Dvacet nevyužitých miliard v ohrožení

27. května 2011, 15:36 - Kristýna Balajová
27. května 2011, 15:36

Dotace EU

Česká republika by mohla mít problém s čerpáním evropských peněz na dopravní stavby. Podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Gustava Slamečky by v Operačním programu Doprava (OPD) na programové období 2007 až 2013 mohlo zbýt až 20 miliard nevyužitých korun. Projekty, do nichž se měly miliardy investovat, totiž možná nebudou Evropskou komisí akceptovány k proplacení v původně předpokládané výši. A jiné stavby, na které by bylo možné zdroje převést, v době škrtů v záloze nejsou. „Momentálně nemáme rozpracovány žádné náhradní projekty z národních finančních zdrojů, na které by bylo možné evropské peníze eventuálně využít. Musíme rychle navýšit rozpočet tak, abychom dokázali do konce roku 2015 dokončit alespoň jednu dálniční stavbu. Tehdy vyprší lhůta pro čerpání ze stávajícího programového období,“ vysvětluje Slamečka. Resort dopravy se proto bude snažit získat pro příští rok ze státního rozpočtu 64 miliard, zhruba o 17 miliard korun více, než pro SFDI vymezuje schválený výdajový rámec. Výpadek v čerpání peněz z OPD by mohla způsobit předběžná zjištění auditu Evropského účetního dvora a také průtahy některých staveb. Déle než do konce roku 2015 by mohla trvat dostavba dálnice D8, a nevyčerpalo by se tak předpokládaných osm miliard korun. Podobný osud by mohl podle SFDI potkat i jiné, blíže nespecifikované stavby. „Kdyby se to zopakovalo ještě u jiného velkého infrastrukturního projektu, tak to máme dalších čtyři až pět miliard z OPD, které nestihneme využít,“ říká Slamečka. K tomu je třeba přidat nejhorší předvídatelný výsledek penalizace, jež by mohla následovat po auditu Evropského účetního dvora. Ten na začátku letošního roku zjistil pochybení u vzorku pěti projektů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a tří projektů Ředitelství vodních cest (ŘVC). Nálezy zahrnovaly zejména dělení zakázek, použití diskriminačního kritéria při výběrovém řízení u ŘVC a neoprávněné vícepráce u ŘSD. SFDI odhaduje, že jestliže konečný ortel Evropské komise nebude dobrý, mohou neuznatelné náklady na infrastrukturní projekty činit v nejhorším až deset miliard korun.
Kromě zvýšeného rozpočtu pro příští rok bude resort dopravy usilovat o dlouhodobé navýšení národních zdrojů na dopravní investice. Oslovený dopravní expert Petr Moos, děkan dopravní fakulty ČVUT, považuje snahy SFDI za opodstatněné: „Kofinancování je daná nutnost. Bez toho nemůžeme zajistit hladké čerpání peněz z evropských fondů. Je třeba si uvědomit, že ty požadované peníze nebudou projedeny, ale vloženy do veřejného kapitálu, který bude sloužit v podstatě každému.“

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Galerie: Co všechno vás čeká v běžném provozu, když si pořídíte Ladu Niva?
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s novým tříválcem
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Technologie
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít