Elektronické mýtné zaplatí zákazník

05. ledna 2004, 00:00 - Připravil DAVID HAVLÍK
05. ledna 2004, 00:00

Stát si slibuje více peněz na silnice od zavedení elektronického mýta. "Elektronické mýto neboli systém výkonového způsobu zpoplatnění komunikací je spravedlivým systémem, protože uživatel platí za skutečně ujeté kilometry. V letošním roce vláda rozhodne o tom, zdali se v České republice elektronické mýto zavede.

Předpoklad zavedení je rok 2006 pro nákladní vozidla nad 12 tun,“ říká Roubcová. Elektronické mýto podle ministra Milana Šimonovského konečně zpoplatní zahraniční kamiony „Ty používají Českou republiku za ostudných osm euro na den,“ řekl ministr agentuře ČTK. Elektronické mýto se rozhodli jako první z našich sousedů zavést Němci a Rakušané. V Rakousku platí od Nového roku a Německo ho podle dostupných informací zavede zřejmě do několika měsíců. „Pokud dojde k jeho zavedení, znamená to zvýšení přepravních nákladů o 4,20 koruny na kilometr. Budeme nuceni vybavit naše vozidla zařízením pro registraci této silniční daně, kdy náklady na jedno vozidlo činí asi 7 tis. korun za měřicí jednotku,“ vysvětlují dopravci. Rakušané a Němci chtějí dohromady zpoplatnit podle údajů tuzemského profesní sdružení ČESMAD 15 tisíc km komunikací (SRN 13 tis. km, Rakousko 2 tis. km). V Německu by měly mýtné platit nákladní vozidla od 12 tun mimo autobusů. Rakušané budou vybírat peníze za každé vozidlo nad 3,5 tuny, včetně autobusů. Ceny mýtného se mají v SRN pohybovat od 9 do 14 eurocentů za ujetý kilometr a v Rakousku od 13 do 27 eurocentů za kilometr jízdy. Čeští dopravci se netají tím, že zvýšené náklady na přepravu zboží po rakouských a německých dálnicích zaplatí zákazník. „Očekávané dopady na dopravní firmu budou znamenat zhruba 15 až 30 procent zvýšení nákladů. Vzhledem k okamžité platbě mýta a na druhé straně delším splatnostem u zákazníků za služby předpokládáme i dramatické zvýšení nároků na cash flow automobilových dopravců. Toto navýšení nelze v žádném případě pokrýt z vnitřních zdrojů dopravních firem a je nevyhnutelné přenést je na zadavatele dopravy, potažmo na konečné zákazníky, to znamená promítnout je do ceny veškerého zboží přepravovaného pod dálnicích Rakouska a SRN,“ píše se v závěru analýzy sdružení ČESMAD o dopadech zavedení elektronického mýta v Rakousku a SRN na tuzemské autodopravce.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Auta
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji…
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Technologie
Osmijádrové Intely na příští rok by stále mohly být 14nm, založené na Coffee Lake
E-shop Lidlu odstartoval. Láká na bezplatnou dopravu a 90denní lhůtu pro vrácení zboží
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na prvního ukázku nového Tomb Raidera
Vivaldi vyšel v nové verzi. Zlepšuje prohlížeč obrázků a správce stahování
Malá dávka oprav a možnost pokračovat ve čtení článků na počítači [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít