Elektronická tržiště jsou velkou příležitostí

25. listopadu 2002, 00:00 - Aleš Vokál, vokal@profit.cz
25. listopadu 2002, 00:00

Možností pro váš byznys je i obchodování se státní správou Elektronická tržiště rostla v minulých letech na internetu jako houby po dešti. Bohužel, mnohé z projektů byly nedodělané a obsahovaly některé faktické i funkční chyby.

Možností pro váš byznys je i obchodování se státní správou

Elektronická tržiště rostla v minulých letech na internetu jako houby po dešti. Bohužel, mnohé z projektů byly nedodělané a obsahovaly některé faktické i funkční chyby.

Základní funkcí elektronického tržiště je především zprostředkování prodeje mezi jednotlivými uživateli - firmami (business to business - B2B). Nemluvíme tu tedy o klasickém internetovém obchodě (business to consumers - B2C) tak, jak jsme si ho popsali v minulém čísle Profitu, ale o obchodním portálu, který umožňuje obchod mezi firmami v objemu větším, než je jedno CD nebo kniha. Kromě klasické nabídky a poptávky umožňuje většina takovýchto tržišť také pořádání aukcí. Ty mohou být nejrůznějších typů. Například holandská, dynamická, anglická, yankee atd.

Důležitá je registrace

Pokud se rozhodnete nakoupit či prodat prostřednictvím elektronického tržiště, mějte vždy na paměti, že je lepší podstoupit složitý proces registrace, kdy si vás provozovatel portálu prověří a sepíše smlouvu než nepodstoupit proces žádný a nakonec dodat zboží a nedostat zaplaceno. Samozřejmě, proces registrace neovlivní platební morálku účastníků, ale je určitým signálem, že to obě strany obchodu myslí vážně. Pokud tedy úspěšně podstoupíte proces registrace, následuje většinou proces obchodu. Celá věc funguje analogicky s vnějším světem. Pouze s tím rozdílem, že v podstatě nemusíte vstát ze židle.

Jaký zvolit postup

Na elektronickém tržišti lze uplatnit dva postupy. Prvním je klasická nabídka zboží, druhým je nabídka specifická coby odpověď na poptávku některého z registrovaných účastníků. Třetí je samozřejmě poptávka. Obrovskou výhodou tohoto typu obchodu je jednoznačnost specifikace a také průhlednost. Ta se uplatní především ve chvíli, kdy odběratel vyhlásil na dodávané zboží či službu výběrové řízení. Při výběru elektronického tržiště si prověřte především možnost archivace výsledků jednotlivých obchodů. To je nesmírně důležité ve chvíli, kdy sice nevyhrajete výběrové řízení, ale po čase byste se rádi podívali na jeho výsledky a třeba analyzovali vlastní nabídky, tak jak šly chronologicky atp. Také to je určitá záruka, že i po čase, když zjistíte, že výběrové řízení nebylo zcela správné, máte možnost si dokumenty prohlédnout a eventuálně zvolit další postup.

E-tržiště

Tuzemských elektronických tržišť jsou desítky, ale na tržištích CenTrade a Intelligo je realizováno přes tři čtvrtiny všech obchodů. Tržiště CenTrade je provozováno stejnojmennou firmou. Tento portál je zajímavý především strukturou svých vlastníků - Český Telecom, SAP ČR a Citicorp, což dává portálu jistý kredit. Kromě klasického obchodování mezi komerčními subjekty poskytuje také služby elektronického tržiště pro státní správu. Tržiště Intelligo.cz provozuje společnost B2Bcentrum. Je v podstatě shodné s výše uvedenými a navíc stejně jako CenTrade má v provozu elektronické tržiště pro subjekty státní správy. Mezi nejstarší tržiště patří anubis.cz firmy Anubis.EU. Mezi jeho největší přednosti patří jednoduchost ovládání i pro průměrně zdatného uživatele internetu. Kromě tržiště nabízí Anubis také klasické obchody pro prodej koncovým zákazníkům, ale ty nejsou předmětem článku.

Klady tržiště

Mezi obrovské přínosy elektronického tržiště patří možnost jednoduchého vyhledání nabídek požadovaného zboží či služeb, možnost v podstatě všech dodavatelů zúčastnit se výběrového řízení a také možnost kontroly celého procesu, čímž je samozřejmě zabezpečena i průhlednost celého nákupu. Dalším pozitivem elektronického pořádání výběrových řízení je určitá standardizace celého procesu, tj. všechna řízení jsou organizována podle shodných pravidel, odpadá tedy možnost jakékoliv neprůhlednosti procesu. Jednou z nejdůležitějších věcí pro fungování rychlé a jednoduché komunikace se subjekty státní správy je její kompletní elektronizace. Její součástí je samozřejmě také realizace vládního usnesení v praxi, které má přispět k efektivnímu vynakládání peněz daňových poplatníků na informační a komunikační technologie. Samotná funkce obou elektronických tržišť pro státní sektor je téměř shodná s funkcemi komerčních tržišť. Rozdíl je především v požadavcích na celý systém. Ten musí být průhledný a především musí umožňovat archivaci veškerých dokumentů ve formátu shodném se zákonnými požadavky na dokumenty výběrového řízení. K 31. říjnu 2002 byl tento systém obchodování využit k nákupu informačních a komunikačních technologií za cca 5 milionů korun. Největší výhody systému obchodování:

* Transparentní způsob nakupování

* Pomáhá dosáhnout finančních úspor

* Zajišťuje rovný přístup k obchodním příležitostem

* Přináší úsporu nákladů zefektivněním procesů

* Šetří čas prostřednictvím rychlé elektronické komunikace

* Standardizace výběrových řízení, většinou jsou organizována podle stejných pravidel

* Možnost automatického vyhodnocení podle předem zadaných parametrů a odeslání informace o výsledku všem účastníkům

* Snadný audit - všechna vypsaná výběrová řízení včetně účastníků, průběhu a nabídek jsou automaticky archivována

* Okamžitý přístup ke všem údajům

Závěr

U tohoto druhu transakce se platí 3 % z výše uskutečněného obchodu. Pokud tedy máte zajímavé ceny výrobků nebo služeb, neváhejte a nabídněte je svým zákazníkům přes internet. Tato forma obchodování se již stala standardní a bude se i nadále rozvíjet.

Elektronické tržiště pro státní správu

Vládní usnesení č. 683 ze dne 26. června 2002 říká, že podniky veřejné správy mají povinnost objednávat a nakupovat informační a komunikační technologie v ceně do dvou milionů Kč prostřednictvím elektronického tržiště. V současné době jsou v provozu dvě elektronická tržiště pro státní správu, a to tržiště společností CenTrade a B2Bcentrum. Provozovatelem tohoto typu tržiště může být podle Úřadu pro veřejné informační systémy pouze subjekt, který splní podmínky uvedené v jeho metodickém pokynu o provozu elektronického tržiště určeného veřejné správě pro objednávky a nákupy informačních a komunikačních technologií do výše dvou milionů Kč.

Obchod na e-tržišti

Jeden z uskutečněných obchodů na e-tržišti CenTrade

Zájemce: IT divize významného průmyslového výrobce

Předmět poptávky: nákup výpočetní techniky (160 ks PC, 2 konfigurace)

Typ aukce: nákupní, anglická

Vyvolávací cena: 6 860 000 Kč

Trvání aukce: 60 minut

Počet nabízejících: 3

Nejlepší nabídka: 5 500 000 Kč

Úspora: 1 360 000 Kč (cca 24,7 %)

Pramen: CenTrade

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče