Dvě absurdity silniční daně

27. června 2005, 00:00 - PETR BŘEZINA
27. června 2005, 00:00

NESROVNALOSTI V ZÁKONĚ Dvě zásadní absurdity obsahuje současné znění zákona o dani silniční. První se týká termínu placení záloh, druhá pak zvýšení daně u starších vozidel. Poslední novelizace zákona o dani silniční (č. 16/2003 Sb., v platném znění) je účinná od začátku letošního roku.

NESROVNALOSTI V ZÁKONĚ Dvě zásadní absurdity obsahuje současné znění zákona o dani silniční. První se týká termínu placení záloh, druhá pak zvýšení daně u starších vozidel. Poslední novelizace zákona o dani silniční (č. 16/2003 Sb., v platném znění) je účinná od začátku letošního roku. Při podrobném prostudování normy - a samozřejmě i při uplatnění zákona v praxi - narazí řada podnikatelů na dvě absurdity. Až do přijetí další novely však nezbývá než čekat a respektovat současné znění. TERMÍNY PLACENÍ ZÁLOH

Pro jednodušší vysvětlení první absurdity budeme uvažovat, že předmětem daně je obecně vozidlo, které je provozováno a registrováno v České republice. Zdaňovacím obdobím pro výpočet silniční daně je kalendářní rok. Nebudeme ani uvažovat zvláštní režimy, jako například vozidlo zaměstnance.

Pokud je vozidlo používáno po celou dobu zdaňovacího období, je poplatník povinen platit v průběhu kalendářního roku zálohy k 15. dubnu, 15. červenci, 15. říjnu. a 15. prosinci. Nejpozději do konce ledna následujícího roku pak musí podat přiznání k silniční dani a ve většině případů doplatit rozdíl za 12. měsíc.

Podívejme se na konkrétní příklad: podnikatel používá vozidlo s obsahem motoru 1900 ccm, roční silniční daň činí 3000 korun. K 15. dubnu tedy podnikatel zaplatí zálohu 750 korun, k 15. červenci také 750 korun, stejně jako k 15. říjnu. Ale k 15. prosinci zaplatí zálohu jen ve výši 500 korun. Do konce ledna následujícího roku je podnikatel povinen podat daňové přiznání k silniční dani, což v tomto případě znamená i nutnost doplatit zbytek ve výši 250 korun.

V čem je ona absurdita? Zkuste si v bance zřídit trvalý příkaz na tento režim plateb záloh. Tři platby totiž mají čtvrtletní frekvenci, zatímco zbývající záloha přichází už po dvou měsících a roční vyučtování pak hned po měsíci. Ze zkušenosti vím, že řada podnikatelů, kteří nemají schopné účetní, mnohdy ani neví, že termín poslední zálohy je 15. prosince, tedy už dva měsíce po té předchozí.

V praxi to poplatníci řeší tak, že mají nastaven čtvrtletní trvalý příkaz k 15. dubnu, 15. červenci, 15. říjnu a 15. lednu, aby nemuseli myslet na nezvyklý termín placení zálohy v prosinci. Tím se ale dostávají do prodlení se zaplacením poslední zálohy, kterou tím pádem zaplatí zhruba o 30 až 45 dní později.

Další možností je zaplatit celou částku až na konci roku, což zase vede ke zbytečnému placení penále za pozdní platbu.

Nabízí se tedy možnost zaplatit celou silniční daň najednou na začátku kalendářního roku. To je ale často zbytečné a zejména při provozování více vozů neekonomické.

Existuje vlastně jen jedno „správné“, i když složité řešení pomocí čtyř platebních příkazů: Jedna platba bude z banky odcházet každé čtvrtletí - vždy 250 korun k 15. lednu, 15. dubnu, 15. červenci a 15. říjnu. Druhý trvalý příkaz bude půlroční, ve výši 500 korun k 15. dubnu a 15. říjnu. Jednou ročně z banky odejde 500 korun vždy k 15. červenci. A také poslední z trvalých příkazů bude roční - vždy 500 korun k 15. prosinci.

Mimochodem: doměrek penále přichází z průběhu března a dubna a většinou se pohybuje „jen“ v řádu desítek korun. Pokud se ale jedná třeba o nákladní automobil, může již jít o několik stovek. Paradoxem je, že pouze administrativní náročnost vyměření a výběru penále je mnohem nákladnější než samotná jeho výše. Také zřízení režimu trvalých příkazů na placení záloh tak, jak požaduje zákon, vyjde poplatníka v bance většinou dráž než samotné penále.

ZVÝŠENÍ DANĚ U STARŠÍCH VOZIDEL Druhou absurditu nalezneme v § 6, odstavci 8. Stanoví, že u vozidel registrovaných v České republice do 31. prosince 1989 se standardní sazba daně zvyšuje o 15 procent. Zvýšení se týká jak nákladních, tak osobních vozidel. Na druhé straně zákon zvýhodňuje nová vozidla, která splňují nejrůznější emisní normy. Slevy na dani se u nich pohybují až do výše 66 procent. Všimněme si ale slovíčka „registrovaných“ u zvýšené sazby. Co z toho vyplývá? Jestliže firma provozuje třeba starší nákladní vozidlo, které je v Česku registrováno před rokem 1989, je zatíženo sazbou vyšší o 15 procent. Jenže když někdo po roce 1989 přivezl do Česka starší vozidlo a nechal si ho zde pak zaregistrovat, tak se jej zvýšení sazby netýká. Paradoxně tak může dojít k situaci, kdy je za novější vozidla placená vyšší daň než za starší. Jak k tomu může dojít? Jedna firma provozuje vozidlo vyrobené v roce 1988, které si ve stejném roce také zaregistrovala. A druhá firma si v roce 1990 dovezla a zaregistrovala vozidlo, vyrobené třeba už v roce 1983. Tento paradox nastává poměrně často například u stavebních firem nebo menších soukromých dopravců, které používají starší nákladní vozidla, dovážená hlavně z bývalé NDR. Vzhledem k tomu, že se jedná především o nákladní vozidla, u kterých se silniční daň pohybuje v řádech desítek tisíc korun, může rozdíl ve výsledné dani činit i několik tisíc korun ročně v neprospěch novějších vozidel. Ke stejné situaci může dojít také u osobních vozidel, ale tyto případy jsou spíše výjimečné a rozdíl v dani není příliš velký. JAK Z TOHO VEN? Jako většina absurdních paragrafů vznikly i tyto pravděpodobně tak, že se zákonodárce dostatečně nezamyslel nad tím, jaký bude mít norma dopad v praxi. Nesmyslná data placení záloh lze vyřešit velmi elegantním způsobem: termíny záloh budou dodržovat pravidelný čtvrtletní režim. Místo 15. prosince se tedy záloha zaplatí až k 15. lednu, přičemž stejně jako u ostatních termínů by činila jednu čtvrtinu roční sazby. Limit pro podání daňového přiznání by pak šlo posunout o měsíc (k poslednímu únoru), anebo až k 31. březnu, tedy stejně jako u standardního přiznání k dani z příjmů. V případě běžného režimu provozování vozidla by se pak jednalo skutečně jen o podání přiznání, doplatek daně by byl díky pravidelným zálohám už nulový. Paradoxně vyšší daň u novějších vozidel lze vyřešit ještě jednodušeji. Stačí změnit několik slov zákona. Znění „u vozidel registrovaných v České republice do 31. prosince 1989 se silniční daň zvyšuje o 15 procent“ lze nahradit slovy „u vozidel s datem výroby před 31. prosincem 1989 se silniční daň zvyšuje o 15 procent.“  PETR BŘEZINA, autor pracuje jako manažerský poradce

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče