Ekonomie fotbalového úplatku

24. května 2004, 00:00 - MARTIN SCHMARCZ
24. května 2004, 00:00

Ze se ve fotbale masově uplácí není asi pro nikoho velké překvapení. Překvapující je jen to, že se policii v poslední době daří tuto korupci odhalovat. Při této příležitosti je zajímavé podívat se na ekonomické důvody, které povzbuzují k uplácení rozhodčích.Proč si berou peníze sudí, je jasné.

Ze se ve fotbale masově uplácí není asi pro nikoho velké překvapení. Překvapující je jen to, že se policii v poslední době daří tuto korupci odhalovat. Při této příležitosti je zajímavé podívat se na ekonomické důvody, které povzbuzují k uplácení rozhodčích.

Proč si berou peníze sudí, je jasné. Jejich odměny nejsou závratné a úplatek značně zvýší jejich životní úroveň. Při dosavadním způsobu kontroly přitom nebylo riziko odhalení a tím ztráty obživy, případně i svobody, příliš velké.

Snad ještě zajímavější možnosti nabízelo sportovní úplatkářství majitelům klubů. Ti za hráče, údržbu stadionu a provozní náklady utrácejí desítky a stovky milionů korun. Jejich zisky přitom silně závisejí na postavení v tabulce. Rozdíl v příjmech mezi nejúspěšnějšími a podprůměrnými činí rovněž stovky milionů.

V českých podmínkách dosud bylo snadné zajistit si dobrý výsledek prostřednictvím korupce. V ovzduší všeobecné tolerance stačily desítky, maximálně stovky tisíc k tomu, aby se celkem bezpečně stala z nejistého výsledku jistá výhra. V porovnání s celkovými náklady na účast v lize pouhý pakatel. Dá se říci, že za velice malý peníz si mohl majitel klubu slušně zhodnotit investici.

Tyto vcelku jednoznačné počty naboural až stávající skandál. Nejde „jen“ o trestní stíhání. S těmi se sice takříkajíc roztrhl pytel, nakonec však stíhání postihne jen určitý okruh osob. To se týká i případných rezignací na funkce či zavírání klubů. Co však postihne celý fotbalový byznys, je ztráta důvěry. Stručně řečeno: proč mám platit za vstupné, když výsledek může být zmanipulovaný… Kdo si koupí zboží u podvodníka?

Tím se dostáváme k tomu, kde se v rovnici ekonomie úplatku nachází chyba. Ta spočívá v tom, že bere zájem publika jako konstantu, nezávislou na míře korupce. To by napříště nemuselo platit. A protože kluby žijí právě a jedině z diváků, bude muset fotbalová generalita zřejmě poněkud přehodnotit priority. Možná lidé od kulatého nesmyslu nahlédnou, že nejlepší obchody se dělají bez úplatků a soustředí se na to, jak celou soutěž zatraktivnit pro zákazníky, nikoli jak manipulovat s výsledky. Ostatně, neplatí to jen ve fotbale.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče