Ekoznačky potřebují větší reklamu

03. července 2006, 00:00 - TOMÁŠ STINGL<br />
03. července 2006, 00:00

OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ I z výsledků posledních voleb vyplynulo, že Češi slyší na ekologická témata. Při nákupech se to ale neprojevuje, ekologické výrobky spotřebitel zatím příliš neupřednostňuje. Vpříznačně zelené barvě je vyvedeno logo, kterým se pyšní ekologicky šetrné výrobky.

OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

I z výsledků posledních voleb vyplynulo, že Češi slyší na ekologická témata. Při nákupech se to ale neprojevuje, ekologické výrobky spotřebitel zatím příliš neupřednostňuje.

Vpříznačně zelené barvě je vyvedeno logo, kterým se pyšní ekologicky šetrné výrobky. Od roku 1994, kdy je začalo ministerstvo životního prostředí oceňovat, jste značku mohli vidět už na více než 330 výrobcích od zhruba 150 firem.

„Zájem výrobců i zákazníků by ale mohl být ještě větší, kdyby ekoznačka byla více propagována, a to nejen ze strany ministerstva životního prostředí,“ říká Petr Saifríd z české informační agentury životního prostředí Cenia, která projekt ekoznačení pro ministerstvo realizuje.

ZDANĚNÁ PŘÍRODA S tím souhlasí i podnikatel Pavel Šourek. Jeho společnost Arcon získala značku pro své nátěrové hmoty. „Kromě malé propagace ekoznačky je tu ale ještě další problém. To, že se ekologicky šetrné výrobky dostaly z pětiprocentní do 19procentní sazby DPH,“ zlobí se podnikatel.

Hodlá to stát změnit? „Počkejme si ještě tak měsíc. Strana zelených totiž deklarovala, že by ráda některé tyto výrobky převedla do nižší daňové sazby. Takže uvidíme, jak bude vše vypadat po zasednutí nové vlády,“ říká mluvčí ministerstva životního prostředí Karolína Šůlová.

ZNAČKA ZA DVACET TISÍC Na označení ekologicky šetrný výrobek má nárok produkt, jehož výroba i upotřebení nepoškozuje přírodu a který splňuje v tomto smyslu stanovená kritéria pro hodnocení výrobků. Uděluje se na tři roky, pak je možné licenci prodloužit. „V současnosti máme uzavřeno 183 licenčních smluv. Vztahují se vždy k celé typové řadě výrobků, třeba barev, laků, čisticích prostředků nebo textilu. Registrační poplatek je 20 tisíc korun a vztahuje se například k jedné řadě kotlů pro vytápění,“ vysvětluje Petr Saifríd. „Vybrané peníze jsou určeny na propagaci ekoznačky. Konkrétní výrobky s ekoznačkou už propagují sami výrobci,“ dodává.

Ministerstvo životního prostředí se snaží propagovat ekoznačku mnoha způsoby. Zajišťuje přednáškovou činnost na školách, organizuje výstavy i výrobu reklamních tašek, samolepek, letáků a obálek. „Loni vznikl výukový program nazvaný Co je doma, to se počítá, zaměřený na žáky základních a středních škol. Školením prošlo do června už přes 400 učitelů z celé republiky,“ doplňuje Karolína Šůlová.

V porovnání se značkou Klasa, která má velkou reklamní kampaň třeba i v podobě televizních spotů, však zatím propagaci ekoznačky ovlivňuje to, že ministerstvo životního prostředí má omezené finanční zdroje. Certifikát i přesto stojí za zvážení. Zkušenosti z Evropy totiž ukazují, že moderní spotřebitel začíná ekologické výrobky upřednostňovat.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče