Ekonomové: mýtné pomůže podnikatelům v krizi více než paušál

13. března 2009, 03:56 - Martin Valouch
13. března 2009, 03:56

Nový ministr dopravy Petr Bendl při projednávání ve sněmovním hospodářském výboru prosadil odklad rozšíření mýta na všechna nákladní auta, tedy i na ta od hmotnosti 3,5 tuny. Podle ekonomů však tento krok malým firmám ublíží.

Autor: Profit - Jakub Stadler

Ministerstvo posun na rok 2011 obhajuje tím, že by šlo jen o další zatížení podnikatelů v době, kdy ekonomika prožívá těžké časy a dopravci bojují o každou zakázku. „V situaci, kdy se rodila myšlenka, že toto učiníme, rostlo hospodářství šesti procenty,“ připomněl Bendl. Podle ekonomů se však ministr mýlí, protože platby za výkon, tedy pouze za ujeté kilometry jsou spravedlivější, než paušál v podobě roční dálniční známky.

„Stávající paušály v podobě časových dálničních kupónů namísto výkonového zpoplatnění jen ztěžují situaci malých dopravců. Ti mají fixní náklady bez ohledu na realizované výkony a s nimi související příjmy (u mýtného naopak existuje přímá vazba nákladu na příjem, což je spravedlivější). Domnívám se, že ponechání paušálu za používání dálnic a odložení mýta jde proti snahám pomoci podnikatelům v krizi,“ říká odborník na unijní a mimounijní obchod Vladimír Zdražil.

Slova ekonomů potvrzují i další propočty, které mají k dispozici experti z ČVUT. Stávající roční dálniční známka pro malý kamion přijde dopravce na 8 000 korun. Aby zaplatil stejnou částku na mýtném, mohl by najezdit po dálnicích každý den až 30 kilometrů. Přitom při regionální dopravě a zásobování malá nákladní auta využívají dálnice jen málo. „Podle našeho orientačního průzkumu by se změna dálničních známek na mýtné až tří čtvrtin dopravců víceméně nedotkla. Víc by zaplatily hlavně tranzitující vozy,“ doplňuje Pavel Kuchálik z ÚAMK.

Konec padělků

Rychlé rozšíření mýtné povinnosti na všechny nákladní automobily vítají i sami autodopravci. „S výkonovým zpoplatněním vozidel nad 3,5 tuny nemáme problém, protože je spravedlivé. Ovšem za předpokladu, že celý systém bude efektivní,“ říká Martin Špryňar, generální tajemník sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA. Kromě dalších peněz na infastrukturu by mýtné pro malé kamiony odstranilo i podvody s padělanými dálničními kupóny, které znamenají zbytečné úniky finančních prostředků. Rozšíření zpoplatněných kategorií by také zkompletovalo český mýtný systém a nestálo by prakticky žádné další investice.

V České republice je mýtné pro kamiony s hmotností od 12 tun v provozu na tisícovce dálnic a rychlostních silnic od roku 2007 a za tu dobu vybralo 13 miliard korun. Mýtné pro silniční nákladní dopravu už od 3,5 tuny hmotnosti platí ve většině evropských zemí, kde mýto vybírají. Například od roku 2004 v Rakousku, od příštího roku na Slovensku.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít