E-mailová propagace chce cit a takt

26. ledna 2004, 00:00 - ZDENĚK KUBÍN
26. ledna 2004, 00:00

MALÉ A STŘEDNÍ FIRMY SI ČASTO STĚŽUJÍ, ŽE NA JEDNOTLIVÉ MARKETINGOVÉ ČINNOSTI - MEZI NIMI I PROPAGACI A VYTVÁŘENÍ SVÉHO DOBRÉHO JMÉNA NA VEŘEJNOSTI - NEMAJÍ DOSTATEK PROSTŘEDKŮ. MODERNÍ INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE JIM PŘINÁŠEJÍ NĚKTERÁ ŘEŠENÍ.

Marketing „za babku“ může být účinný

Bez počítače si dnes podnikání - až na některé výjimky - téměř nedokážeme představit. Stejně tak již pomalu patří k běžnému standardu, že firma dokáže komunikovat s okolím elektronicky, má svoji e-mailovou adresu. A právě e-mail přináší relativně levné možnosti pro některé marketingové činnosti malých a středních firem. Umožňuje jim oslovit takové množství potenciálních zákazníků, jaké si dříve nemohly vzhledem k nákladům na obálky, dopisní papíry a poštovné dovolit. A tak mohou své současné i potenciální zákazníky rychle a levně informovat o novinkách ve své nabídce, ale také třeba o dění ve firmě, stejně jako mohou e-mail použít k tomu, co lze nazvat jako „společenský styk“.

POZOR NA PŘEHLCENÍ

I když e-mail nabízí levné a rychlé řešení jak propagovat své služby či zboží, existují zde určitá úskalí, s nimiž je třeba počítat. Tím největším je „přehlcenost“ e-mailovými nabídkami. Zkrátka, e-maily dnes rozesílá kdekdo a situace se již začíná podobat situaci při vhazování letáků do schránek: Adresát je zahlcen množstvím nabídek a elektronických informací, takže mnohé e-mailové zprávy již ani neotvírá, občas projeví i rozhořčení nad nevyžádanou poštou. Rovněž viry šířené e-mailem ho činí obezřetným k neznámým adresátům. Jak tedy postupovat, aby e-mailová propagace a nabídka byly účinné? Univerzální recept asi neexistuje, ale některé postupy by měly být pravidlem a mohou být účinné. V první řadě je nutná pečlivá rozvaha, koho chci oslovit a jakou formu k tomu zvolit. Podobně, jako když se tvoří inzerát či katalog nebo leták, je třeba zaujmout. Chce to tedy nápad. Vždyť přece e-mail nemusí být jen strohým sdělením ve stylu „vyrábíme - nabízíme - kupte si“. Vložit lze například fotografie či jiné grafické prvky, které zaujmou a zároveň i sdělí něco o výrobku nebo nabízené službě. Na trhu dnes již existují i jednoduché grafické programy, s jejichž pomocí lze vytvořit graficky zajímavé i vkusné propagační materiály (jak pro tištěnou podobu, tak pro šíření elektronicky). Rovněž oslovení by mělo být příjemné a první věty by již svým způsobem měly zaujmout. Vhodné je rovněž vytvořit si pro tyto účely adresáře. Ty je možné rozdělit si na určité skupiny zákazníků - podle četnosti jejich nákupů, podle projeveného zájmu o informace od firmy, podle zjištění, že bude potřebovat brzy další službu či zboží. U e-mailu pro tyto účely je vhodné pamatovat na zásady slušného chování. Vedle vhodného oslovení (pokud možno jménem - existují programy, které umožňují hromadnou korespondenci personifikovat) by to u prvního e-mailu tohoto typu měla být iomluva za nevyžádaný dopis s případnou výzvou, že pokud si adresát nepřeje dostávat další sdělení, ať to firmě sdělí. Pak je ovšem třeba takovéhoto adresáta z databáze vyřadit, případně ho přeřadit do adresáře „spících kontaktů“.

SPOLEČENSKÉ PŘÍLEŽITOSTI - TVORBA IMAGE E-mail lze ale využít nejen k nabídce svých služeb či zboží, ale také k vytváření dobrého jména firmy. Není snad člověka, který by alespoň v duchu nebyl rád, když si na něj druzí vzpomenou při různých příležitostech - o Vánocích, na Nový rok, ale také třeba při jeho narozeninách nebo výrazném pracovním úspěchu. Poblahopřáním při některé z těchto příležitostí tedy není co ztratit. Naopak, pomáhá vytvářet lepší vztahy s partnery, stejně jako přispívá k vytváření dobrého jména firmy. Při této činnosti lze rovněž využít prostředky, které usnadňují hlídání příslušných termínů (především lze asi jmenovat outlook). Nemusí to ale vždy být osobní záležitosti partnera, kdy lze e-mail využít při společenské kategorii. Prostřednictvím e-mailu lze například informovat partnery o vaší účasti na veletrhu a pozvat je k návštěvě vašeho stánku, stejně tak je lze pozvat na vaše firemní Dny otevřených dveří apod. PRAVIDELNĚ, NEBO PŘÍLEŽITOSTNĚ?

Při zvolení koncepce oslovování obchodních partnerů a zákazníků prostřednictvím e-mailu může firma řešit otázku, zda tak činit pravidelně, v určitých časových intervalech, nebo příležitostně podle potřeby, kdy například nabízíme nové produkty či nové služby. I když každá firma si na tuto otázku musí nalézt odpověď podle své konkrétní situace, lze připomenout, že i zde se vyplatí rozvaha předem a určení jakéhosi „edičního“ plánu. N a jedné straně je faktem, že na partnery bychom se měli obracet jen tehdy, když jim máme co říci, na druhé straně je dobré se pravidelně připomínat. Proto řešením nastíněné otázky může být kombinace obou alternativ. Lze třeba vytvořit jakýsi elektronický bulletin, který bude měsíčně nebo čtvrtletně informovat vybrané zákazníky a partnery o dění ve firmě, případně o změnách v oboru (například stavební firma může informovat o cenovém vývoji na trhu, o připravovaných daňových změnách apod.), o firemních akcích atd. U takovéto korespondence je třeba přihlížet i ke grafickému zpracování, které by mělo korespondovat s firemní kulturou a designem. Nepravidelně pak lze rozesílat stručnější informace o novinkách v nabídce firmy. 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče