzionů a hotýlků pro turisty na kolech, o restauracích, jídelnách a prodejnách suvenýrů ani nemluvě. Za vším stojí silné propagační kampaně, které směřují cyklisty buď na konkrétní trasy, nebo do cyklisticky vděčných oblastí. V hotelu označeném logem cyklisty je možné nejen uložit kolo na noc, ale také ho umýt a opravit. K dispozici jsou zdarma mapky tras a ráno k snídani dostávají cyklisté balíček s jídlem na cestu.

„Rodinná dovolená v klidném stylu je masovější, ale zájmy cyklistů jsou velmi různé,“ říká zástupkyně rakouské turistické centrály Hana Pecová.

Cestou, která se zatím příliš nedaří, jdou Francouzi. Nevycházejí z tradičních obcí a komunikací mezi nimi, ale své cyklostezky stavějí na zelené louce. Mají za to, že když se jim to podařilo s lyžařskými středisky, musí to jít i s cyklistikou.

Budují a značí cyklotrasy v okolí skiareálů, kam podle nich mají přijíždět turisté i v létě. „Paneláková střediska zejí mimo zimní sezónu prázdnotou,“ přiznává Jan Linhart z české pobočky informační kanceláře Ski France.

* NA ČEM LZE VYDĚLAT

* Vydavatelé: tisk a prodej speciálních průvodců, map a knih (např. Shocart)

* Skiareály: udrží část zaměstnanců v celosezonním pracovním poměru díky lanovkám, sjezdovým dráhám a doprovodným službám (Šplndlerův Mlýn)

* Cyklobyznys: provozuje půjčovny kol, servisy a prodává kola a především cyklodoplňky (Třeboňsko)

* Ubytovatelé: hoteliéři, majitelé penzionů a provozovatelé kempů zvýší letní návštěvnost (Český ráj)

* Stravovací služby: cyklisté uvítají restaurace a jídelny v obcích, ale i jednoduché kiosky přímo na oblíbených trasách (Jizerské hory)

BRAND24

* Propagace: cyklostezky lákají návštěvníky na místní zajímavosti (Lednicko-valtický areál)

* Obce: parkovné, vyšší daně od podnikatelů (Krkonoše)

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).