Dubajská věž s českým puncem

23. října 2006, 00:00 - EDUARD ŽELEZNÝ
23. října 2006, 00:00

SPOLEČNOST PEGAHOIST Na stavbě nejvyššího mrakodrapu světa Búrdž Dubaj (Dubajská věž) s předpokládanou výškou přes 700 metrů nechybějí ani české výrobky. „Pro tuto superbudovu dodáváme veškeré stavební výtahy,“ říká spolumajitel rodinné firmy Pega Hoist Robert Vaněček.

SPOLEČNOST PEGAHOIST Na stavbě nejvyššího mrakodrapu světa Búrdž Dubaj (Dubajská věž) s předpokládanou výškou přes 700 metrů nechybějí ani české výrobky. „Pro tuto superbudovu dodáváme veškeré stavební výtahy,“ říká spolumajitel rodinné firmy Pega Hoist Robert Vaněček.

Není větší prestiž v oblasti výtahů než získat zakázku při stavbě nejvyššího mrakodrapu světa. „Na Dubajskou věž dorazí do podzimu příštího roku čtrnáct našich zařízení,“ říká Robert Vaněček, spolumajitel rodinné firmy Pega Hoist.

V současnosti je pod blankytnou oblohou v bohatém ropném arabském emirátu v provozu osm výtahových jednotek, na podzim tam zamíří další dvě. „Až průběh výstavby ukáže, jestli budou zapotřebí další. Protože takto vysokou budovu ještě nikdo nikdy nestavěl. Je to skvělá reference, která nám otevírá nové možnosti, co se týče vyšších budov,“ upozorňuje Vaněček.

ROZHODLA CENA

Pardubická společnost není v tomto teritoriu nováčkem. V předchozích letech do Spojených arabských emirátů (SAE) a sousední Saúdské Arábie dodala už desítky výtahů operujících ve výškách 200 až 300 metrů. Díky tomu je oslovili stavitelé ambiciózního projektu v Dubaji, který dosavadní nejvyšší mrakodrap světa Taipei 101 na Tchajwanu přeroste o více než 200 metrů. „Nesmírně důležitá pro ně je bezporuchovost během provozu. Rozhodující však byla cena, neboť jsme se dostali pod úroveň konkurentů, například ze Spojených států,“ vysvětluje Vaněček základy úspěchu.

Kontrakt včetně příslušenství, jako jsou nosné stožáry a ukotvení, je přibližně na pět milionů dolarů. Ojedinělá šance si však zákonitě vybírá daň. Protřelí arabští obchodníci totiž počítali se zájmem dodavatelů o tuto unikátní stavbu a nenechali je vydělat tolik, jak je obvyklé.

„Šli jsme do toho spíše kvůli referenci. Ostatní výtahy, které dodáváme i do arabských zemí nebo jiných států, jsou finančně mnohem zajímavější než tyto projekty,“ poznamenává spolumajitel společnosti.

JIHOKOREJCI NÁM NEJDŘÍV NEVĚŘILI

Jednání o účasti na stavbě nové dominanty hlavního města SAE se protáhla na tři čtvrtě roku. Konkurenti se předháněli, kdo dá lepší servis nebo zásobu náhradních dílů. Věž, jež zásadně změní panorama přímořské metropole, staví tamější společnost Arabtech a jihokorejský Samsung. „Napjaté to bylo se Samsungem. Neznal nás a jednal velice chladně a ostře. Měl určité obavy z české firmy, ale časem jsme je rozptýlili,“ dodává Vaněček. Tvrdé obchodní přestřelky však vystřídaly i úsměvné okamžiky. „Padla třeba otázka, jestli máme reference na tak vysoké budovy. Zeptali jsme se, kolik jich postavili oni. Odvětili, že samozřejmě žádnou a my kontrovali - no, tak vidíte,“ vypráví Vaníček.

Budova zabere celkovou plochu 460 tisíc čtverečních metrů a nabídne hotel sítě Armani Hotels, luxusní byty a rezidence, prvotřídní restauraci či centrum zábavy a volného času. Dubajská věž s více než 160 podlažími má dominovat nově budované obchodní čtvrti.

DOMA NENÍ NIKDO PROROKEM

Pega Hoist veškerou produkci výtahů vyváží, především do USA, Kanady, Británie, Francie, Austrálie a řady zemí v Perském zálivu. Specialitou byly více než dvousetmetrové výtahy do větracích šachet alpských tunelů ve Švýcarsku nebo do průmyslových spaloven. Například v Austrálii musely být výtahy vyrobeny tak, aby vydržely silnější vítr.

Zato v Asii je problémem levná čínská konkurence, která české výtahy zdárně okopírovala. „Vzhledově jsou stejné jako naše, ale nemají takovou kvalitu a parametry,“ tvrdí Vaněček. Některé východoasijské země rovněž prošly koncem minulého století hospodářskou krizí a trh se podle něj nyní z toho teprve vzpamatovává. Pega tam dříve dodala přibližně 300 zařízení, které na počínající obnovu zatím stačí. Některé výtahy se dokonce objevily i v jiných částech světa, jak se s nimi po dobu krize místo využití na stavby čile obchodovalo. V zahraničí úspěšný podnik paradoxně těžko proniká na domácí trh. „Jsme připraveni na český trh dodávat, ale, bohužel, zatím není takový zájem. Stále zde jezdí výtahy z dřívějších dob, které krachující stavební firmy rozprodávaly za pár korun,“ stěžuje si podnikatel. Chátrající zařízení však podle něj budou v dohledné době potřebovat vyměnit.

EXPANZI POMOHLA KOUPĚ GASMONTU

Pega Hoist vznikl v roce 1995 a původně vyráběl ve skromných podmínkách u Příbrami ve středních Čechách. Historicky první zakázkou byl vývoz pro singapurskou firmu. „Na začátku nám pomohli s technickými záležitostmi a vylepšováním. Když nebylo něco podle jejich představ, neodvrátili se od nás, ale naopak se snažili poradit a pomoci,“ chválí Vaněček. O pět let později už firma pronikla na náročný americký trh, třeba na výškové budovy v Las Vegas. „Jedním z nejdůležitějších mezníků byl nákup a rekonstrukce areálu bývalého Gasmontu v Pardubicích, který nám dal další možnosti expandovat do světa. Ve zdejších větších prostorách byla výroba zahájena na podzim roku 2004,“ vzpomíná.

Letos už podnik plánuje zvýšit tržby asi o 30 procent na zhruba 250 milionů korun. „Stali jsme se známějšími. Dubajská reference nám získala další zákazníky například v USA, kteří objednávali větší množství,“ dodává. Společnost pravidelně vystavuje na předním stavebním veletrhu Bauma v Mnichově, což přiláká další zákazníky. Firma údajně profituje, výši zisku však Vaněček neuvedl. Dává práci přibližně stovce lidí a v případě získání nových zakázek najme další.

Perspektivy firmy tkví v současné orientaci na celý svět, která umožňuje přesouvat aktivity za stavebním boomem. „V arabském světě se bude ještě několik let velice houževnatě stavět. V USA je trh poměrně stálý, protože v tak velké zemi se pořád staví,“ míní. Podnik těží z vlastního strojního a elektrotechnického konstrukčního oddělení. Devět desetin komponent pochází z Česka, dovážejí pouze motory, ale kupodivu též barvy, které se vyrábějí v Německu kvalitnější a ekologičtější.

**NEJBLIŽŠÍ PLÁNY

Společnost nyní usiluje o získání zakázky na místě obnovy newyorských „dvojčat“. „Už jsme navázali kontakty jak přímo, tak přes naše partnery ve Spojených státech,“ prozrazuje Robert Vaněček. Šance získat další kapitální úlovek, tentokrát v amerických vodách, podle něj existuje. „Máme tam velice dobré jméno, které oni neberou na lehkou váhu,“ doufá Vaněček v úspěch na typicky vlasteneckém americkém projektu.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče