Duše věčně mladá

15. července 2009, 16:55 - Karel Zaoral
15. července 2009, 16:55

Korejská automobilka dokáže trumfnout i Evropu

Styl, styl a zase styl. Nová Kia Soul je od Korejců svěží, líbivý a hlavně zatraceně chytrý tah proti konkurenci. Auto je o fous delší než Škoda Fabia a podobá se jí i cenou, tím však blízkost obou vozů končí. Oproti usedlé fabii působí soul jako z jiného světa. Linie, plochy a výsledné průniky obou do neotřelých tvarů činí soul nenapodobitelným originálem. Automobilce se zřejmě přesně podařilo naplnit svůj původní záměr, který navíc akcentuje širokými možnostmi individualizace vozu prostřednictvím výtvarných kreací na karoserii. Není problém obléci soul do maskáčů, slušivého kostýmku á la zebra, kytičkovaného designu, připomínajícího vegetační explozi na alpské louce, a podobně. Za tenhle nápad si Kia zaslouží jedničku.
V prostorném interiéru je dostatek odkládacích prostor a kvalita použitých plastů i jejich zpracování zcela odpovídají standardům zhýčkaných Evropanů. Asi by bylo možné dát dovnitř auta ještě kvalitnější materiály, avšak vzhledem k ceně vozu jsou použité materiály více než odpovídající. Celkově vzhled interiéru odpovídá vnějšku vozu a dohromady tvoří oku lahodící kompozici. Z hlediska ergonomie je třeba pochválit sedačky řidiče a spolujezdce, trochu hůře jsou na tom pasažéři vzadu. Kufr má vzhledem k proporcím vozu rozumně umístěnou nakládací hranu, jeho malý objem je však daní designu.
To nejdůležitější se projeví po nastartování. Při pohledu na sice líbivé, avšak přesto krabicovité tvary vysokého vozu s aerodynamikou letící cihly na mysli vytanou spotřeba, hluk a úklona v každé zatáčce. Nic z toho však není pravda. O jízdních vlastnostech auta – opět v intencích cenové třídy – lze říci jen to dobré. Karoserie se naklání jen lehounce, vůz se urputně rve s nedotáčivostí, vrozenou předokolkám s těžkým dieselem vpředu, a stabilita i při divočejších manévrech příjemně překvapí. Řízení má pod palcem elektrický posilovač, který na rozdíl od většiny konkurence zachovává pocit té správné bezprostřednosti a nefiltruje informace od kol přední nápravy. Stejně tak řazení, které bylo v minulosti velkou bolestí korejské automobilky, je plně konkurenceschopné.
Tomu všemu sekunduje sympatický diesel o objemu 1,6 litru, který charakterizují slušná živost, dostatečný výkon a v našich končinách také nízké náklady na pojistku. Nejlepší dojmy z jízdy poskytuje motor v oblasti nejvyššího točivého momentu, tedy mezi dvěma a třemi tisíci otáček za minutu. Mimo příznivou spotřebu je v těchto otáčkách přijatelná i zvuková kulisa, která při nejvyšším výkonu přechází v syrové dieselové chrochtání, což není zrovna pastva pro uši. Uváděná hodnota kombinované spotřeby ve výši 5,2 litru sice zůstává jen na papíře, avšak dosažených sedm litrů nafty v plně obsazeném voze je vzhledem k jeho fyzickým propozicím slušným výsledkem.

klady
Atraktivní vzhled
Prostorný interiér
Jízdní vlastnosti
5letá záruka Motor

zápory
Hlučný motor ve vyšších otáčkách
Menší komfort odpružení
Malý kufr

Tabulka:
Kia Soul Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem : 1582 ccm Převodovka: manuální pětistupňová
Nejvyšší výkon: 94/4000 kW/ot.
Maximální rychlost (km/h): 182 Zrychlení 0–100 km/h: 11,3 s
Spotřeba – kombi (l/100 km): 7,6 Základní cena: 299 980,- Kč

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče