Dvě miliardy jsou málo

16. listopadu 2007, 18:14 - Vadim Fojtík
16. listopadu 2007, 18:14

Úředníci ministerstva obrany dali přednost Steyru před Tatrou

Armádní zakázky provázely, provázejí a budou provázet pochybnosti. Je to logické. Vojáci ročně utratí za nové vybavení miliardy korun. Velmi často jej nakupují bez výběrových řízení a odvolávají se na strategickou nutnost vlastnit vybranou techniku co možná nejdříve. Mnohdy na to mají i právo. Jenže na druhé straně zase mnohdy nedokážou veřejnosti vysvětlit, zda je nakupované vybavení skutečně potřebné, případně proč nelze zvolit skromnější a levnější variantu. Civilové, našim potřebám nemůžete rozumět, takže nám do toho nemluvte, rádi tvrdí ochránci vlasti. I tady mají částečně pravdu. Veškeré argumenty o nevědomých civilistech však přestanou zabírat v okamžiku, kdy je již dodavatel vybrán, smlouva podepsána, jenže jeho dodávky se o několik měsíců zpozdí a navíc se objeví řada dalších pochybností. Třeba kdo získá z obchodu s armádou provizi. V tomto případě nemusíme pátrat v dávné minulosti. Stačí se podívat na dva nejčerstvější případy, dodávky obrněných transportérů Pandur od rakouské zbrojovky Steyr či nových vojenských náklaďáků z kopřivnické Tatry. U posledně zmíněného tendru se alespoň zdá, že vše spěje ke zdárnému konci, na rozdíl od pandurů. Tatrovce se podařilo odstranit desítky nedostatků, které byly v rozporu se zadávací armádní dokumentací. A to přílišnou šířku vozidel, nevyhovující vnější nátěr, který špatně pohlcoval radiolokační záření, a další. Vojenské testy vozidel mohou začít a vojáci, i když s menším, zhruba dvou až čtyřměsíčním zpožděním, dostanou svá první nová nákladní vozidla. Zůstala jen taková drobnost, nevyhovující lak v kabině. Tento nedostatek, jak tvrdí ministerstvo obrany, lze odstranit jednoduše, dalším přelakováním původního nátěru. Zprávu nelze opět hodnotit jinak než jako skvělou. Jenže. Až dosud testování nákladních vozů a odstraňování zjištěných závad, které byly v rozporu se zadávací dokumentací, kontrolovala speciální komise, kde mimo jiné byli i zástupci ministerstva obrany, tedy odběratele vozů. Tatra pod dohledem komise v odstraňování nedostatků příliš úspěšná nebyla. Až do předminulého týdne, kdy z více než třiceti nesrovnalostí zůstali jen dvě drobnosti. Takřka zázračné nápravy se však dle dostupných informací komisaři nezúčastnili. Tatra, zřejmě aby ušetřila drahocenný čas ministerských úředníků, na odstranění nedostatků zapracovala a na vyhodnocení, zda se je podařilo skutečně všechny závady odstranit, si najala nezávislého znalce. Tím byl Výzkumný ústav motorových vozidel. Všechny nápravy odsouhlasil a potvrdil, že odpovídají zadávací dokumentaci. Sláva, může se jít na vojenské zkoušky. Škoda jen že tentýž nezávislý Výzkumný ústav motorových vozidel se údajně podílel částečně i na vývoji vojenské verze nákladního automobilu Tatra. I proto jsou poněkud překvapivé některé reakce úředníků ministerstva obrany. Tatrovka je hotová záležitost, odstranění závad již překontrolovat nemusíme. Důvod je prý jediný, na podobné opatření již není čas. Raději prý úředníci ušetří energii na boj se Steyrem. Tendr na pandury je dražší, problémovější a více se o něm píše v médiích. Přeloženo do civilní řeči 2,4 miliardy korun, na které dodávky nových armádních tatrovek vojáky vyjdou, za větší kontrolu nestojí. Vždyť případné nesrovnalosti se prokážou ve vojenských zkouškách. To je sice pravda, ale těžko se budou reklamovat u výrobce, když již byl podepsán protokol o jejich odstranění. Přes dvacet miliard korun za pandury je více a je nutné si je lépe pohlídat. Ano, to je sice pravda, ale platí-li pravidlo čím menší hodnota zakázky, tím menší dohled, může se stát, že celková suma vzniklá po sečtení všech zpackaných tendrů na ministerstvu obrany bude vyšší, než kolik armáda zaplatí za nové transportéry. Ale zpět k Tatrovce. Tendr začal před několika týdny prověřovat resort ministerstva financí. Úředníci krom jiného zjišťují, zda zakázka není předražená. O tuto „službičku“ je požádala ministryně obrany Vlasta Parkanová. I na nátlak některých ekonomických ministrů a premiéra Mirka Topolánka. Možná by nebylo špatné, kdyby šéfka obrany nechala takto prověřit i další zakázky.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče