Elektronické mýtné zdraží dopravu u sousedů

07. července 2003, 00:00 - Tomáš Johánek, publicista
07. července 2003, 00:00

Dopravci na zvýšení cen nemají peníze, zaplatit musí zákazníciPlánované zavedení elektronického mýtného v Německu od 31. srpna 2003 a v Rakousku od 1. ledna 2004 zvýší náklady českých dopravců až o 30 procent.V Německu, kde se nové zpoplatnění týká jen nákladních vozidel nad 12 tun, stoupnou náklady pouze přepravcům zboží.

Dopravci na zvýšení cen nemají peníze, zaplatit musí zákazníci

Plánované zavedení elektronického mýtného v Německu od 31. srpna 2003 a v Rakousku od 1. ledna 2004 zvýší náklady českých dopravců až o 30 procent.

V Německu, kde se nové zpoplatnění týká jen nákladních vozidel nad 12 tun, stoupnou náklady pouze přepravcům zboží. V Rakousku budou muset více platit i řidiči autobusů a zřejmě se tak zvýší například ceny turistických zájezdů. „Budeme požadovat, aby se zvýšení poplatků promítlo ve stoprocentní výši v cenách přepravy pro zákazníka,“ říká prezident Sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta.

Poplatky za dálnice budou desetinásobné

Podle posledních informací se v Německu na dálnicích bude platit za jedno vozidlo a kilometr od devíti do 14 centů podle emisní třídy příslušného nákladního automobilu. Ceny za vozidlo v Rakousku se budou pohybovat od 13 do 27,3 centu za ujetý kilometr, podle počtu náprav daného nákladního auta nebo autobusu. „Navýšení těchto poplatků, které je ve srovnání s dnešním stavem přibližně desetinásobné, nelze v žádném případě pokrýt z vnitřních zdrojů dopravních firem,“ zdůraznil Starosta. Pokud totiž nyní stála například cesta klasického 40tunového kamionu přes Německo do Belgie zhruba 480 korun, od konce srpna to bude již 4500 korun. „Navrhovali jsme, že budeme tyto náklady fakturovat zákazníkům jako zvláštní položku. U ministerstva financí jsme pro to však zatím nenalezli pochopení,“ sdělil generální tajemník sdružení ČESMAD Martin Špryňar. Podle některých odborníků však tvrdá konkurence na dopravním trhu nedovolí plně přenést dopad zavedení mýtného na zákazníky. „Buď to dopravci promítnou do cen, a tím se v konečném důsledku zvýší ceny zboží, nebo konkurence zdražení dopravy nedovolí a někteří dopravci zkrachují,“ obává se Špryňar. Navíc prý hrozí diskriminace českých řidičů na německých dálnicích, neboť „svým“ řidičům slíbila německá vláda určité kompenzace vyššího mýtného formou daňových úlev; čeští řidiči se úlev rozhodně nedočkají.

Dopravcům se nelíbí ani nepřipravenost

Českým dopravcům se nelíbí ani překotnost zavedení elektronického mýtného v Německu a technická nepřipravenost na tento krok. Podle Starosty je v Německu k dispozici jen asi 150 tisíc jednotek určených pro elektronickou registraci nákladních vozidel. Jen němečtí dopravci by však těchto jednotek potřebovali až 800 tisíc. Kolik jednotek se tak dostane k českým firmám, zatím nelze ani odhadnout. Konsorcium ETC.de však tvrdí, že k poslednímu srpnu, kdy má být systém zaveden, bude k dispozici asi čtvrt milionu palubních jednotek. Jednotka přijde na 300 eur, její montáž pak zhruba na čtyři tisíce korun. V ČR bude moci jednotky montovat 28 autorizovaných servisů, žádný z nich zatím nemá ani jedinou. „Registrovat se lze i manuálně například u benzinových pump, to ale bude velmi zdlouhavý proces,“ upozornil Starosta. Řidiči českých kamionů bez potřebné jednotky zadají do formuláře poznávací značku svého vozu, počet os, emisní třídu a zvolenou trasu. Systém vypočítá mýtné a řidič na místě zaplatí. „Mýtné výběrčí inkasuje hned, ale za dopravu firma dostane zaplaceno za tři až šest měsíců, což je doba splatnosti faktur,“ přiblížil Špyňar další problém českých dopravců.

Podobný systém bude i v ČR

Během tří až čtyř let by měl podobný systém elektronického mýtného jako v Německu a Rakousku fungovat i v ČR. Ministr dopravy Milan Šimonovský se nijak netají tím, že čeká na zkušenosti se zavedením elektronického mýtného u jižních a západních sousedů, aby se zvolil vhodný systém i pro české dálnice. Od tohoto systému si ministr slibuje více peněz na opravy a výstavbu silnic. Podle odborníků může systém elektronického mýta pro 22 tisíc tuzemských kamionů na dálnicích a rychlostních silnicích přinést pět až 20 miliard korun. Šimonovský by také rád prosadil, aby systém elektronického mýtného, který bude fungovat v ČR, byl stejný jako v dalších zemích Viszégradské čtyřky (tedy Polsku, Maďarsku a na Slovensku) a byl plně kompaktibilní se systémem v Německu a Rakousku.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít