Elektronické mýtné zaplatí zákazník

05. ledna 2004, 00:00 - Připravil DAVID HAVLÍK
05. ledna 2004, 00:00

Stát si slibuje více peněz na silnice od zavedení elektronického mýta. "Elektronické mýto neboli systém výkonového způsobu zpoplatnění komunikací je spravedlivým systémem, protože uživatel platí za skutečně ujeté kilometry. V letošním roce vláda rozhodne o tom, zdali se v České republice elektronické mýto zavede.

Předpoklad zavedení je rok 2006 pro nákladní vozidla nad 12 tun,“ říká Roubcová. Elektronické mýto podle ministra Milana Šimonovského konečně zpoplatní zahraniční kamiony „Ty používají Českou republiku za ostudných osm euro na den,“ řekl ministr agentuře ČTK. Elektronické mýto se rozhodli jako první z našich sousedů zavést Němci a Rakušané. V Rakousku platí od Nového roku a Německo ho podle dostupných informací zavede zřejmě do několika měsíců. „Pokud dojde k jeho zavedení, znamená to zvýšení přepravních nákladů o 4,20 koruny na kilometr. Budeme nuceni vybavit naše vozidla zařízením pro registraci této silniční daně, kdy náklady na jedno vozidlo činí asi 7 tis. korun za měřicí jednotku,“ vysvětlují dopravci. Rakušané a Němci chtějí dohromady zpoplatnit podle údajů tuzemského profesní sdružení ČESMAD 15 tisíc km komunikací (SRN 13 tis. km, Rakousko 2 tis. km). V Německu by měly mýtné platit nákladní vozidla od 12 tun mimo autobusů. Rakušané budou vybírat peníze za každé vozidlo nad 3,5 tuny, včetně autobusů. Ceny mýtného se mají v SRN pohybovat od 9 do 14 eurocentů za ujetý kilometr a v Rakousku od 13 do 27 eurocentů za kilometr jízdy. Čeští dopravci se netají tím, že zvýšené náklady na přepravu zboží po rakouských a německých dálnicích zaplatí zákazník. „Očekávané dopady na dopravní firmu budou znamenat zhruba 15 až 30 procent zvýšení nákladů. Vzhledem k okamžité platbě mýta a na druhé straně delším splatnostem u zákazníků za služby předpokládáme i dramatické zvýšení nároků na cash flow automobilových dopravců. Toto navýšení nelze v žádném případě pokrýt z vnitřních zdrojů dopravních firem a je nevyhnutelné přenést je na zadavatele dopravy, potažmo na konečné zákazníky, to znamená promítnout je do ceny veškerého zboží přepravovaného pod dálnicích Rakouska a SRN,“ píše se v závěru analýzy sdružení ČESMAD o dopadech zavedení elektronického mýta v Rakousku a SRN na tuzemské autodopravce.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Auta
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Technologie
Nová generace karet GeForce bude založená na evoluci Pascalu. Volta a HBM2 jen v HPC?
Harry Potter slaví 20. výročí. Google vás provede slavnými lokacemi světa čar a kouzel
Nintendo už zase recykluje. Uvede novou verzi konzole SNES s 21 hrami
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít