Důmyslná evoluce

24. listopadu 2009, 11:58 - Karel Zaoral
24. listopadu 2009, 11:58

Sportovní a praktické auto v jednom

Šestá generace Golfu GTI je oproti předchozí verzi legendy mezi nabroušenými hatchbacky spíše jemným vylepšením než výraznou evolucí. Auto, které se pravidelně pere s Fordem Focus RS o titul nejrychlejšího vozu této kategorie, je ve své šesté generaci tím správným mixem praktičnosti a agresivity, dané skvělými jízdními vlastnostmi. Lepší odhlučnění jak motoru, tak aerodynamického hluku a nastavitelná tuhost podvozku dělají z Golfu GTI pohodlné auto pro každodenní ježdění. Výraznější akustický projev přeplňovaného dvoulitru se do kabiny dostane, až když otáčky vzrostou přes čtyři tisíce za minutu, a to je už daleko za hranicí běžného posouvání po městě. K cestovnímu komfortu přispívají i perfektní sedačky, jejichž vynikající boční vedení drží řidiče i spolujezdce v těsném objetí i při sportovní jízdě. Design interiéru je typicky německý, tedy strohý a ucelený. Jednoduché tvary jej propojují i s exteriérem, který je rovněž konzervativní, i když méně než předchozí pátá řada. I přes své sportovní zaměření je Golf GTI také praktické auto. Má dostatečně velký kufr s nízko položenou nakládací hranou a v pětidveřovém provedení uveze čtyři dospělé v relativně slušném komfortu.
Přesto není pohodlí primárním účelem tohoto vozu. Tím je zábava za volantem a současné GTI jí poskytuje víc než dost. Má sice podstatně menší výkon než například Focus RS, který bude soupeřit spíše s Golfem R, přesto je jízda v GTI nejméně stejně příjemná. Přemotorování malého auta a pohon na jednu nápravu totiž dokážou neustálou ztrátou přilnavosti a zvedáním přídě v případě Focusu RS pěkně otrávit život. Oproti tomu GTI zrychluje možná pomaleji, ale automat s řazením pod volantem sází rychlosti neskutečným tempem, na jaké se ručně řazená převodovka nikdy nezmůže. Tradičně skvělá trakce a nastavení podvozku umožňuje Golfu GTI tvrdou a nekompromisní jízdu na technicky náročných tratích. Na papíře možná GTI na Focus RS, který byl doposud neohroženým hegemonem kategorie, ztrácí. Avšak na skutečné silnici v rukou dobrého řidiče se může snadno stát, že vyvážené jízdní vlastnosti a dostatečný použitelný výkon jsou víc než koně, které nelze přenést na silnici. Nový sportovní Golf má na koncernové poměry relativně komunikativní řízení a skvělou citlivost na změny zatížení v podélné ose. Jinými slovy to znamená, ze současné GTI umí přecházet do přetáčivého driftu bez citelného odporu a i při opravdu ostrých manévrech si zachovává patřičnou předvídavost, což je pro něj další velké plus při pohybu po zakroucených okreskách.
Ze zeleného hlediska jde navíc o poměrně úsporné auto. Při defenzivní jízdě s důrazem na spotřebu jde dosáhnout v kombinovaném režimu hodnoty pod osm litrů na sto kilometrů. Samozřejmě v případě maximálního využití potenciálu vozu se jeho apetit výrazně zvýší. Tvrdá jízda na hraně schopností může spotřebu GTI vyhnat až k hranici dvaceti litrů na sto kilometrů. Současná generace Golfu GTI je perfektně odvedená práce. Auto je praktické a přitom nepřišlo ani o fous svých hodně nadprůměrných jízdních vlastností. Škoda jen tradičně vyšší ceny, kterou Volkswagen za svou žijící legendu požaduje.

klady Motor Design Brzdy Výkon

zápory Cena

Tabulka:
VW Golf GTI Motor: řadový čtyřválec TFSI Objem: 1984 ccm Převodovka: DSG-7 Výkon: 155 kW Zrychlení 0–100 km/h: 5 s
Spotřeba: 7,4 kombinovaná Cena: 744 300 Kč základní

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít