Elantra, Tucson a jedna novinka

25. září 2006, 00:00 - (čtk)
25. září 2006, 00:00

AUTA Z NOŠOVIC Hyundai bude v plánované továrně v severomoravských Nošovicích vyrábět Elantru, Tucson a nový velkoprostorový vůz. Minulý týden to oznámil zástupce společnosti Kim Do-tomas. Nové verze Elantry a Tucsonu by se měly od konce roku 2008 vyrábět v moravské továrně Hyundai.

AUTA Z NOŠOVIC Hyundai bude v plánované továrně v severomoravských Nošovicích vyrábět Elantru, Tucson a nový velkoprostorový vůz. Minulý týden to oznámil zástupce společnosti Kim Do-tomas.

Nové verze Elantry a Tucsonu by se měly od konce roku 2008 vyrábět v moravské továrně Hyundai. V roce 2011 k nim přibude zcela nový vůz. Novinka bude zařazena do takzvané třídy C-MPV, tedy velkoprostorový automobil nižší střední třídy, jako jsou například Ford Focus C Max či Škoda Roomster. „Bude to zcela nový automobil vyvinutý pro evropské zákazníky,“ řekl minulý týden na konferenci Investment & Business Forum Kim Do-tomas.

NA SVÉ SI PŘIJDOU I ČEŠI Překvapivě vysoký zřejmě bude podíl součástek vyrobených na území České republiky. Zatímco ve škodovkách se tento podíl podle typu vozu pohybuje mezi 25 a 75 procenty a v automobilce TPCA je to přibližně 50 procent, nošovický Hyundai by měl podle odhadů CzechInvestu používat při výrobě nejméně 65 procent produkce z českého území. „Usuzujeme tak zejména ze zájmu dodavatelů, kteří zvažují nebo se již rozhodli investovat v Česku a zejména na severní Moravě. Projekt automobilky přilákal přibližně 15 firem, které vytvoří zhruba 6000 nových pracovních míst,“ řekl novinářům generální ředitel agentury CzechInvest Tomáš Hruda. PŘEVODOVKY DO ŽILINY Po zahájení výroby nového typu vozu v roce 2011 by se měla investice zvýšit z původní miliardy na 1,2 miliardy eur, počet zaměstnanců by měl dosáhnout přibližně 3500 lidí. Hyundai bude pod Beskydami zároveň vyrábět i převodovky, které chce z Nošovic vyvážet také do žilinské automobilky KIA a pravděpodobně i do svých dalších sesterských společností v Turecku a Indii. Firmu nyní nejvíce zaměstnává získávání stavebního povolení. „Jsme připraveni začít stavět i tento měsíc, bohužel se do procesu vložily i jiné strany a proto se to zdrželo. Máme ale velice silnou podporu vláky, kraje a veřejnosti,“ dodal Do-tomas. Podle něj by měla výstavba závodu začít v listopadu. Stavba automobilky je největší letos oznámenou investicí v Česku a výrazně vylepšila situaci Moravskoslezského kraje. O region má nyní zájem rekordní počet investorů, roste stavební výroba i ceny pozemků. Stále ovšem panují obavy, zda bude v regionu s přibližně 14procentní nezaměstnaností pro nové firmy dostatek kvalifikovaných pracovníků. SPORŤÁK A TERÉNNÍ VŮZ**

Elantra je sportovně laděný vůz nižší střední třídy s podobnými vlastnostmi jako například Mazda 3, Seat Leon nebo Ford Focus. Na českém trhu se cena nyní vyráběných verzí pohybuje od 330 do 450 tisíc korun. Naopak Tucson je lehký terénní vůz, který lidé využívají jako sportovní užitkové auto (SUV) pro volný čas. Je o něco dražší než Elantra, jednotlivé verze se pohybují mezi 505 a 670 tisíci korunami. Svým vzhledem i jízdními vlastnostmi se dá srovnat například s Hondou CR-V nebo Nissanem X-Trail.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče