Ekonomie fotbalového úplatku

24. května 2004, 00:00 - MARTIN SCHMARCZ
24. května 2004, 00:00

Ze se ve fotbale masově uplácí není asi pro nikoho velké překvapení. Překvapující je jen to, že se policii v poslední době daří tuto korupci odhalovat. Při této příležitosti je zajímavé podívat se na ekonomické důvody, které povzbuzují k uplácení rozhodčích.Proč si berou peníze sudí, je jasné.

Ze se ve fotbale masově uplácí není asi pro nikoho velké překvapení. Překvapující je jen to, že se policii v poslední době daří tuto korupci odhalovat. Při této příležitosti je zajímavé podívat se na ekonomické důvody, které povzbuzují k uplácení rozhodčích.

Proč si berou peníze sudí, je jasné. Jejich odměny nejsou závratné a úplatek značně zvýší jejich životní úroveň. Při dosavadním způsobu kontroly přitom nebylo riziko odhalení a tím ztráty obživy, případně i svobody, příliš velké.

Snad ještě zajímavější možnosti nabízelo sportovní úplatkářství majitelům klubů. Ti za hráče, údržbu stadionu a provozní náklady utrácejí desítky a stovky milionů korun. Jejich zisky přitom silně závisejí na postavení v tabulce. Rozdíl v příjmech mezi nejúspěšnějšími a podprůměrnými činí rovněž stovky milionů.

V českých podmínkách dosud bylo snadné zajistit si dobrý výsledek prostřednictvím korupce. V ovzduší všeobecné tolerance stačily desítky, maximálně stovky tisíc k tomu, aby se celkem bezpečně stala z nejistého výsledku jistá výhra. V porovnání s celkovými náklady na účast v lize pouhý pakatel. Dá se říci, že za velice malý peníz si mohl majitel klubu slušně zhodnotit investici.

Tyto vcelku jednoznačné počty naboural až stávající skandál. Nejde „jen“ o trestní stíhání. S těmi se sice takříkajíc roztrhl pytel, nakonec však stíhání postihne jen určitý okruh osob. To se týká i případných rezignací na funkce či zavírání klubů. Co však postihne celý fotbalový byznys, je ztráta důvěry. Stručně řečeno: proč mám platit za vstupné, když výsledek může být zmanipulovaný… Kdo si koupí zboží u podvodníka?

Tím se dostáváme k tomu, kde se v rovnici ekonomie úplatku nachází chyba. Ta spočívá v tom, že bere zájem publika jako konstantu, nezávislou na míře korupce. To by napříště nemuselo platit. A protože kluby žijí právě a jedině z diváků, bude muset fotbalová generalita zřejmě poněkud přehodnotit priority. Možná lidé od kulatého nesmyslu nahlédnou, že nejlepší obchody se dělají bez úplatků a soustředí se na to, jak celou soutěž zatraktivnit pro zákazníky, nikoli jak manipulovat s výsledky. Ostatně, neplatí to jen ve fotbale.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče