dTest: Čeští spotřebitelé si nestěžují, raději se zeptají

22. července 2011, 16:42 - Profit, TZ
22. července 2011, 16:42

Poradenská linka časopisu dTestu na čísle 299 149 009 odpovídá na dotazy široké spotřebitelské veřejnosti od listopadu minulého roku.

Foto: Profimedia.cz

Za tu dobu zodpověděla již tisíce spotřebitelských dotazů a stížností a stala se tak první a nejvyhledávanější cestou k řešení spotřebitelských problémů a zároveň odrazem toho, co zákazníky v současnosti nejvíce trápí.

Vezmeme-li to od začátku, zjistíme, že přes 70 % jakýmkoliv způsobem problematických smluv s podnikateli spotřebitel uzavírá klasickou cestou, 12 % přes internet a 7 % smluv mimo prostory obvyklé k podnikání. “V případě smluv uzavíraných mimo prostory obvyklé k podnikání jde v naprosté většině případů o tzv. předváděčkové akce. Přes jejich zdánlivě nízké zastoupení jsou problémy s nimi spojené vzhledem k jejich celkovému počtu alarmující,“ upozorňuje Martina Vernerová, vedoucí spotřebitelské poradny časopisu dTest.

Poradna časopisu dTest v souladu s evropským doporučením dělí svou agendu na stížnosti a dotazy spotřebitelů. Zatímco dotazy jsou spíše obecného charakteru (např. Za jak dlouho má prodejce vyřídit reklamaci?), stížnosti jsou konkrétnější a vyjadřují konkrétní nespokojenost s daným obchodníkem (např. Prodejce XY nevyřídil reklamaci včas). “Přestože většina dotazů je důsledkem nespokojenosti s konkrétním obchodníkem, stížnosti jsou v naší poradně zastoupeny v jasné menšině. Čeští spotřebitelé si totiž nestěžují, a to ani když jsou jednoznačně v právu,“ říká Vernerová.

Průměrná stížnost, kterou spotřebitelská poradna časopisu dTest řeší, se týká určitého zboží, která neodpovídá objednávce. Téměř stejně však spotřebitele trápí zboží, které je vadné či dokonce způsobí škodu, neoprávněně zamítnuté reklamace a nesprávné faktury a jejich nevybíravé vymáhání. Z oblasti spotřebního zboží se nejproblematičtějšími jeví být bytové vybavení, obuv, mobilní telefony a velké i malé domácí spotřebiče a elektronika. Nedostatky trpí i spotřebitelské prostředí v oblasti elektronických komunikací a dodávání energií.

Dotazy spotřebitelů věrně kopírují oblasti, na které si spotřebitelé nejvíce stěžují, je tedy zřejmé, že jediným rozdílem je odlišná reakce spotřebitelů na stejné situace. “Nižší počet konkrétních stížností neznamená, že bychom měli nad spotřebitelským prostředím v České republice jásat. Pořád je co zlepšovat, k čemuž může přispět také každý spotřebitel. Stačí, když bude občas trochu hlasitější,“ uzavírá Vernerová.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Co potřebujete vědět o pojištění pro zvířata předtím, než ho založíte
Chcete přijmout brigádníka? Rady a tipy, jak na zaměstnávání brigádníků!
Až 52 600 Kč za semestr aneb poplatky za delší studium na VŠ
Auta
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se…
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Toyota oslavila 20. výročí hybridů. Vůbec poprvé zavítala do ČR také vodíková Mirai
Technologie
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Paměti a SSD budou dál zdražovat, zlepšení cen může nastat až v roce 2018
Tip: Hromadu užitečného softwaru za 534 dolarů můžete mít jen za 12 dolar§
Nadupaný Asus ZenFone AR byl stvořen pro virtuální realitu a nacpané peněženky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít