Evropa testovala v Sosnové Škodu Fabii RS

07. června 2010, 14:02 - Erich Handl
07. června 2010, 14:02

Sedm let od představení první sportovní Fabie RS se ukázala druhá generace s benzinovým motorem 1,4 TSI. Na konci května ji mezi Prahou a Sosnovou testovali novináři z celé Evropy.

Autor: Škoda Auto

Mezinárodní novinářská komunita startovala testovací jízdy nové Fabie RS z pražského letiště a přes Nelahozeves zamířila na polygon do Sosnové. Tam měli žurnalisté možnost testovat vůz na závodní dráze jak samostatně, tak jako spolujezdci závodního jezdce. Itinerář je pak zavedl zpět do Prahy do strahovského hotelu Crowne Plaza. Co Škoda ukázala?

Fabia RS, jak krátká, tak kombík, má mírně upravenou karoserii dynamického střihu s mohutným předním spoilerem a řadou detailů. Hlavní skrytou novinkou je sedmistupňová převodovka DSG, která pracuje na systému „dvojspojky“. Je spřažena se špičkovou verzí motoru 1,4 TSI (132 kW), kterou se chlubí nejsilnější Ibiza Cupra i v Ženevě prezentované Polo GTI. Vysoký měrný výkon (95 kW/l) patří i mezi přeplňovanými motory k těm nejlepším. Motor 1,4 TSI pracuje s přímým vstřikováním paliva a dvojím přeplňováním – jednak turbodmychadlem s obtokovým ventilem a jednak připojovaným mechanickým kompresorem.

TECHNICKÉ ÚDAJE
model - Škoda Fabia RS typ vozu - pětidveřový hatchback motor - benzinový čtyřválec objem válců - 1,4 litru max. výkon - 132 kilowattů max. rychlost - 224 km/hod zrychlení 0-100 km/h - 7,6 sekundy spotřeba - 6,4 l /100 km kufr - 315/1180 litrů cena - 499 900 Kč

Množství vzduchu tlačeného do válců zvyšuje napřímo mezichladič stlačeného vzduchu. Palivové čerpadlo dopravuje benzin ke vstřikovačům pod tlakem až 150 barů. Obě vačkové hřídele jsou poháněny bezúdržbovým řetězem, přičemž vačková hřídel sacích ventilů umožňuje jejich variabilní časování.

K čemu je takto nabitá fabia vlastně dobrá? Většina podnikatelů si ji určitě nekoupí. Škoda ale ukázala, co vše dokáže udělat s karoserií svého nejmenšího modelu a malolitrážním motorem. Takzvaný downsizing, tedy zvyšování výkonu malých válců, tady vyšel stoprocentně. „Jednačtyřka“ s výkonem 132 kilowattů je skutečně unikátní, ve spojení se sedmistupňovou převodovkou DSG dokáže na dálnici porážet i silné vozy. A cena nejrychlejší fabie? Činí 499 900 korun s DPH.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče