Dýmky nekouří, ale vyrábí a vyváží do celého světa

13. března 2006, 00:00 - admin
13. března 2006, 00:00

„Většina lidí, kteří začnou s výrobou dýmek, je po jisté době přestane kouřit - nemají na ně už zkrátka čas,“ říká Oldřich Jirsa a ví, o čem mluví. On sám měl dýmky nejdříve jako kuřácké a řezbářské hobby, které realizoval doslova na jednom metru čtverečním v paneláku, aby se posléze stal jedním z předních výrobců dýmek u nás.

 

Firma Jirsa Pipes ve středočeském Rynholci má dnes roční produkci okolo tisíce kusů, přičemž 50 až 70 % jde na export, zejména do Německa, USA, Ruska a Číny. „Na vykouření dýmky potřebujete minimálně hodinku klidu. Ten už, od doby co jsem začal podnikat, nemám,“ říká Jirsa.

„Já jsem původním povoláním strojař, dělal jsem v továrnách klasicky na píchačky, ale vždycky jsem toužil živit se něčím, co by mne opravdu bavilo a kde bych byl nezávislý,“ přibližuje Jirsa začátky svého podnikání. Připouští, že by už dnes nechtěl začínat s podnikáním: „Teprve teď nám ten kapitalismus tuhne, máme tady mezinárodní konkurenci a rozjet vlastní podnik je určitě těžší. Odbyt v Evropě nám teď klesá, ale naštěstí jsme se chytli v Asii, kde prodáváme čím dál víc. Evropani na dýmky ztrácejí čas.“

Jirsa Pipes má v katalogu okolo 170 druhů dýmek a jeden světový unikát - dýmku Moby Dick. Na své dýmky používá výhradně speciální dřevo z vřesovce, které dováží ze Středomoří. „Výroba dýmek je trochu loterie, protože nikdy předem neodhadnete, jaký bude mít konkrétní kus dřeva kvalitu, zda bude čistý a bez kazů. Někteří zákazníci čekají na konkrétní dýmku třeba i rok,“ říká Jirsa.

Jirsa zaměstnává pět lidí a firmu vede spolu s manželkou. „Rodinná firma je fajn, ale často je problém odstřihnout podnikání od rodinného soužití. Spousta podnikatelů odnáší ten stres zdravotně, ale na druhou stranu ten náboj a motivace, kterou vám podnikání dává, za to stojí,“ říká Jirsa.

Podnikatelským snem Oldřicha Jirsy není ovládnutí světového trhu s dýmkami, ale vybudování rodinné firmy s dlouholetou tradicí vysoké kvality: „Někteří dýmkaři se sousředí na tu nejluxusnější klientelu a vyrobí pár set kusů dýmek ročně, které si nechají patřičně zaplatit. Já chci ovšem spíše než dodávat porcelán na zámek vyrábět kvalitní keramiku do podzámčí.“

 Dokument o Oldřichu Jirsovi je součástí Dvanácti odvážných -dokumentární série o originálních českých podnikatelích, které na televizní obrazovku nominuje veřejnost. Seriál Dvanáct odvážných, jehož producentem je Vodafone, vysílá každou neděli ve 13.50 televize Prima. Více na www.dvanactodvaznych.cz.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče