Euroústava: vládní hra o miliony

13. června 2005, 00:00 - DUŠAN ŠRÁMEK
13. června 2005, 00:00

Po dvojím odmítnutí euroústavy se objevila vpravdě hamletovská otázka. Má se v Česku pokračovat v přípravě referenda, anebo je třeba ratifikační proces zastavit? Pro i proti se dají snést nejrůznější argumenty, ve kterých se pochopitelně mísí věcné, ideové a politické záměry.

Zastánci pokračující ratifikace se přitom se svou argumentací ocitají v defenzivě.

Z dosavadních rozborů vyplývá, že pokud neschválí dokument byť jen jediná ze zemí pětadvacítky, padne v nynější podobě pod stůl.

Úpěnlivé lpění na pokračující ratifikaci euroústavy tak může vzbuzovat pochybnosti o čistotě úmyslů jejích zastánců.

S ratifikačním procesem nejenom u nás je neodmyslitelně spojena informační, respektive reklamní kampaň. A ta něco stojí. Daňové poplatníky v České republice má přijít na dvěstě milionů korun. Nejde o závratnou částku, ale dá se za ni leccos pořídit. Třeba taková volební kampaň. Přitom náklady na reklamu, v níž lze patřičně nadhodnotit nápady a duševní práci, patří k nejsložitěji rozšifrovatelným položkám a bývají pro berňáky opravdovým oříškem. Zvláště pokud je zadávajícím subjektem natolik „subtilní“ firma, jakou je vláda.

Zbytečný pesimismus? Ani ne. Kontrola, která se před dvěma lety zaměřila na reklamní kampaň k referendu o vstupu do Unie, byla dostatečně výmluvná. Pokud by v ní zmíněné nedostatky našly daňové orgány u soukromé firmy, nedoplatila by se. Nedělejme si iluze, že se vláda ze zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu poučila a že se již podobné nedostatky opakovat nebudou. Zvláště pokud by existoval záměr finanční toky co nejvíce zamlžit, aby zbylo „něco na doma“.

Výmluvné ostatně je již to, že se ČSSD zasadila o převedení kampaně z ministerstva zahraničí pod křídla Úřadu vlády, který tato strana kontroluje. Zdůvodnění, že tentokrát - na rozdíl od referenda před dvěma roky, kdy jsme do Unie teprve vstupovali -už jde o „vnitrostátní“ záležitost, zavání účelovostí. Tímto přesunem by se ostatně dala vysvětlit i jednoznačná neochota lidovců v dalším ratifikačním procesu pokračovat, když o kšeft přišlo jimi kontrolované ministerstvo.

Celá věc má ještě další aspekt: peníze, které díky státní inzerci potečou do nejrůznějších médií, a tlak majitelů těchto médií plus obchodních oddělení na redakce, aby svými případnými kritickými příspěvky na téma pokračující ratifikace o inzerci nepřišly. Pro sociální demokracii je taková inzerce poměrně výhodná. Protože je přijetí euroústavy alfou i omegou Paroubkovy „pro-evropské“ vlády, měla by především ČSSD o vlastní předvolební propagandu postaráno. A to z peněz daňových poplatníků, nikoli ze svých. Nejen opozice a NKÚ, ale i občané by proto měli velice bedlivě sledovat, jakým způsobem a na co se budou ratifikační euromiliony rozdělovat.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít