Menu Zavřít

Dvacet pater pro Kyjev

27. 4. 2011
Autor: profit

Krize podlomila ukrajinské stavebnictví, takže nejeden dům zůstal nedostavěn. Česká firma CGM Czech ale svůj projekt dvacetiposchoďového centra v Kyjevě dotáhla do konce. Příští měsíc se bude stavba kolaudovat a česká firma chce na Ukrajině hned usilovat o další zakázky.

Dvacet pater pro Kyjev

Foto: CGM Czech

V květnu má v Kyjevě proběhnout kolaudace multifunkčního projektu Jamská 35, který připravovala společnost CGM Czech. Ta budovu s kancelářemi, byty i obchodními prostory představila v roce 2009, a stala se tak jednou z mála firem, které v době sílící krize rozjížděly nové projekty. „Dvacetipatrová budova představuje pro zdejší prostředí spíše menší projekt. Ve stavebnictví je Ukrajina velmi perspektivní země, ačkoliv není jednoduchá,“ říká Martin Kouřil, místopředseda představenstva CGM Czech. Specifika místního trhu podle něj vyžadují odlišný přístup firmy k zákazníkům, byrokracie ztěžuje jednání se státem.

Vzhledem k tomu, že projekt Jamská patří k jednomu z mála projektů, který se v této době dokončuje, neočekáváme po kolaudaci problémy s obsazením. Zájemce o pronájem kanceláří máme již nyní,“ upřesňuje Martin Kouřil. Podle něj se stavební trh na Ukrajině potýká s nepříznivou nabídkou hypoték a jejich chybějící právní úpravou. Zájemci raději vyčkávají, dokud není stavební projekt zkolaudovaný. Celé financování tak probíhá pomaleji.

Vývoj v posledních letech developerům příliš nepřál. Ukrajinská bytová výstavba se po rychlém nárůstu cen projevila jako trh s jedním z největších propadů v Evropě. „Například naproti této budově stojí dům, který se začal stavět o rok dřív a nyní je z něj prakticky jen skelet,“ upřesňuje Martin Kouřil. Také CGM Czech předpokládala dřívější otevření projektu pro zájemce.

Společnost na Ukrajině působí od roku 2008 a Jamská 35 je první projekt, který zde realizuje stavebně a developersky. Podle Martina Kouřila na zdejším trhu neexistují žádné oficiální překážky, které by bránily podnikání. Výhodou je navíc podobný jazyk a velké množství pracovníků, kteří mají zkušenosti ze západních zemí, mimo jiné z Česka. „Samozřejmě zde však hraje roli odlišná mentalita. Navíc je pravda, že společnosti ze Západu nemusíte tolik hlídat,“ dodává.

Ne všechny ukrajinské firmy navíc dobře znají standardy, které platí v západní Evropě. CGM Czech se však na ukrajinském trhu již etablovala. „S žádnou další českou firmou sice nejsme ve smluvním vztahu, ale česká komunita je zde poměrně velká, takže spolu diskutujeme. Určitě máme zájem je také zapojit do projektů,“ upřesňuje Martin Kouřil.

Dvacet pater tu není moc

Stavební projekty jsou významně větší než ty v české republice. „U nás by se dvacetipatrová budova řadila k těm nejvyšším projektům, zatímco tady ničím výjimečná není,“ říká Kouřil.

V Kyjevě byla velká část budov postavena před více než 20 roky. Před finanční krizí proto zažívala Ukrajina velký nárůst poptávky ve stavebnictví, což výrazně zvedlo ceny. Ty ovšem o to víc spadly dolů během posledních dvou let a vedlo to až k zastavení některých projektů. CGM Czech již nyní vytipovává lokality a pozemky a jedná se subdodavatelskými společnostmi i potenciálními zákazníky. „Jamská 35 má další fázi, která je o 35 až 40 procent větší. Navíc partneři, se kterými připravujeme tento projekt, mají již nyní připraveno čtyři až pět nových velkých projektů,“ říká Martin Kouřil. Na těchto projektech však zatím není spolupráce firmy zajištěna.

Chtěli jsme jen české nájemníky

Původně chtěla společnost nabídnout prostory k pronájmu výhradně českým zájemcům. „Dnes jsme se dostali do určité fáze, kdy je luxus trvat na tom, že budovu obsadí jen české firmy. Primárně je oslovíme, později nabídku otevřeme širšímu trhu,“ upřesňuje Martin Kouřil.

BRAND24

CGM Czech se bude dále na ukrajinský trh soustředit. „Chceme využít svůj náskok,“ doplňuje Martin Kouřil, který zaznamenal lehké oživení trhu. Navíc očekává nové projekty, které země bude potřebovat zajistit. Mezi ně patří například státní investice do energetiky, spaloven odpadů či čistíren. „Tyto objekty bude třeba vystavět a zároveň je vystavět v určité kvalitě. To je příležitost pro zahraničí,“ dodává.

Další růst podle něj závisí především na tom, jak se bude Ukrajina vyvíjet politicky. Vztah k Evropě a Rusku pak může podnítit, odkud přijdou investoři. Konkurence přitom pomalu roste.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).