Elektronické známky se odkládají

29. října 2008, 00:00 - Tomáš Johánek
29. října 2008, 00:00

Ministerstvo dopravy ustoupilo od svého záměru zavést od nového roku elektronické dálniční známky.

Chce tak získat více prostoru na prosazení mýtného pro lehčí náklaďáky.

Ministerstvo dopravy odložilo zavedení elektronických dálničních kuponů, které bylo plánováno na začátek příštího roku. „Chceme se plně soustředit na lednové rozšíření mýtného na malé nákladní vozy od 3,5 tuny,“ říká náměstek ministra Jiří Hodač. Další možný termín zavedení elektronických vinět je 1. červenec 2009.

„Usoudili jsme, že míchat do jednoho termínu zavedení elektronických kuponů pro osobní vozy a rozšíření zpoplatnění mýtným na novou skupinu nákladních vozidel je příliš rozsáhlým úkolem, a věci prospěje, soustředíme-li se nejdříve na jednu část a pak na druhou,“ vysvětluje Jiří Hodač. Rozšíření systému mýtného schválili minulý pátek poslanci v prvním čtení. Změny by tak měly začít platit od 1. ledna, nejpozději 1. února 2009.

Platné budou viněty i známky

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka upřesnil, že případné červencové zavedení elektronických dálničních kuponů místo nalepovacích známek by nebylo pro řidiče závazné. „Nebudeme lidi nutit k výměně, necháme paralelně doběhnout papírové známky,“ řekl mluvčí.

Lidé, kteří si nalepovací známku koupí před 1. červencem, si budou moci zvolit. Pokud se rozhodnou pro elektronickou vinětu, dostanou ji výměnou za kontrolní kupon k dálniční známce. Po 1. červenci bude jedinou možností koupě elektronické viněty. Nový způsob zpoplatnění dálnic a rychlostních komunikací pro osobní auta však také ještě musí projednat Poslanecká sněmovna.

Firmy se bojí komplikace

Podle průzkumu Hospodářské komory považuje třetina podnikatelů chystané rozšíření mýtného na malé nákladní vozy od 3,5 tuny hmotnosti za další překážku v podnikání. Další třetina nemá s novinkou problém, zbylí podnikatelé uvedli, že se jich mýtné netýká.

Zatímco autodopravci považují úpravu za spravedlivou, podle Hospodářské komory změna znevýhodní zejména malé a střední podnikatele závislé na automobilové dopravě. Na základě odhadů přibude do mýtného systému 150 tisíc malých nákladních vozů.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče