Menu Zavřít

Dva Češi v profi sedlech

27. 3. 2011
Autor: profit

Oba jsou následníky cyklistických dynastií. Oba pocházejí z Plzně, v jejímž okolí často sami trénují. Oba jezdí stejnou značku kola Specialized, kterou oproti loňsku změnili. A oba směřují ke květnovému Giru d´Italia jako vrcholu sezony.

Foto: ČTK

Elitní čeští cyklisté Roman Kreuziger a František Raboň mají letos zajištěno angažmá ve špičkových světových profi stájích. V právě se rozbíhající sezoně je čeká hodně podobný program, i když v poněkud odlišných pozicích.

Viva (Giro d) Italia

Roman Kreuziger je nováčkem ve stáji Astana, mocně financované kazašskými oligarchy. A měl by tu být lídrem, byť s poněkud zvláštním statutem. Ve 24 letech, kdy v takové pozici ještě nebyl. Jako nástupce Contadora, s nímž se přímo utká na Giru. A s faktickým šéfem stáje Vinokurovem stále ještě na kole v zádech. „Cítím větší důvěru v sebe, věřím si, že to zvládnu,“ říká.

František Raboň je teprve v 27 letech služebně nejstarším členem americké stáje HTC/Highroad, nástupce německého T-Mobilu. A zůstane ceněným pomocníkem se zvláštním režimem, specializací na časovky a fáze dlouhých závodů, kdy sprinteři budou bez ambicí. „Mám větší volnost ve výběru vedlejšího programu,“ potvrzuje.

Oba se potkali při rozjezdu už na etapovém závodě Okolo Algarve v Portugalsku (Kreuziger 20. – 2:10, Raboň 45. – 4:51). Čekají je už větší Okolo Romandie, pak Okolo Rakouska v létě. A na podzim zřejmě španělská Vuelta a po ní mistrovství světa v Dánsku (loňské v Austrálii vynechali).

Kreuziger poslední tři roky směřoval formu až k červencové Tour de France, teď mění rytmus a poprvé se chystá na Giro. „Míval jsem dobrý nástup sezony, pak odpočinek a pak Tour. Teď jsem jel poprvé pět hodin v kuse ve vysoké intenzitě až na Paříž – Nice. Jsme klidní,“ komentuje na pohled horší výsledky prvních týdnů závodění.

Raboň jaro vždy rozjížděl ve vysokém tempu, před dvěma lety vyhrál celou etapovou Vueltu Murcii. Teď pojede Giro už popáté. Podle jeho výsledků si určí další kalendář, Tour se nejspíš znovu nedočká. „Tak rychle za sebou (asi měsíc) se nedají oba závody zvládnout celé v plné formě.“ Spurterská hvězda jeho týmu Cavendish proto pojede jen třetinu Gira a pak plánovaně odstoupí, aby se připravil na Tour. To už si ale další člen týmu typu Raboně dovolit nemůže.

Profily

František Raboň

– 27 let, tým HTC/Highroad (USA)

– šestý rok profi

– 6 výher v profipelotonu (etapová Vuelta Murcia, pak časovky)

– jel 4x Giro, 0x Tour, 1x Vueltu

– mistr Evropy do 23 let

– letošní cíl: Giro d Italia

  • *Roman Kreuziger – 24 let, tým Astana (Kazachstán) – šestý rok profi – 6 výher v profipelotonu (etapové Okolo Švýcarska, Okolo Romandie, Okolo Sardinie) – jel 0x Giro, 3x Tour (2x 9., 12.), 3x Vueltu – zlato a stříbro na mistrovství světa juniorů 2004 – letošní cíl: Giro d Italia Stejné zázemí, odlišné platy**

„Pracovní“ podmínky ale mají oba srovnatelné, patří do nejmocnějších týmů světové cyklistiky. HTC/Highroad se pyšní vždy největším počtem výher v sezoně, což chce dodržet i letos, kdy mírně snížila rozpočet.

Astana, nesoucí název podle kazašské metropole, fakticky sídlí ve Švýcarsku, má italské sportovní šéfy a vůdce Vinokurov žije v Monte Carlu. „Máme větší volnost v přípravě. Dřív jsme trávili víc času pod dohledem a na závody trošku scházela energie,“ srovnává Kreuziger s italským Liquigasem. Jen pro úplnost: Astana má 27 cyklistů, z většiny Kazachů, devět šéfů a trenérů, devět masérů, sedm mechaniků, čtyři doktory a dva specialisty na média.

V HTC/Highroad se o 39 závodníků včetně žen stará 14 lidí, vedení a majitel, bývalý cyklista Bob Stapleton, k tomu si najímá personál mechaniků a masérů. Roční rozpočet se odhaduje na 15 milionů eur. Doma je v Kalifornii, ale má i svou evropskou základnu v Belgii, personál nadnárodní. „Velký důraz se klade na technické vymoženosti podobně jako dřív v T-Mobilu. Máme speciály pouze na závod Paříž – Roubaix. Teď jsme v zimě změnili značku a tři týdny testovali materiál v leteckém tunelu. Může to udělat dvě až tři procenta výkonu, což při dlouhém závodě znamená možná 20 vteřin. To jsou detaily, které mohou rozhodnout,“ vypráví Raboň.

CONTENT24

A jak jsou na tom finančně? Roční plat jezdce jejich kalibru zůstává tajemstvím. Experti odhadují možný příjem Kreuzigera nyní na 750 tisíc eur, Raboně okolo 250 tisíc. Prémie vyjeté na závodech se podle cyklistických zvyklostí dělí mezi tým. „Já osobní prémie nemám,“ připustil Raboň.

Na domácí půdě mají povolené menší osobní sponzory. Kreuziger jezdí ve škodovce, Raboň se podílí na vývoji prádla Canarp plzeňských přátel. Kreuzigerův otec je navíc úspěšný podnikatel, bývalý majitel benzinových pump. Vlastní penziony na Šumavě nebo zimní stadion v Plzni. Kreuziger začal dvouletý kontrakt. Raboňovi smlouva končí a v červnu by měl jednat o jejím prodloužení. „Nejraději bych tu zůstal, věřím, že to vyjde,“ přeje si.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).