dTest: Čeští spotřebitelé si nestěžují, raději se zeptají

22. července 2011, 16:42 - Profit, TZ
22. července 2011, 16:42

Poradenská linka časopisu dTestu na čísle 299 149 009 odpovídá na dotazy široké spotřebitelské veřejnosti od listopadu minulého roku.

Foto: Profimedia.cz

Za tu dobu zodpověděla již tisíce spotřebitelských dotazů a stížností a stala se tak první a nejvyhledávanější cestou k řešení spotřebitelských problémů a zároveň odrazem toho, co zákazníky v současnosti nejvíce trápí.

Vezmeme-li to od začátku, zjistíme, že přes 70 % jakýmkoliv způsobem problematických smluv s podnikateli spotřebitel uzavírá klasickou cestou, 12 % přes internet a 7 % smluv mimo prostory obvyklé k podnikání. “V případě smluv uzavíraných mimo prostory obvyklé k podnikání jde v naprosté většině případů o tzv. předváděčkové akce. Přes jejich zdánlivě nízké zastoupení jsou problémy s nimi spojené vzhledem k jejich celkovému počtu alarmující,“ upozorňuje Martina Vernerová, vedoucí spotřebitelské poradny časopisu dTest.

Poradna časopisu dTest v souladu s evropským doporučením dělí svou agendu na stížnosti a dotazy spotřebitelů. Zatímco dotazy jsou spíše obecného charakteru (např. Za jak dlouho má prodejce vyřídit reklamaci?), stížnosti jsou konkrétnější a vyjadřují konkrétní nespokojenost s daným obchodníkem (např. Prodejce XY nevyřídil reklamaci včas). “Přestože většina dotazů je důsledkem nespokojenosti s konkrétním obchodníkem, stížnosti jsou v naší poradně zastoupeny v jasné menšině. Čeští spotřebitelé si totiž nestěžují, a to ani když jsou jednoznačně v právu,“ říká Vernerová.

Průměrná stížnost, kterou spotřebitelská poradna časopisu dTest řeší, se týká určitého zboží, která neodpovídá objednávce. Téměř stejně však spotřebitele trápí zboží, které je vadné či dokonce způsobí škodu, neoprávněně zamítnuté reklamace a nesprávné faktury a jejich nevybíravé vymáhání. Z oblasti spotřebního zboží se nejproblematičtějšími jeví být bytové vybavení, obuv, mobilní telefony a velké i malé domácí spotřebiče a elektronika. Nedostatky trpí i spotřebitelské prostředí v oblasti elektronických komunikací a dodávání energií.

Dotazy spotřebitelů věrně kopírují oblasti, na které si spotřebitelé nejvíce stěžují, je tedy zřejmé, že jediným rozdílem je odlišná reakce spotřebitelů na stejné situace. “Nižší počet konkrétních stížností neznamená, že bychom měli nad spotřebitelským prostředím v České republice jásat. Pořád je co zlepšovat, k čemuž může přispět také každý spotřebitel. Stačí, když bude občas trochu hlasitější,“ uzavírá Vernerová.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče