Dveře třinácté komnaty se otevřely

03. května 2004, 00:00 - ZDENĚK KUBÍN
03. května 2004, 00:00

S JAKÝMI ZKUŠENOSTMI I OBAVAMI SE OCITAJÍ ČESKÉ FIRMY V EU? V sobotu 1. května se začaly otvírat dveře třinácté komnaty: České firmy vstupují do místnosti, která se jmenuje jednotný trh. Dnes už pro ně zároveň znamená vnitřní trh. Jak se na něj - zejména malé a střední firmy - připravily?

V první řadě to byla pozornost lidským zdrojům, péči o lidi ve firmě,“ říká o přípravě na vstup do EU František Zeman. foto: Milan Šustr

S JAKÝMI ZKUŠENOSTMI I OBAVAMI SE OCITAJÍ ČESKÉ FIRMY V EU?

V sobotu 1. května se začaly otvírat dveře třinácté komnaty: České firmy vstupují do místnosti, která se jmenuje jednotný trh. Dnes už pro ně zároveň znamená vnitřní trh. Jak se na něj - zejména malé a střední firmy - připravily?

O konkrétních přípravách na jednotný evropský trh i obavách, které mohou český vstup do EU provázet, jsme hovořili s vrcholovým manažerem firmy 1TEL Františkem Zemanem . O této firmě jsme již v P rofitu č. 11 psali v případové studii, v níž jsme rozebírali konkrétní postup při jejích dvou transformacích. Společnost se počítá ke středním - především výší obratu, který se pohybuje kolem 100 milionů korun. Má přes třicet zaměstnanců a působí v oblasti IT. Pro své dva velké zahraniční partnery, americkou firmu Avaya a izraelskou Nice, zajišťuje na českém trhu montáž a servis jejich telekomunikačních zařízení. Díky tomuto spojení má některé obchodní kontakty s partnery těchto firem v dalších evropských zemích. Ve styku s firmami z členských zemí Evropské unie tedy již není úplným nováčkem, i když své zkušenosti firma nepřeceňuje.

PODLE ČTYŘ ZÁKLADNÍCH PRÁV

„Přímo audit připravenosti, který by šel ve všech oblastech do poměrně značné hloubky, jsme nedělali, ale dopady vstupu do EU na firmu jsme se samozřejmě zabývali,“ říká František Zeman. „Navštěvoval jsem různé akce, věnované problematice EU a našeho vstupu do ní. Zejména jsem se soustředil na ty, kde vystupovali praktici, kteří také hovořili dost konkrétně k jednotlivým problémů. Z poznatků získaných na těchto akcích jsem vybral zhruba pět hlavních bodů, které se mi jevily pro nás důležité. Těm jsme se pak věnovali především,“ dodává. Manažeři firmy probrali všechny čtyři základní svobody Evropské unie - tedy volný pohyb osob, volný pohyb zboží, volný pohyb služeb a volný pohyb kapitálu - a analyzovali, jaké mohou v jejich důsledku přijít výhody a příležitosti, ale také hrozby. Na analýzu kritických bodů pak navazovala podrobnější rozpracování jednotlivých okruhů problémů a některá konkrétní opatření. V první řadě firma věnovala pozornost lidským zdrojům, péči o lidi ve firmě. Jako první bod své vnitřní prověrky připravenosti tedy manažeři zařadili personální oblast, kterou probrali ve všech jejích aspektech. Následoval komplexní rozbor oblasti péče o zákazníka. Poté přišly již procesní interní záležitosti, které hodně souvisely s předchozími dvěma body. Šlo konkrétně o motivaci a opatření, aby zaměstnanci byli loajální k firmě a aby zákazník dostával komplexní službu v kulturním firemním prostředí.

PŘÍLEŽITOSTI A HROZBY

Mezi klady vstupu do EU dominovaly jednodušší komunikace s firmami v Unii, jednodušší schvalování uvádění technických zařízení na náš trh a také možnost získání nových zákazníků. Pro hodně západoevropských společností bude jednodušší než dosud přesunout své výrobní i jiné aktivity do České republiky - z toho pro firmu může vyplynout širší potřeba call center, případně jejich správy. A hrozby? František Zeman je spatřuje v oblasti volného pohybu osob. „Toto ohrožení nenastane určitě 1. května, ale může přijít zhruba za dva roky, až pro nás západní členské státy otevřou své pracovní trhy. Pak mohou odejít kvalitní lidé, odborníci. V našem oboru platí tato hrozba obzvlášť - pracovníci se zde bez angličtiny neobejdou, takže na evropském trhu nebudou mít jazykové problémy. Ale vyškolení těchto lidí stojí firmu čas i peníze. A nejdou nahradit ze dne na den. V této oblasti si tedy lokální firmy, jako jsme my, musí dát pozor a o kvalifikované pracovníky pečovat,“ vysvětluje, proč se konkrétní kroky v přípravě na EU týkaly právě lidských zdrojů. V oblasti volného pohybu zboží vidí František Zeman částečné ohrožení v tom, že zahraniční firmy s obdobnou komoditou mohou dodávat do ČR, aniž by zde měly větší základnu - své lidi, logistické zázemí apod. „Nebude žádný administrativní problém dodat sem zařízení třeba z N ěmecka. Tyto firmy zde také mohou zakládat své pobočky. A jejich výhodou bude, že zákazníkům poskytnou lepší péči než české firmy,“ domnívá se Zeman. V současnosti má 1TEL na trhu zhruba tři konkurenty. Mohou se vstupem do Unie přijít další a třeba dumpingovou cenou převálcovat zdejší firmy? „Konkurenci máme dvojí - distributory stejné značky a distributory značky jiné. Nebezpečnější jsou ti se stejnou značkou. Zatím od nich máme spíše pozitivní signály, když projevují zájem o spolupráci - například při zajištění servisu pro jejich klienta, který má u nás svoji dceřinou společnost.“ Ale tento stav nemusí být podle Zemana trvalý.

PŘÍPRAV A NA DOPADY

V přípravě na vstup do EU se ve společnosti 1TEL soustředili především na oblast volného pohybu osob. „Musíme motivovat naše zaměstnance tak, aby neměli důvod uvažovat o odchodu do jiné země EU,“ říká František Zeman. To konkrétně znamená dobrý plat (i když dosáhnout stejné výše jako ve starších členských zemích EU není pro firmu reálné), sociální zabezpečení, pocit seberealizace, možnost kariérního růstu, příjemné pracovní prostředí. „V e firmě, která má tři či čtyři desítky zaměstnanců, jsou ale možnosti kariérního růstu omezené, narážejí na určitý strop. Každý nemůže být ředitelem nebo vedoucím. Ale ke kariérnímu růstu patří i neustálé doplňování a rozšiřování znalostí, udržování a zvyšování profesionality tak, aby zaměstnanec patřil v oboru ke špičkovým pracovníkům. Na druhou stranu to, že počtem lidí nejsme velká firma, vytváří prostor pro kreativitu lidí. Pro lidi je také hodně důležité pracovní prostředí. Proto mu věnujeme pozornost, pečujeme o ně,“ rozvádí František Zeman.

KONKRÉTNÍ ZKUŠENOST - NEPLATIČ

Má František Zeman obavy, že si sněčím dokáže jen těžko poradit? „Je to riziko neplatičů,“ říká bez delšího rozvažování. „V ycházím z konkrétní zkušenosti s irským partnerem, který je distributorem zařízení Avaya v Irsku. V rámci spolupráce mezi jednotlivými národními zastoupeními či distributory této značky jsme mu dodali a nainstalovali zboží. V hodnotě řádu několika tisíc eur. Už je to několik měsíců, co jsou po lhůtě splatnosti a nemáme účinnou páku, jak z nich tyto peníze dostat. Jakákoliv metoda, kterou můžeme použít doma, zde není účinná. Dnes už je vše ve stadiu, kdy nám Irové neberou telefony, neodpovídají na dopisy. Přitom se jedná o firmu, která je solventní. Mám obavy - a zároveň bych chtěl varovat i další české firmy - že někteří podnikatelé či manažeři v západní Evropě sice doma dbají na to, aby zaplatili včas, ale nás berou za „Divoký východ“, kde si mohou dovolit nezaplatit a nic se jim nestane.“ František Zeman také upozorňuje, že malá a střední česká firma nezná místní právo (přes sjednocující evropskou legislativu stále platí v jednotlivých zemích národní právo, a to může být rozdílné - například je zde i rozdíl mezi anglosaským a kontinentálním pojetím práva), menší firmy nemají dostatek peněz na právníka, který by toto právo dobře znal, ani na zaplacení specializované agentury, která prověří bonitu a platební morálku zahraničního partnera. Firma se tak dostává do prostředí pro ni zcela neznámého, kde neví, jak postupovat, co si může dovolit. Přesto řešení existuje. Dotkli jsme se ho v rozhovoru s předsedou Rozhodčího soudu při HK ČR a AK ČR Bohuslavem Kleinem, který přinášíme v rubrice Právo na str. 36, 37. Ve smlouvě nebo na objednávce stačí mít doložku o řešení sporů před rozhodčím soudem. Ty fungují v celé Evropě standardně a především rychle. Po vynesení rozhodčího nálezu pak v případě dalšího prodlení najít v dané zemi exekutora, který rozhodnutí rychle vykoná.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče