Duše věčně mladá

15. července 2009, 16:55 - Karel Zaoral
15. července 2009, 16:55

Korejská automobilka dokáže trumfnout i Evropu

Styl, styl a zase styl. Nová Kia Soul je od Korejců svěží, líbivý a hlavně zatraceně chytrý tah proti konkurenci. Auto je o fous delší než Škoda Fabia a podobá se jí i cenou, tím však blízkost obou vozů končí. Oproti usedlé fabii působí soul jako z jiného světa. Linie, plochy a výsledné průniky obou do neotřelých tvarů činí soul nenapodobitelným originálem. Automobilce se zřejmě přesně podařilo naplnit svůj původní záměr, který navíc akcentuje širokými možnostmi individualizace vozu prostřednictvím výtvarných kreací na karoserii. Není problém obléci soul do maskáčů, slušivého kostýmku á la zebra, kytičkovaného designu, připomínajícího vegetační explozi na alpské louce, a podobně. Za tenhle nápad si Kia zaslouží jedničku.
V prostorném interiéru je dostatek odkládacích prostor a kvalita použitých plastů i jejich zpracování zcela odpovídají standardům zhýčkaných Evropanů. Asi by bylo možné dát dovnitř auta ještě kvalitnější materiály, avšak vzhledem k ceně vozu jsou použité materiály více než odpovídající. Celkově vzhled interiéru odpovídá vnějšku vozu a dohromady tvoří oku lahodící kompozici. Z hlediska ergonomie je třeba pochválit sedačky řidiče a spolujezdce, trochu hůře jsou na tom pasažéři vzadu. Kufr má vzhledem k proporcím vozu rozumně umístěnou nakládací hranu, jeho malý objem je však daní designu.
To nejdůležitější se projeví po nastartování. Při pohledu na sice líbivé, avšak přesto krabicovité tvary vysokého vozu s aerodynamikou letící cihly na mysli vytanou spotřeba, hluk a úklona v každé zatáčce. Nic z toho však není pravda. O jízdních vlastnostech auta – opět v intencích cenové třídy – lze říci jen to dobré. Karoserie se naklání jen lehounce, vůz se urputně rve s nedotáčivostí, vrozenou předokolkám s těžkým dieselem vpředu, a stabilita i při divočejších manévrech příjemně překvapí. Řízení má pod palcem elektrický posilovač, který na rozdíl od většiny konkurence zachovává pocit té správné bezprostřednosti a nefiltruje informace od kol přední nápravy. Stejně tak řazení, které bylo v minulosti velkou bolestí korejské automobilky, je plně konkurenceschopné.
Tomu všemu sekunduje sympatický diesel o objemu 1,6 litru, který charakterizují slušná živost, dostatečný výkon a v našich končinách také nízké náklady na pojistku. Nejlepší dojmy z jízdy poskytuje motor v oblasti nejvyššího točivého momentu, tedy mezi dvěma a třemi tisíci otáček za minutu. Mimo příznivou spotřebu je v těchto otáčkách přijatelná i zvuková kulisa, která při nejvyšším výkonu přechází v syrové dieselové chrochtání, což není zrovna pastva pro uši. Uváděná hodnota kombinované spotřeby ve výši 5,2 litru sice zůstává jen na papíře, avšak dosažených sedm litrů nafty v plně obsazeném voze je vzhledem k jeho fyzickým propozicím slušným výsledkem.

klady
Atraktivní vzhled
Prostorný interiér
Jízdní vlastnosti
5letá záruka Motor

zápory
Hlučný motor ve vyšších otáčkách
Menší komfort odpružení
Malý kufr

Tabulka:
Kia Soul Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem : 1582 ccm Převodovka: manuální pětistupňová
Nejvyšší výkon: 94/4000 kW/ot.
Maximální rychlost (km/h): 182 Zrychlení 0–100 km/h: 11,3 s
Spotřeba – kombi (l/100 km): 7,6 Základní cena: 299 980,- Kč

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější…
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Transfăgărășan s Mazdou MX-5 je zážitek, na jaký se jen tak nezapomíná
Technologie
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Microsoft bude vyplácet solidní odměny za nalezené díry nejen ve Windows
Velká aktualizace ovladačů u AMD. Mnohé novinky pro hráče, GPU Profiler pro vývojáře
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít