E-learning: nový prostor pro vzdělávání

02. února 2004, 00:00 - JAN PLECHÁČ, LANGMaster International
02. února 2004, 00:00

EVROPSKÁ UNIE, SE VÁŽNĚ ZABÝVÁ OTÁZKOU CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ. K TOMU PODNIKÁ I KONKRÉTNÍ KROKY. V ČESKÉ REPUBLICE SE O CELOŽIVOTNÍM VZDĚLÁVÁNÍ ZAČÍNÁ NESMĚLE MLUVIT, ALE JINAK SE TOHO PŘÍLIŠ NEDĚJE.

Nabídka kvalitních elektronických kurzů by se měla letos rozhýbat EVROPSKÁ UNIE, SE VÁŽNĚ ZABÝVÁ OTÁZKOU CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ. K TOMU PODNIKÁ I KONKRÉTNÍ KROKY. V ČESKÉ REPUBLICE SE O CELOŽIVOTNÍM VZDĚLÁVÁNÍ ZAČÍNÁ NESMĚLE MLUVIT, ALE JINAK SE TOHO PŘÍLIŠ NEDĚJE. PŘITOM JE ZŘEJMÉ, ŽE CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, NEUSTÁLÉ A PRŮBĚŽNÉ DOPLŇOVÁNÍ PROFESNÍCH ZNALOSTÍ A DOVEDNOSTÍ, BUDE PRAVDĚPODOBNĚ HRÁT STÁLE VĚTŠÍ ROLI V TOM, ZDA FIRMA V KONKURENCI (ALE TAKÉ PRACOVNÍK NA TRHU PRÁCE) USPĚJE.

Pojem e-learning je poměrně mladý, používá se teprve pár let. Proto je asi na úvod dobré připomenout si jednu ze stručných definic. Podle ní se jedná o efektivní využívání informačních technologií v procesu vzdělávání. Je složený z tzv. off-line studia - což jsou multimediální kurzy, vzdělávání e-mailem, diskuzní skupiny atd. - a studia on-line - virtuální třídy, chat, sdílení a využívání informací atd. Má jistě své výhody i nevýhody. N apříklad pro účastníka této formy vzdělávání je mnohdy výhodou zvolit si čas, který mu pro studium vyhovuje nejvíce. Na druhou stranu klade tento systém poměrně vysoké nároky na jeho „ukázněnost“ , na jeho vůli ve studiu vytrvat. Jak je e-learning v ČR využíván, jak k němu přistupují firmy jako k jednomu z možných nástrojů vzdělávání jejich pracovníků?

BEZ RAZANTNÍHO ZLOMU V následujícím zhodnocení se budu zabývat z větší části pouze sektorem pro vzdělávání dospělých. V ostatních sektorech - zejména vysokého, středního či základního školství jsme, bohužel, nějaký razantní zlom ve využití e-learningových technologií nezaznamenali. Pro sektor vzdělávání dospělých byla charakteristická určitá váhavost firem a podniků investovat větší prostředky do e-learningové technologie. Také investice do vzdělávání obecně byly podle všeho - jak alespoň naznačují poznatky odborníků z praxe - nižší než v předchozích letech. Investice buď plynuly do jiných projektů nebo se spotřebovaly na příliš vysoké mzdy pracovníků. Pokud si rozdělíme sektor vzdělávání dospělých na část komerčních firem a na část státní správy a samosprávy, dojdeme k velmi podobným závěrům. Řada firem i článků státní správy udělala výběrová řízení pro dodavatele technologie e-learningu. Bohužel, řada těchto výběrových řízení skončila v „šuplíku“ - tedy nebyl určen vítěz a nedošlo k realizaci. Tím se mezi firmy pracující s e-learningem, a to ať již vyvíjející LMS systémy nebo zpracovávající elektronické kurzy, nedostaly žádné peníze. Mnoho e-learningových firem tedy zachránilo, že mohly „dotovat“ další rozvoj a práci v oblasti e-learningu z jiných zdrojů. Osobně věřím, že rok 2003 nebyl pro e-learning ztrátový. To, co přinesl, je know-how pro manažery a personalisty, kteří budou v budoucnosti o využití e-learningu rozhodovat nyní již na vyšší úrovni, protože při zrušených výběrových řízeních získali některé zkušenosti. POZITIVA ROKU 2003

V loňském roce se připravovalo spuštění veřejného portálu - eduPortálu - Českého Telecomu. Jak bude tento projekt úspěšný, ukáže rok 2004. Také vzdělávací server - ella.cz - se v myslích studentů již zabydlel a podle manažerů projektu se v posledních měsících roku 2003 registrovalo až 15 nových studentů denně. Řada dalších firem provozuje dál specializované servery na jeden typ elektronické výuky - jazyky, bankovní problematiku, management. Bohužel, k posunu ve sjednocení jednotných standardů (AICC, IMS, SCORM) zatím nedošlo. Řada firem uvedla na trh vzdělávací tituly, které jsou určeny spíše dětem a využívají technologie CD ROM. Několik vlaštovek se našlo také mezi vzdělávacími tituly pro dospělé - např. kurz pro Řidiče referentských vozidel s certifikační zkouškou, pokračování kurzu Daně online, kurzy bezpečnosti práce, digitálního fotografování… Vyjmenovat vše je obtížné, protože některé projekty trpí nedostatky v oblasti marketingu, a tak není snadné se o nich dozvědět.

**OČEKÁVÁNÍ V ROCE 2004

Podle všech signálů by se měla oblast e-learningového vzdělávání „rozhýbat“. A to jak v oblasti dalších nákupů LMS systémů pro řízení výuky, tak i v oblasti nabídky kvalitních elektronických kurzů. Bude spuštěn eduPortál, který zpřístupní e-learning nejen studentům, ale i firmám, které budou vyrábět elektronické kurzy - zajistí jim efektivní výběr peněz za studium. N adále bude převažovat čistě elektronický styl výuky - pro již hotové a specializované případy. Ve vnitropodnikové výuce se uplatní kombinované metody a prezenční forma výuky. Nabývat na významu bude i závěrečná certifikace, řešená spíše elektronicky a jen ve výjimečných případech prezenčně. Tak se více posilní role studenta a jeho zodpovědnost za vzdělávací proces. Zaznamenáme další tlak na kvalitní, výrazně multimediální kurzy. Neměl by to být problém, protože řada firem již disponuje potřebnou infrastrukturou. Pro použití v domácnostech a soukromém sektoru se rozšíří nabídka o kombinovaná řešení, která budou studijní data nabízet na CD či DVD a přes internet se budou přenášet pouze výsledky studia. Doufejme, že se dočkáme i „osvíceného“ přístupu manažerů současných vzdělávacích serverů. Že investují do převodu stávajících kurzů pod obecné standardy tak, aby se zvětšila nabídka elektronických kurzů implementovatelných pod nabízené LMS systémy. Osobně očekávám vstup silného vzdělávacího partnera s nabídkou kurzů pro manažerské vzdělávání.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče