Energie zakletá v plechovce

08. října 2007, 00:00 - Tomáš Stingl
08. října 2007, 00:00

I Česko už zasáhla vlna zájmu o energetické nápoje. Pijí je motoristé, sportovci i teenageři na diskotékách. V posledních letech roste trh s těmito nápoji zhruba o 30 procent ročně. Podílí se na něm také několik českých značek. Do povědomí zákazníka se snaží výrobci vrýt mnohdy velmi netradičními promoakcemi.

Povzbuzující nápoje I Česko už zasáhla vlna zájmu o energetické nápoje. Pijí je motoristé, sportovci i teenageři na diskotékách. V posledních letech roste trh s těmito nápoji zhruba o 30 procent ročně. Podílí se na něm také několik českých značek. Do povědomí zákazníka se snaží výrobci vrýt mnohdy velmi netradičními promoakcemi.

Skoro jak kouzelný lektvar, který nalije do žil novou sílu. Tak mají působit energetické nápoje na bázi látek, jako je guarana nebo taurin. Na diskotékách si je s oblibou objednávají teenageři, proti ospalosti je na benzinkách kupují řidiči, jako povzbuzení je pijí i sportovci.

V Česku se začaly plechovky značek Red Bull nebo Semtex objevovat poprvé v polovině devadesátých let. V poslední době zhoustla konkurence a rychle se zvyšuje prodej i povědomí o těchto nápojích.

„Trh roste už několik let přibližně o 30 procent ročně, stejně tak je tomu i letos,“ pochvaluje si Marek Teyssler ze společnosti Red Bull Communications. „Ten sortiment jde neuvěřitelně nahoru, během posledních dvou let se objevilo mnoho nových značek.  V energonápojích se nakonec začala angažovat i společnost Coca-Cola,“ připomíná analytik společnosti Incoma Research Petr Voříšek.

Přesto je zatím celkový prodej v Česku ještě pod svými možnostmi. „Spotřeba se pohybuje mezi jednou až dvěma plechovkami na hlavu ročně,“ podotýká Kamila Viková ze společnosti Pinelli, která vyrábí nápoje Semtex či Erektus.

„Porovnejme situaci u nás s podobnými trhy, jakými jsou zejména Rakousko a Německo. Proporčně zatím dosahujeme jen asi 30 procent tamější spotřeby. Z toho jasně plyne, že prodej u nás ještě hodně poroste,“ míní Petr Krejčík, který patří mezi průkopníky výroby energetických nápojů v Česku a sám se podílel na vývoji některých tuzemských značek.

ČESKÉMU TRHU VÉVODÍ NÁPOJ, CO DÁVÁ KŘÍDLA

Zájem spotřebitelů roste a prodej s ním. To vyprovokovalo přetlačovanou mezi výrobci – ti se nyní snaží stůj co stůj obhájit nebo pokud možno ještě zvětšit svůj podíl na trhu.

Jedničkou v Česku zatím stále zůstává s padesátiprocentním podílem rakouská značka Red Bull. Její stříbromodré plechovky s červenými býky ve znaku se staly i ve světě symbolem energetických nápojů jako takových.

Firma začala s produkcí svého „tekutého dynamitu“ už v roce 1984. Do světa včetně České republiky se nápoj začal šířit v polovině devadesátých let.

V tuzemsku se ale utkává s tvrdou domácí konkurencí. „První český nápoj Semtex jsme uvedli v roce 1995, dokonce ještě půl roku před tím než přišel Red Bull,“ vzpomíná Petr Krejčík. Ten pod křídly společnosti Pinelli vyvinul nejenom Semtex, ale i další tuzemskou značku Erektus. „Tehdy ještě nebyly takové marketingové možnosti jako dnes, takže jsme při tvorbě chuti těchto nápojů nevycházeli z průzkumu mezi spotřebiteli. Prostě jsme se řídili intuicí a říkali jsme si, že co chutná nám, bude chutnat i zákazníkům,“ vysvětluje Krejčík. Obě značky se uchytily a firma Pinelli je díky nim dvojkou v závěsu za Red Bullem. Ještě do roku 2002 přitom trhu dominovala.

KOLEM TŘÍ KRÁLŮ JE UŽ JEN DROBOTINA

Dvěma hlavním hráčům začal v roce 2003 dýchat na paty další konkurent. S neohroženou razancí japonského sebevražedného letce mezi ně vpadl nápoj Kamikaze. Začala ho vyrábět společnost Tecfood založená podnikateli Jaroslavem Dostalíkem a Markem Sadilem. Ti od začátku vsadili na dravý marketing.

„V současné době je na trhu energetických nápojů potřeba pochopit jedno: rozhoduje marketing. Není takový problém vyrobit, ale prodat,“ shrnuje základní poznatek Dostalík. „Například my dáváme jen do marketingu až 20 milionů korun ročně,“ ilustruje Dostalík. I kvůli důsledné orientaci na prodej firma během krátké doby ovládla přes 10 procent trhu a chce atakovat pozici společnosti Pinelli.

Trh doplňuje vedle produkce velké trojky ještě několik dalších energetických nápojů. Jde vesměs o výrobky prodávané přímo pod vlajkou jednotlivých řetězců nebo o nápoje, které jsou nabízeny podle hesla „za málo peněz hodně muziky“.

Mezi ty patří například nápoj Shock, který se prodává ve větším objemu za relativně nízkou cenu. „Trend jednoznačně ukazuje, že v budoucnosti budou mizet energetické nápoje střední třídy. Buď bude spotřebitel žádat vyloženě kvalitní top značky, u nichž nebude tolik hledět na cenu, nebo naopak koupí levné privátní značky obchodních řetězců. To ostatně platí i pro mnoho jiných kategorií výrobků,“ podotýká Krejčík.

ABYSTE NEUSNULI PŘED BRATISLAVOU

Kdo si to všechno vypije? Rozhodující skupinou spotřebitelů jsou jednoznačně návštěvníci diskoték či barů, kterým umožní povzbudivý efekt elektrizujícího drinku bavit se třeba celou noc, aniž by se o ně pokoušela ospalost.

„Takzvaná zábavní gastronomie tvoří téměř plných 50 procent prodeje těchto nápojů,“ upřesňuje podnikatel Dostalík.

„Na sobotní diskotéky k nám chodí průměrně tak 120 návštěvníků. Během noci jim prodám zhruba 50 Red Bullů a 40 Semtexů. V poslední době jdou hodně na odbyt také Kamikaze nebo levný Hell. Nejčastěji je zákazníci míchají s vodkou,“ vypočítává barman Jakub Šamberger, který obsluhuje na diskotéce v Odoleně Vodě. Prodej se snaží výrobci podpořit i akcemi, kdy jsou drinky k dostání za nižší cenu. To má zároveň upevnit povědomí o značce. „Za pár dní tu například budeme v akci nabízet Kamikaze míchaný s bílým rumem,“ uvádí Šamberger.

Vedle diskoték jsou hlavním bitevním polem o zákazníka také benzinové pumpy. Na řidiče mysleli třeba právě tvůrci nápoje Kamikaze. „Účinek obvyklého energetického nápoje po hodině až dvou vyprchá. Říká se, že vás doveze z Prahy do Brna. Do Bratislavy ale už ne. To je dáno už množstvím kofeinu, kterého bývá 80 miligramů. Chtěli jsme proto vytvořit nápoj, který vydrží déle – i čtyři až šest hodin,“ vysvětluje Jaroslav Dostalík.

DRINK POSLOUŽÍ I JAKO UKOLÉBAVKA

Jak se rozrůzňuje nabídka výrobců, kruh se pomalu uzavřel. V prodeji se totiž vedle široké škály energie v tekutém stavu objevují už i nápoje, které mají člověka naopak spíš ukolébat a přivést do klidu. „Na trh jsme uvedli nápoj Detox, který má očistit organismus a uvést ho do opětovné rovnováhy po abnormálních stavech,“ uvádí například Kamila Viková ze společnosti Pinelli.

Na výrobě jiné tekuté „brzdy“ se podílí také někdejší průkopník povzbuzujících nápojů Petr Krejčík. „Jde o klasický šláftruňk v lahvi, který vás má zklidnit před spaním,“ prozradil. Ať už chce tedy spotřebitel pokojně usnout nebo naopak zůstat bdělý, stačí mu dnes prostě jen sáhnout po té správné lahvi či plechovce.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče