Ekologické poplatky udělají neprodejnou polovinu aut

19. prosince 2008, 00:00 - Tomáš Johánek
19. prosince 2008, 00:00

Od Nového roku zasáhnou trh s ojetinami nové ekologické poplatky.

Registrace či první převod vozu, který nesplní minimálně normu EURO 3, se tak může prodražit až o deset tisíc korun. Poplatek se přitom může týkat více než jedné poloviny aut v Česku.

Již za pár dní, konkrétně od 1. ledna, se začne při obchodování s ojetinami uplatňovat nová ekologická daň. Při první registraci či převodu ojetého vozu, který nesplňuje alespoň ekologickou normu EURO 3 (vozidla vyrobená před rokem 2000), zaplatí nový majitel takového vozu po uvedeném datu až 10 tisíc korun. Orientačně se to dotkne vozidel vyrobených před rokem 2000.

Poplatek se za každý automobil platí pouze jednou. U dovezeného vozidla jej zaplatí jeho nový majitel při prvním zápisu do registru silničních vozidel. Pokud již bylo vozidlo v Česku registrováno, zaplatí tento poplatek jeho další majitel. V praxi to tedy znamená, že do konce letošního roku lze ojetá vozidla nesplňující normy EURO 3 převádět bez ekologického poplatku, po Novém roce to již v případě prvního převodu možné nebude. Podle mluvčího ministerstva životního prostředí Aleše Kašpara se poplatek týká pouze vozidel kategorie M1 nebo N1, tedy osobních a lehkých užitkových vozidel do 3,5 tuny. Nevztahuje se tedy na motocykly, ale ani na veterány a sportovní speciály, které se nezapisují do registru silničních, ale historických a sportovních vozidel.

Výši poplatku ovlivní emise

Výše poplatku se odvíjí od emisní normy EURO, kterou dané vozidlo splňuje. Nejvyšší částku, tedy 10 tisíc korun, budou noví majitelé platit za vozidla, která znečišťují ovzduší nejvíce, protože nesplňují žádnou z emisních norem EURO. Za registraci vozidla, které plní normu EURO 1, je poplatek stanoven ve výši pěti tisíc korun a v případě registrace vozidla, které plní limity normy EURO 2, činí poplatek tři tisíce korun.

Automobily splňující alespoň normu EURO 3 (platnou zhruba od roku 2000) nebudou zpoplatněny vůbec, stejně jako vozy plnící normu EURO 4 (od roku 2005). „Normu EURO, do které jejich vozidlo spadá, najdou majitelé ve velkém technickém průkazu. Zde může být buď přímo uvedena mezní hodnota emisí nebo konkrétní emisní předpis EHK/OSN (například 83.01C) či emisní směrnice EHS/ES (například 94/12),“ pokračuje Kašpar.

Poplatek se dotkne poloviny aut v Česku

Ekologický poplatek, který od příštího roku začnou vybírat dopravní inspektoráty při registraci starších vozidel, se dotkne více než poloviny všech osobních aut jezdících v Česku, tedy přibližně 2,5 milionu vozů. Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu je z celkového počtu 4,4 milionu vozů v Česku třetina, tedy 1,45 milionu aut, starších 15 let, a neplní tedy žádnou emisní normu EURO. „Stará auta se tak stanou prakticky neprodejná,“ míní ředitel tohoto sdružení Antonín Šípek.

Podle Václava Špičky z Autoklubu ČR by měl poplatek vždy platit nabyvatel vozidla. „Jestliže jde o změnu pouze v osobě provozovatele vozidla, kdy se současně nemění vlastník, poplatek by být placen neměl, neboť nejde o přeregistraci, nýbrž pouze o změnu některého ze zapisovaných údajů v registru a dokladech,“ dodal.

Poplatek se měl platit už dříve

KOLIK ZAPLATÍTE ZA OJETINU

  • *norma - poplatek
  • * EURO 3 a vyšší - 0 Kč

EURO 2 - 3000 Kč

EURO 1 - 5000 Kč

nesplňuje EURO - 10 000 Kč

Podle Šípka není zaváděný poplatek novinkou, protože již podle zákona o odpadech z roku 2001 měli dovozci aut platit za každý vůz 5000 korun jako příspěvek k jejich budoucí ekologické likvidaci. Poplatek ale nikdo nevybíral, protože ministerstvo životního prostředí nikdy nevydalo prováděcí vyhlášku. Důvodem byla údajná diskriminace dovozců.

Od ledna se do českých zákonů dostane ještě jiná novinka, která s ojetinami souvisí. Dnes je možné o vymazání auta z registru zažádat jen v případě, že vlastník má doklad o ekologickém zničení vozu. Od roku 2009 však bude stačit majiteli ojetiny prohlášení, že se svůj vrak rozhodl využít „pro jiné účely“ než pro jízdu na silnici. Úřad by pak měl automobil z registru vyškrtnout. Zatím ale není jasné, co se „jinými účely“ míní. „Někdo si chce třeba nechat svůj vůz a počkat pár let, až se z něj stane veterán. Dnes je tato možnost ztížená, od ledna to bude snazší,“ řekl Josef Pokorný z ministerstva. Stejně tak podle něj budou moci lidé požádat o vymazání auta z registru i v případě, že z ojetiny udělají třeba králíkárnu. „Je na nich, jestli s tímto důvodem před úřadem obstojí,“ dodal Pokorný.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče