Ekománie pokračuje

05. června 2008, 17:59 - Karel Zaoral
05. června 2008, 17:59

Na veletrhu Autotec 2008 bylo možné shlédnout i přestavby osobních vozů a dodávek

Každý sudý rok se na brněnském výstavišti koná veletrh nákladních a užitkových vozů Autotec. Možná není stejně populární jako v lichých letech probíhající Autosalon, přesto se na něm vždy objeví několik zajímavých novinek. Letošní ročník veletrhu byl ve znamení pokračujícího trendu ekoaktivismu automobilek. Z představovaných novinek nejvíce zaujalo motorové palivo CNG (stlačený zemní plyn). CNG dosud nejčastěji používaly autobusy - zejména kvůli dotačnímu systému, který jej zvýhodňuje před naftovými konkurenty. Během posledních dvou let však začali do Česka dovážet vozy na CNG také importéři osobních aut a zemní plyn pronikl i do oblasti užitkových automobilů. Letos se tedy CNG na veletrhu prezentovalo jako pohon v rozvážkových vozidlech i v menších trucích. „Úspory ve spotřebě proti naftové verzi totožného vozidla jsou zhruba třetinové. V určitých případech se však podařilo dosáhnout i o více než 40 procent nižší spotřeby,“ říká ředitel zastoupení Iveka v České republice Aleš Konrád.

Výhody a nevýhody

Výhodami CNG jsou speciální daňový režim, výrazně nižší cena paliva v přepočtu na litr nafty a bez složitých technologií relativně snadno dosažené nepatrné emise. Nevýhodami naopak krátký dojezd a závislost na prozatím poměrně řídké síti pump s CNG. To se však v poslední době rychle mění a těchto pump výrazně přibývá. Od konce letošního roku bude dokonce možné považovat Českou republiku z hlediska CNG v podstatě za zasíťovanou. „I bez této sítě se však už CNG ve středně velkých městech vyplatí, protože pumpy na stlačený zemní plyn v nich vesměs jsou. Ideálním příkladem jeho použití je rozvážkové vozidlo. Je provozně levné a ekologický aspekt se při pohybu ve městě ještě zvýrazňuje,“ dodává Konrád. Vozidla na CNG představily například Renault Trucks, Mercedes, DAF, speciální technologii katalýzy pak Scania. Pozadu nezůstává ani domácí Tatra, která plánuje uvést na trh vlastní motory, splňující nejpřísnější emisní normy.

Česká vynalézavost

Na letošním Autoteku bylo také možné shlédnout dosud nepříliš prezentované, přesto však zajímavé vozy. Například osobní terénní vozidlo Iveco Masiff nebo Volkswagen California. To je velmi zdařilá přestavba klasického užitkového modelu Transporter na osobní obytný vůz vybavený kuchyňkou, umyvadlem, stolkem a ložnicí, umístěnou do netradičně pojaté vysunovací střechy. „California je úžasný automobil pro aktivní lidi. Tyto vozy ideálně kombinují automobil pro každodenní používání a dobře vybavený obytný vůz,“ říká mluvčí Import Volkswagen Group Jan Klíma. Další lahůdkou je například Nissan NV200 - úprava dodávky na malou mobilní kancelář se dvěma LCD monitory a systémem vysunovacích přihrádek.
Samostatnou kapitolu tvoří lehká užitková vozidla, splňující podmínku pro homologaci N1 (přestavba osobního automobilu na lehký užitkový vůz). Homologace N1 měla sloužit jako podpora drobným živnostníkům, především zedníkům, instalatérům, elektrikářům či obkladačům, kteří potřebují auto pro převoz nářadí či materiálu. Podpora spočívá v možnosti odpočtu DPH, je-li ve voze instalována přepážka, oddělující nákladní prostor od toho pro pasažéry. Stejně jako v mnoha jiných záležitostech v Česku se však i v případě homologace N1 projevila „česká vynalézavost“, která sice pomalu, ale jistě směřuje k prvnímu lehkému užitkovému kabrioletu na světě. Proto lze dnes v Česku spatřit skutečně obskurní automobily. Například luxusní vozy typu Porsche Cayenne, Volkswagenu Touareg, Jaguaru X-Type či malé sporťáky BMW 130i, Kia Pro_cee´d nebo Suzuki Swift Sport vybavené drátěnou přepážkou i odpočtem DPH. A nyní se k nim přidává na letošním Autoteku oficiálně představená nákladní verze Škody Superb N1. Je však třeba dodat, že jen dočasně. Současná nešťastná existence nákladních luxusních vozů totiž skončí příští rok, kdy začne platit směrnice EU. Ta upravuje statut N1 na konkrétní poměr využitelného zatížení kufru a kabiny, nikoli pouze na přítomnost drátěné přepážky.

Souvislosti:
Ekoaktivistická vlna pokračuje expanzí CNG do nákladních vozidel.
Veletrh Autotec každoročně navštíví zhruba 70 tisíc lidí.
Autotec je jedinečný - jiný veletrh zaměřený na lehké užitkové vozy a na díly v Evropě není.
Instalatér v luxusním voze Porsche Cayenne už na českých silnicích zdomácněl.
Dnes mohou například topenáři přesedlat z jedničkové řady BMW na nový Superb N1, jestliže jim nebude více vyhovovat třeba Suzuki Swift Sport N1.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče