Dvouletá záruka zvýší náklady prodejců

03. února 2003, 00:00 - Dana Rybáková, rybakova@profit.cz
03. února 2003, 00:00

V případě elektroniky budou mít pravděpodobně výhodu výrobci značkového zboží Prodloužení záruční lhůty přinese zřejmě obchodníkům vyšší náklady a také vyšší nároky na kvalitu výrobků. Přitom některé země Unie podobnou lhůtu ještě nemají.

V případě elektroniky budou mít pravděpodobně výhodu výrobci značkového zboží

Prodloužení záruční lhůty přinese zřejmě obchodníkům vyšší náklady a také vyšší nároky na kvalitu výrobků. Přitom některé země Unie podobnou lhůtu ještě nemají.

Jedním z bouřlivě diskutovaných - hlavně mezi obchodníky - legislativních příspěvků bylo prodloužení záruční lhůty u spotřebního zboží ze šesti měsíců na plných čtyřiadvacet. Novela občanského zákoníku, která tuto problematiku upravuje, začala platit od prvního ledna letošního roku. Zákazníkům se tedy čtyřnásobně prodloužila doba, kdy mohou reklamovat zboží, u něhož se projeví závady. Spotřebitel si může také vybrat, zda chce vadnou věc nechat bezplatně opravit, nebo chce-li jiný výrobek. Zákon přitom dává přednost bezplatné opravě výrobku před jeho výměnou. Tím však výčet jeho možností nekončí. Může žádat slevu nebo vrácení peněz. Ze všech čtyř možností má na výběr, pokud jde o vadu odstranitelnou. Jestliže se s vadným výrobkem nedá dělat nic, aby fungoval přesně, jak má, může zákazník žádat výměnu výrobku, vrácení peněz nebo slevu. Na vyřízení reklamace mají obchodníci třicet dní. Výrobky, které se na trhu objevily před tím, než začala novela občanského zákoníku platit, mají záruční dobu postaru jen šest měsíců. Ovšem prodejce musí zákazníka na tuto skutečnost výslovně upozornit a uvést ji také v dokladu o koupi, popřípadě v záručním listě. Pokud tak totiž neučiní, zákazník může počítat s dvouletou záruční lhůtou. Obchodníci vidí v dvouleté lhůtě další komplikace svého působení na trhu. Přitvrzení pro obchod a větší možnosti pro zákazníky jsou, podíváme-li se do zahraničí, celkem logicky očekávatelné. A nedá se zřejmě příliš očekávat, že by se situace vyvíjela jinak. I ti, kdo se zabývají odhady příštího hospodářského vývoje v celku, se shodují v tom, že spotřebitel a jeho názor či zájem bude mít stále větší význam.

Obchodníkům stoupnou náklady

Jak už jsme uvedli, prodloužení záruční lhůty, k němuž zákonodárci přistoupili s odkazem na požadavky Evropské unie na ochranu spotřebitele, se nelíbí řadě obchodníků. „Situaci to komplikuje jak naší společnosti, tak především výrobcům,“ řekl manažer právního oddělení společnosti Ahold Czech Republic Jiří Navrátil. Podle jeho mínění budou hlavně zpočátku zákazníci často i bezdůvodně požadovat výměnu vadné, ale snadno opravitelné věci za zcela bezvadnou. Zde je však důležité dodat, že zákazník sice může žádat výměnu určitého výrobku, ale pouze v případě, že to není k povaze věci neúměrné. „Tady bude záležet, jaká se uchytí praxe. Prodloužení záruční lhůty bude pro společnost Ahold znamenat vyšší náklady v souvislosti s rozsáhlejším vyřizováním reklamace, tato skutečnost se však neodrazí na cenách spotřebního zboží,“ uvedl Navrátil.

Výrobce dával dvouleté záruky už dříve

Naproti tomu výrobci elektrospotřebičů, firmě Eta, dvouletá záruční lhůta, podle sdělení Petra Klofáta z marketingu, život nijak výrazně nekomplikuje. „Přináší to určité náklady navíc, to určitě. Na druhou stranu jsme dvouletou záruku na řadu našich výrobků dávali už dávno předtím, než začala platit tato právní úprava. Takže pro nás to rozhodně žádný šok nebyl,“ řekl Klofát Profitu. Eta však není jen výrobcem. Na tuzemském trhu má řadu vlastních značkových prodejen, dále prodejny franchisové a své produkty prodává přirozeně i v obchodních řetězcích a dalších prodejnách. Ceny se ve značkových prodejnách Ety podle Klofáta v souvislosti s prodloužením záruky nezvedly. „Náš trh neumožňuje posun cen nahoru. Konkurence je tvrdá,“ uvedl Klofát. Pokud jde o markety a řetězce, tam jsou podle něho cenové tlaky ještě větší. Dodavatel cenu doporučuje, i když ji přirozeně nemůže nikomu nadiktovat. „Při dodávkách se stanoví rámec, za jakých podmínek budou naše zboží nabízet. Aby tyto kontakty fungovaly, musí mezi dodavatelem a prodejcem existovat určitý vztah, jinak to nejde,“ uzavřel Klofát.

Prodejce, který se z nového zákona raduje

Ani mezi obchodníky není negativní náhled na čtyřnásobně dlouhou záruční lhůtu stoprocentní. „Jako maloobchodní prodejci máme z nového zákona radost. Zákazníci mají jistotu, že u nás koupí opravdu kvalitní výrobky, protože si nemůžeme dovolit ztratit jejich důvěru tím, že k nám každého tři čtvrtě roku přijdou reklamovat třeba vysavač,“ řekl Profitu manažer komunikace HP Tronic Zlín Bohuslav Komín. Současná podoba zákona o reklamacích je však podle něho v mnoha bodech nejednoznačná. „Prodejci nevědí, jak se chovat k reklamacím a zákazníci nemají jasno, na co vlastně mají právo. Zřejmě budeme muset počkat na jednoznačný výklad, například soudem,“ konstatoval Komín. Prodejci největší evropské sítě maloobchodních prodejen elektro specialistů Euronics, kterou v České republice HP Tronic spolu s dalšími akcionáři založil, nevidí tedy v prodloužení záruky komplikace. „Euronics zákazníkům vždy nabízel pouze zboží osvědčených značek, které mnohdy poskytovaly i více než zákonem dříve danou šestiměsíční záruku. Takže ani neočekáváme zvýšený počet reklamací,“ řekl Komín. Podle něho se bude pravděpodobně obdobným způsobem muset chovat většina maloobchodních prodejců, protože neznačkové zboží, u kterého není jistota nejvyšší kvality, může častěji vykazovat poruchy a na prodejnách by se pak mohly tyto výrobky hromadit. K tomu je ovšem nutno podotknout, že reklamace jde v konečném důsledku na vrub výrobce, nikoliv prodejce. Pro obchodníka to může znamenat pouze více administrativní práce s vyřizováním více reklamací.

Dvouletá záruka nahrává značkovým výrobcům

Firma HP Tronic Zlín je také výhradním dovozcem japonské elektroniky Akai, německých domácích spotřebičů Clatronic a francouzského systému centrálního vysávání Axpir. Posledně jmenovaní nabízejí víceleté záruky už delší dobu. „Nyní je kvůli nejednoznačnému výkladu zákona o reklamacích v této oblasti trochu chaos. V tuto chvíli se ani nedá říct, jak to bude výrobcům či přímým dovozcům komplikovat nabídku zboží. Bohužel tento problém nebylo možné dopředu nijak vyhodnotit, protože pozáručních oprav bylo relativně málo, a je otázkou, zda některé zboží po roce a půl využívání lidé prostě nenahradili modernějším modelem,“ uvedl Komín. Po měsíci, kdy je úprava záručních lhůt v platnosti, je to problém určitě ještě velmi čerstvý, bude třeba počkat, co ukáže praxe. Na vyhodnocení působení novely zákoníku bude třeba ještě počkat. Ale už teď se dá zřejmě říci, že dobrý obchodník komplikace s dvouletou záruční lhůtou jistě ustojí. A nejen on. „Pro výrobce osvědčených značek je zákon o dvouleté záruce dobrý z pohledu, že nebude zájem o zboží neznámých značek, které zřejmě nebudou schopny garantovat kvalitu,“ uzavřel Komín.

Dvouletou záruku nemají všechny země

Unie Dvouletá záruční lhůta na spotřební zboží je úlitba tuzemské legislativy požadavkům na ochranu spotřebitele ve státech Evropské unie. V jejích členských zemích měla platit už od počátku loňského roku. Podle dostupných informací tomu tak však není. V Německu a Rakousku mají dvouletou záruční lhůtu už od počátku loňského roku. Spotřebitelé uvítali nejen její prodloužení, ale například i to, že vada, která se u zboží projeví do šesti měsíců od jeho zakoupení, už prostě podle této úpravy existovala při koupi. A je na prodejci, aby dokazoval, že tomu tak není a že zboží bylo při koupi zcela v pořádku. Za vadu se považuje například i chybný návod k montáži, podle kterého výrobek zákazník nedá dohromady. Za závazné považuje tamní legislativa na ochranu spotřebitele třeba to, co o vlastnostech zboží praví reklama či inzeráty. Pokud deklarované vlastnosti výrobek nemá, spotřebitel ho může reklamovat, protože jde o vadu. Vedle zákonného ručení tu existuje i dobrovolná záruka. Zpravidla je výhodnější pro zákazníky a znamená delší záruční lhůtu od výrobce. To ostatně není žádná velká novinka ani na tuzemském trhu. V Německu si pak spotřebitel v zákonné lhůtě vybere, zda se rozhodne pro dobrovolnou záruku většinou vůči výrobci, nebo se spokojí s dvouletou lhůtou vůči prodejci. Čtyřiadvacetiměsíční záruční dobu nemá zatím spotřební zboží ani v Británii, ačkoli platnost takové úpravy se očekává letos na jaře. Naproti tomu ve Francii se o dvouleté záruce teprve jedná. V současnosti tu mohou zákazníci využít dva druhy záruk. První je zákonná, která platí pro všechny skryté vady výrobku. Podmínkou je, že vznikly před koupí a znemožňují užívání zboží k danému účelu. Tato lhůta není nijak časově omezena. Pokud má výrobek zjevné vady, kterých si zákazník mohl všimnout, reklamace nepřipadá v úvahu. V edle toho je tu smluvní záruka, kterou může spotřebiteli nabídnout prodejce. Ten také v příslušném písemném dokumentu stanoví její rozsah a dobu platnosti. Na rozdíl od Německa, kde si zákazník vybírá mezi zákonnou a dobrovolnou zárukou, ve Francii smluvní záruka nemůže vyloučit nárok na zákonnou záruční lhůtu.

Někteří maloobchodníci s elektronikou prodloužení záruky vítají. Mezi velkými řetězci převládají spíše obavy. Důležité bude také chování spotřebitelů.

ILUSTRAČNÍ FOTO: AP

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče