Elektronické mýtné zaplatí zákazník

05. ledna 2004, 00:00 - Připravil DAVID HAVLÍK
05. ledna 2004, 00:00

Stát si slibuje více peněz na silnice od zavedení elektronického mýta. "Elektronické mýto neboli systém výkonového způsobu zpoplatnění komunikací je spravedlivým systémem, protože uživatel platí za skutečně ujeté kilometry. V letošním roce vláda rozhodne o tom, zdali se v České republice elektronické mýto zavede.

Předpoklad zavedení je rok 2006 pro nákladní vozidla nad 12 tun,“ říká Roubcová. Elektronické mýto podle ministra Milana Šimonovského konečně zpoplatní zahraniční kamiony „Ty používají Českou republiku za ostudných osm euro na den,“ řekl ministr agentuře ČTK. Elektronické mýto se rozhodli jako první z našich sousedů zavést Němci a Rakušané. V Rakousku platí od Nového roku a Německo ho podle dostupných informací zavede zřejmě do několika měsíců. „Pokud dojde k jeho zavedení, znamená to zvýšení přepravních nákladů o 4,20 koruny na kilometr. Budeme nuceni vybavit naše vozidla zařízením pro registraci této silniční daně, kdy náklady na jedno vozidlo činí asi 7 tis. korun za měřicí jednotku,“ vysvětlují dopravci. Rakušané a Němci chtějí dohromady zpoplatnit podle údajů tuzemského profesní sdružení ČESMAD 15 tisíc km komunikací (SRN 13 tis. km, Rakousko 2 tis. km). V Německu by měly mýtné platit nákladní vozidla od 12 tun mimo autobusů. Rakušané budou vybírat peníze za každé vozidlo nad 3,5 tuny, včetně autobusů. Ceny mýtného se mají v SRN pohybovat od 9 do 14 eurocentů za ujetý kilometr a v Rakousku od 13 do 27 eurocentů za kilometr jízdy. Čeští dopravci se netají tím, že zvýšené náklady na přepravu zboží po rakouských a německých dálnicích zaplatí zákazník. „Očekávané dopady na dopravní firmu budou znamenat zhruba 15 až 30 procent zvýšení nákladů. Vzhledem k okamžité platbě mýta a na druhé straně delším splatnostem u zákazníků za služby předpokládáme i dramatické zvýšení nároků na cash flow automobilových dopravců. Toto navýšení nelze v žádném případě pokrýt z vnitřních zdrojů dopravních firem a je nevyhnutelné přenést je na zadavatele dopravy, potažmo na konečné zákazníky, to znamená promítnout je do ceny veškerého zboží přepravovaného pod dálnicích Rakouska a SRN,“ píše se v závěru analýzy sdružení ČESMAD o dopadech zavedení elektronického mýta v Rakousku a SRN na tuzemské autodopravce.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít