Ekonomové: mýtné pomůže podnikatelům v krizi více než paušál

13. března 2009, 03:56 - Martin Valouch
13. března 2009, 03:56

Nový ministr dopravy Petr Bendl při projednávání ve sněmovním hospodářském výboru prosadil odklad rozšíření mýta na všechna nákladní auta, tedy i na ta od hmotnosti 3,5 tuny. Podle ekonomů však tento krok malým firmám ublíží.

Autor: Profit - Jakub Stadler

Ministerstvo posun na rok 2011 obhajuje tím, že by šlo jen o další zatížení podnikatelů v době, kdy ekonomika prožívá těžké časy a dopravci bojují o každou zakázku. „V situaci, kdy se rodila myšlenka, že toto učiníme, rostlo hospodářství šesti procenty,“ připomněl Bendl. Podle ekonomů se však ministr mýlí, protože platby za výkon, tedy pouze za ujeté kilometry jsou spravedlivější, než paušál v podobě roční dálniční známky.

„Stávající paušály v podobě časových dálničních kupónů namísto výkonového zpoplatnění jen ztěžují situaci malých dopravců. Ti mají fixní náklady bez ohledu na realizované výkony a s nimi související příjmy (u mýtného naopak existuje přímá vazba nákladu na příjem, což je spravedlivější). Domnívám se, že ponechání paušálu za používání dálnic a odložení mýta jde proti snahám pomoci podnikatelům v krizi,“ říká odborník na unijní a mimounijní obchod Vladimír Zdražil.

Slova ekonomů potvrzují i další propočty, které mají k dispozici experti z ČVUT. Stávající roční dálniční známka pro malý kamion přijde dopravce na 8 000 korun. Aby zaplatil stejnou částku na mýtném, mohl by najezdit po dálnicích každý den až 30 kilometrů. Přitom při regionální dopravě a zásobování malá nákladní auta využívají dálnice jen málo. „Podle našeho orientačního průzkumu by se změna dálničních známek na mýtné až tří čtvrtin dopravců víceméně nedotkla. Víc by zaplatily hlavně tranzitující vozy,“ doplňuje Pavel Kuchálik z ÚAMK.

Konec padělků

Rychlé rozšíření mýtné povinnosti na všechny nákladní automobily vítají i sami autodopravci. „S výkonovým zpoplatněním vozidel nad 3,5 tuny nemáme problém, protože je spravedlivé. Ovšem za předpokladu, že celý systém bude efektivní,“ říká Martin Špryňar, generální tajemník sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA. Kromě dalších peněz na infastrukturu by mýtné pro malé kamiony odstranilo i podvody s padělanými dálničními kupóny, které znamenají zbytečné úniky finančních prostředků. Rozšíření zpoplatněných kategorií by také zkompletovalo český mýtný systém a nestálo by prakticky žádné další investice.

V České republice je mýtné pro kamiony s hmotností od 12 tun v provozu na tisícovce dálnic a rychlostních silnic od roku 2007 a za tu dobu vybralo 13 miliard korun. Mýtné pro silniční nákladní dopravu už od 3,5 tuny hmotnosti platí ve většině evropských zemí, kde mýto vybírají. Například od roku 2004 v Rakousku, od příštího roku na Slovensku.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít