E15.cz z Bulharska: V ČEZu teď mají napilno a pracují i o víkendu

Petr Horký 24. února 2013, 01:01
24. února 2013, 01:01

V Sofii po několika studených oblačných dnech v sobotu vysvitlo slunce a teplota se vyšplhala na příjemných sedm stupňů. V ulicích to rozhodně nevypadalo, že je země v politické krizi, že padla vláda a že v neděli zemi zachvátí celonárodní protesty. V centru nebylo patrné ani to, že je krize a že je Bulharsko nejchudší zemí EU, kde průměrná hrubá mzda činí 400 eur, důchod jenom 150. Restaurace byly plné.

O den dříve, v pátek, jsem se pokoušel spojit se státními úřady. Především s DKEVR, energetickým regulátorem, který může zbavit ČEZ licence. Jenže mluvčí regulátora se vymluvila následující esemeskou: „Dobrý den, bohužel se nemůžeme sejít. Regulační komise vyšetřuje ČEZ ve věci licence. Dokud nerozhodne, komise médiím nebude sdělovat žádné informace.“

Je to samozřejmě nepříjemné, protože právě regulátor ví, čím se ČEZ v zemi natolik provinil, že mu chtěl premiér Bojko Borisov „ještě tento den odebrat licenci“. Než ji sám odevzdal, když v úterý podal demisi. Na druhou stranu se šéfce DKEVR nedivím, že nekomunikuje. V úřadu je teprve nová a už na ni prasklo, že provozovala ilegální online obchod na prodej cigaret. Borisov ji vyhodil, ale úřad musí vést, než se najde náhrada. A je na ní, aby přijala rozhodnutí o odebrání licence, za které by zemi mohla hrozit mezinárodní arbitráž. Nic moc vyhlídka.


OBRAZEM: Sofie v bezvládí


Podobně jako u regulátora jsem pochodil u státního Bulharského energetického holdingu (výrobce elektřiny) a u ministra pro energetiku. Zdá se, že v zemi jsou všichni v demisi. Jediný, kdo komunikuje, jsou kolegové novináři a analytici. A kupodivu také ČEZ. Jeho zdejší ředitel Petr Dokládal mě přijal ve skleněné budově na rohu ulice Rakovského, donedávna oblíbeném místě demonstrantů proti drahým složenkám. A to v sobotu. V ČEZu se pracuje, protože má čas jen do příští středy, aby se vyjádřil k seznamu výtek, který mu předal DKEVR.

Cestou míjím sídlo strany SDS, přes které se táhne velký, nepřehlédnutelný transparent. Strana vyzývá bývalé postkomunistické premiéry a další politiky, aby zmizeli pryč. Ironií je, že jedním z nich je i bývalý šéf SDS, který si mezitím založil novou stranu. Je na něm použit i ČEZ, byť jen formou slovní hříčky. Tím také začínáme rozhovor s Petrem Dokládalem, šéfem ČEZ Bulgaria. Pan Dokládal vyslovuje zajímavou domněnku, že slovo „čez“ nezní Bulharům z nějakého důvodu dobře. Zřejmě jim připomíná jakési slovo tureckého původu. Že by proto byl koncern v zemi tak nepopulární?

Rozhovor si budete moci přečíst v deníku E15 příští týden. Prozradím jen, že pan Dokládal, povoláním diplomat a nositel nejvyššího bulharského státního vyznamenání, do firmy nastoupil v roce 2010, aby v zemi zlepšil už tehdy nepříliš dobrou pověst.

Večer se od kolegy novináře dozvídám zajímavou informaci či spíše drb, podle kterého chce oslabení ČEZ využít jiný soukromý subjekt, který by v případě odebrání licence rád levně koupil jeho majetek. Spekuluje se, že oním subjektem je skupina TIM, která je spojována s mafiánskými praktikami. Třeba podle německého novináře Jürgena Rotha je TIM nejmocnější kriminální uskupení v zemi.

Hodně se také mluví o mladíkovi, který se právě ve Varně upálil na protest proti vládě a mafii. Policie se prý přeživšího popáleného snaží veřejnosti prezentovat jako outsidera, neformální vůdci protestujících Bulharů ho zase přirovnávají k Janu Palachovi. To jen k přiblížení atmosféry v Bulharsku, kde se to teď jen hemží různými spikleneckými teoriemi. A už v neděli zemi čekají celonárodní demonstrace.

Ve Varně prodává elektřinu v Česku registrovaná skupina EnergoPro. O té se tady zase říká, že za ní stojí ruský kapitál. EnergoPro distribuční síť na východě Bulharska převzala po německém E.onu. Prý poté, co E.on přestaly bavit místní praktiky. EnergoPro narozdíl od ČEZ s novináři na téma Bulharsko vůbec nekomunikuje.


Čtěte také:

E15.cz z Bulharska: Nenávist vůči ČEZ opadla, lidé viní systém

Žádná náhoda, ale zákonitost

Hon bulharských úřadů na ČEZ polevuje

ČEZ: Bulharsko nemá k odebrání licence důvod

Musíte si přečíst

Komentář: jak ulehčit facebookové generaci

Vltavu v Praze čekají miliardové investice

Neunesla zátěž. Kapitál nejstarší banky se v testu…

Nabídka pro SABMiller je konečná. Předsednictvo ji…

Turismus v Turecku chřadne. Propad je největší za 17…

Kauza Rath na druhou: stát žaluje firmy i jednotlivce

Ondřej Krátký: Vlastními auty se bude jezdit čím dál méně
S jak velkou podporou se setkává sdílená ekonomika u politiků? A jak se daří startupům v Česku? O tom mluvil v pořadu Euro TV Ondřej Krátký, spoluzakladatel startupu Liftago, který chce přinést alternativu k vlastním autům v centrech měst.
Zhlédnout další videa