Elektrický reaktor

08. února 2011, 14:57 - Jiří Červenka
08. února 2011, 14:57

Když elektromotor neslouží ke snížení spotřeby, ale ke zvýšení výkonu

Hybridní technologii pohonu si zpravidla spojujeme s hospodárností a bezemisním provozem v městských zácpách. Kombinace spalovacího motoru a jednoho či několika elektromotorů je ale v oboru stále velké novum. Automobilky teprve objevují její potenciál a postupně přicházejí na to, že hybridní agregát lze využít všelijakými způsoby – například jako další prostředek ke zvýšení výkonu. BMW ActiveHybrid řady 7 není, pravda, nijak zářně úsporné, ale zato velice rychlé.

Éterické přednosti

Většina dosud existujících hybridů spojuje akumulátory napájený elektromotor s relativně malým benzinovým motorem. Takové auto dokáže absolvovat předepsaný evropský test emisí oxidu uhličitého (z nějž se následně vypočítává spotřeba paliva) s vynikajícím výsledkem, protože spalovací motor po velkou část testu neběží. V praxi bohužel rychle zjistíte, že reálná spotřeba je sotva lepší než u libovolného turbodieselu. Další přednosti této technologie jsou pak příliš éterické, než aby vyvážily vysoké pořizovací náklady. Hybridy mají ještě čistší složení výfukových plynů než nejmodernější naftová auta splňující normu Euro 5 a některé dokážou s plnými akumulátory jet pouze na elektřinu, ovšem jen velmi nízkou rychlostí a pouze několik kilometrů. BMW ActiveHybrid 7 ale nedokáže ani to. Jedná se o takzvaný „mild hybrid“, což v lidské řeči znamená, že jeho elektromotor není dost silný a akumulátor dost velký na to, aby dokázaly uvést dvě tuny těžkou limuzínu do pohybu bez pomoci starých dobrých fosilních paliv. Primárním zdrojem hnací síly je fenomenální vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru, známý z modelu 750i. Jeho dvě turbodmychadla ale tlačí vzduch do válců pod ještě vyšším tlakem, což přineslo zvýšení výkonu z 408 na 465 koní. Točivý moment pak narostl z už tak dost strašidelných 600 Nm o rovnou stovku. Ještě na začátku právě skončené dekády by takové údaje byly předmětem nesmírné závisti i ve světě dvanáctiválcových sportovních aut těch nejvěhlasnějších a nejexotičtějších značek. Což nás samozřejmě přivádí k otázce, k čemu vlastně takový reaktor potřebuje pomoc malého elektromotoru?
Určitě ne k dosažení rekordně nízké spotřeby, to si přiznejme rovnou. BMW jako značka je zatím nejdál v aplikaci různých úsporných technologií do svých běžných modelů. A to od rekuperačního dobíjení přes alternátor, který běží jen tehdy, když je to zrovna potřeba, až po sofistikovaný proces samotného spalování. Paradoxně právě kvůli tomu není ActiveHybrid 7 ve skutečnosti o mnoho úspornější než 750i, přestože tabulka technických údajů slibuje kombinovanou spotřebu nižší o dva litry (9,4 oproti 11,4 l/100 km). Mnichovští konstruktéři tady použili malý elektromotor jako „třetí turbodmychadlo“. Auto má enormní sílu už od nejnižších otáček a při plném sešlápnutí plynu začne deformovat časoprostor s nenucenou autoritou, jakou dosud znali jen majitelé velkých bentleyů. K pocitu bezpracné síly přispívá i dlouhé odstupňování výtečné osmirychlostní automatické převodovky – na dálnici se motor po většinu času jen líně převaluje pár set otáček nad volnoběhem.

Pozor na brzdy

Nevýhody má bavorský hybrid v podstatě jen dvě. Stejně jako u Mercedesu S400 Hybrid při jemném sešlápnutí brzdového pedálu téměř nezpomaluje, což je způsobeno systémem rekuperačního získávání kinetické energie z brzd. A hybridní agregát přidává k už tak obludné hmotnosti modelu 750i (2020 kg) další metrický cent. Vskutku, je-li zde co kritizovat, pak spíše vlastnosti společné všem modelům řady 7. Řízení s elektrickým posilovačem má protivně umělou odezvu. S pneumatikami runflat nedosahuje jízdní komfort úrovně konkurenčních modelů, což je v kontextu českých silnic špatná zpráva pro všechny, kteří očekávají od své luxusní limuzíny také luxusní svezení. A v Mnichově jsou patrně natolik zaneprázdněni vymýšlením všech těch vzrušujících nových modelů s pohonem všech kol a sloganů obsahujících slovo „radost“, že už jim nějak nezbývá čas dělat auta pořádně. Ve třech ze čtyř nových BMW, s nimiž jsem měl v poslední době tu čest, se vyskytl nějaký problém s kvalitou. V ActiveHybrid řady 7 to byly reproduktory, které přestaly reprodukovat – ať už šlo o rádio, telefon nebo zvuk parkovacích senzorů. Zamknutí, odemknutí a opětovné nastartování problém vyřešilo, ale zákazníci v této třídě jsou sotva připraveni zacházet se svým novým autem, jako by to byl počítač s Windows 95.

Neklidná povaha

Nejhorší vlastností sedmičkové řady ale je, že není dost pohodlná. Ovládací prvky, motor i podvozek jsou nastaveny příliš sportovně, což možná zní jako dobrá věc, ale není. Místo řidičského uspokojení je totiž výsledkem pocit ustavičného neklidu, který se z auta přenáší na řidiče. Schopnost konejšivě zklidnit tep, která činí z Mercedesu třídy S nejkompetentnějšího zástupce své kategorie, bohužel ActiveHybrid 7 do značné míry postrádá, aniž by na oplátku nabídl skutečný požitek z jízdy. Tedy za předpokladu, že nespatřujete požitek z jízdy jen ve schopnosti drtivé akcelerace – v takovém případě se ocitnete v sedmém nebi řidičských radostí. BMW s hybridním pohonem tedy není zcela dokonalá limuzína, a už vůbec ne dokonalý hybrid. Odsoudit ji jako nesmysl by ovšem byla velká chyba. Tohle auto je totiž zejména obrovský příslib do budoucna. V zákulisí automobilového průmyslu se lze stále častěji setkat s názorem, že kombinace spalovacího motoru s malým elektromotorem se prosadí jako převládající koncepce pohonu v nadcházejícím desetiletí. Vyšší výkon bez vyšší spotřeby je totiž něčím, co v nejbližší době určitě nevyjde z módy.

Value for money 7/10 Radost z jízdy: 18/40
Komfort: 25/30
Praktičnost: 14/20
Charisma: 7/10
Celkem: 64 ze 100 BMW ActiveHybrid 7 Cena 2 585 000 Kč Motor přeplňovaný V8 4,4 l + elektromotor, 342 kW, 700 Nm 0–100 km/h 4,9 s Nejvyšší rychlost 250 km/h Spotřeba 9,4 l/100 km

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Chcete hlasovat v českých volbách ze zahraničí? Tak si pospěšte!
Kdy se bude měnit čas a na kterou stranu posunout ručičku?
Banka vám nechce dát spotřebitelskou půjčku? Zkuste online půjčku od lidí
Auta
Audi A7 Sportback nové generace se představí ve čtvrtek.…
Kolik stojí provoz auta na daních? Stát si z vás ročně vezme desítky tisíc
Může být Volkswagen Amarok rychlejší než Golf GTI? Australané dokázali, že ano
Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Opel Crossland X dostal originální verzi na LPG. Sportovec to ale nebude
Technologie
Nahotinky jako vědecký projekt. PornHub na třídění videí využije umělou inteligenci
Navštivte jiné světy. V Google Mapách najdete i planety a měsíce
Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Huawei představil špičkové telefony Mate 10 a dělal si srandu z Applu i Samsungu
Ryzen Mobile aneb APU Raven Ridge na cestě, objevil se v laptopu HP i s parametry
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít