ECOBAT: Sbírejte vybité baterie, ochráníte přírodu

26. dubna 2011, 13:10 - Profit, TZ
26. dubna 2011, 13:10

Společnost ECOBAT zahájila zcela ojedinělou akci na podporu sběru baterií v domácnostech nazvanou ECOCHEESE. Jejím cílem je oslovovat širokou veřejnost a naučit rodiny, ale i jednotlivce sbírat vybité baterie.

Foto: Profimedia.cz

Součástí akce je i rozdávání speciálního sběrného boxu na baterie do domácnosti. Takzvaný Ecocheese je nejen funkční, ale má elegantní nadčasový design v několika barevných provedeních, takže jej lze bez problémů umístit kamkoli v bytě i jako zajímavý doplněk. Ecocheese je zároveň nejbezpečnějším řešením, jak v domácnostech s malými dětmi zabránit náhodnému spolknutí baterie. Tyto případy nejsou ojedinělé a mají za následek vážné ohrožení na životě (jen ve FN Motol Praha bylo loni zaznamenáno v krátkém sledu pět případů spolknutí knoflíkových baterií dětmi ve věku do pěti let).

Akce ECOCHEESE chce i prostřednictvím internetových stránek www.ecocheese.cz upozornit na to, že shromažďování vybitých baterií do domácího sběrného boxu Ecocheese je jednoduché a vede k vytvoření návyku, jež si snadno osvojí i starší osoby, které nebyly zvyklé takový odpad třídit. Navracení baterií ke zpětnému odběru chrání nejen životní prostředí, ale i nás samotné!

Přenosné baterie a akumulátory se staly nedílnou součástí našeho života a jejich spotřeba narůstá. Každý z nás jich průměrně za rok spotřebuje čtrnáct. V maloobchodní síti ČR se každoročně prodá téměř 150 milionů kusů baterií. V domácnosti se 65 procent baterií aktuálně používá do mobilů, MP3, ovládačů, hodinek apod., 13 procent tvoří náhradní baterie a necelých 20 procent tvoří vybité baterie - 10 procent vybité baterie pohozené v šuplíku, v batohu, v pouzdře od foťáku a 9 procent tvoří baterie vybité ve starém spotřebiči.

Z nich vrátíme ke zpětnému odběru pouze dvě!! Přitom v tuto chvíli se v každé české domácnosti nachází průměrně sedm vybitých baterií – to je 25 milionů kusů , které by mohly být recyklovány! Nemalé množství končí v domovním odpadu. Z celkového obsahu těžkých kovů v komunálním odpadu jsou právě baterie zodpovědné za 88% obsah rtuti, 10 % zinku, 67 % niklu a 85 % kadmia! Ohrožují tak nejen životní prostředí, ale i zdraví lidí. I z tohoto důvodu je na místě, aby použité přenosné baterie či akumulátory nekončily ve spalovnách nebo na skládkách, ale byly odevzdávány k recyklaci.

Přestože u nás sběr přenosných baterií postupně narůstá, je ve sběru ČR se svými dvěma bateriemi na osobu pod směrnicemi EU. Ty požadují, aby Česká republika v roce 2012 recyklovala každou čtvrtou prodanou baterii a dosáhla minimálně čtyř sebraných monočlánků na občana. Aktivity ve sběru a recyklaci baterií se však v posledních letech dynamicky rozvíjejí a objevují se i nové možnosti zapojení spotřebitelů i podnikatelů do systémů zpětného odběru.

Za sběr a recyklaci baterií v řadě evropských zemí (včetně České republiky) odpovídají jejich výrobci a dovozci. Nejvýznamnější firmy na trhu s bateriemi založily už v roce 2002 neziskovou organizaci ECOBAT, která v současné době přebírá odpovědnost za zpětný odběr 600 dovozců baterií v souladu s § 31 zákona č. 185/2001 Sb. o odpadech. ECOBAT stále rozšiřuje sběrnou síť. V současnosti je na území celé ČR již 14 tisíc míst zpětného odběru. Všechna jsou označena samolepkou a vybavena boxem pro zpětný odběr. Největší nárůst počtu sběrných míst byl zaznamenán v roce 2008 díky zapojení škol v rámci projektu RECYKLOHRANÍ.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít