Důležitý první dojem

02. června 2003, 00:00 - Michal Zachar, konzultant osobní a firemní image (www.vizazista.cz, www.imageaudit.info)
02. června 2003, 00:00

ImageŘíká se, že úspěch mnohdy záleží na správně zvolené image. Proč? Není to jen přetvářka?Karel H., OstravaČlověk je vizuální tvor. Jeho schopnost komunikace je založena především na vizuálních vjemech. Naše barevná představivost dosahuje jedné z nejlepších hodnot v celé živočišné říši.

Image

Říká se, že úspěch mnohdy záleží na správně zvolené image. Proč? Není to jen přetvářka?

Karel H., Ostrava

Člověk je vizuální tvor. Jeho schopnost komunikace je založena především na vizuálních vjemech. Naše barevná představivost dosahuje jedné z nejlepších hodnot v celé živočišné říši. S nástupem 20. století a díky vynálezu televize, filmu, videa a internetu jsme čím dál, tím více odkázáni na rychlé vstřebávání a následné vyhodnocování informací hlavně z vizuální oblasti. Naše smysly jsou tak denně přehlcovány. Imagemakeři, vizážisté, typologové a jiní specialisté, kteří se dnes starají o tento obor, by vlastně nemuseli vůbec existovat, pokud by se člověk ve stále vzrůstající přemíře informací dokázal sám orientovat. Image však není přetvářka. Čteme ve tvářích, na oblecích mnohem více informací, než jsme si ochotni vůbec připustit. Stále vnímáme okolí a okolí vnímá nás. A vše, co se ze své podstaty osobnosti, ze svého já snažíme utajit, je o to více patrné na našem oblečení, doplňcích a chování nás samotných. Celkový dojem je souhrn všech prvků působících na naše okolí: upravenost vlasů, pleti, nehtů, oděvů, doplňků, vůní, harmonie tvarů a barev. Náš mozek si neustále vytváří škatulky, do kterých řadíme jednotlivé osoby a situace, se kterými se během dne setkáváme. Jakmile se s dotyčným člověkem či situací setkáme znovu, otevíráme si onen pomyslný šuplík a dle uschovaných informací jednáme. Z toho vyplývá, že v image je velmi důležité vyvolat pozitivní tzv. „první dojem“: Jeho uložení v mozku se děje během prvních šest vteřin našeho prvního kontaktu, ale zůstává tam po dobu dalších šesti měsíců. Pokud si tedy první dojem „zkazíme“, je pro nás velmi obtížné ho napravovat a stojí nás to vcelku mnoho zbytečného úsilí.

Nevíte si rady s módními trendy nebo si nejste jisti, co vaší firmě dodá šmrnc? Napište své dotazy vizážistovi a image poradci Michalu Zacharovi.

Týdeník Profit Rubrika „Styl“ - poradna Vinohradská 1511/230, 100 00 Praha 10 e-mail: styl@profit.cz, vizazista@tiscali.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

Hry pro příležitostné hráče