Družice vás najde všude

14. srpna 2006, 00:00 - MARTIN ZIKMUND
14. srpna 2006, 00:00

NAVIGACE Satelitní navigační systémy se staly hitem letošní automobilové sezony. Investice do nich má opodstatnění i pro firmy. Může se totiž vrátit na menším počtu ujetých kilometrů a kratším čase zaměstnanců strávených za volantem. Pokud chcete ušetřit peníze například za pohonné hmoty, je správný čas na koupi satelitního navigačního systému.

NAVIGACE Satelitní navigační systémy se staly hitem letošní automobilové sezony. Investice do nich má opodstatnění i pro firmy. Může se totiž vrátit na menším počtu ujetých kilometrů a kratším čase zaměstnanců strávených za volantem.

Pokud chcete ušetřit peníze například za pohonné hmoty, je správný čas na koupi satelitního navigačního systému. Kromě nižších výdajů systém zkrátí i dobu strávenou za volantem. Výběr vhodného navigačního systému ale není jednoduchý a unáhlená či špatná volba náklady nesníží.

UPOZORNÍ I NA RADAR Základem drtivé většiny satelitních navigačních zařízení je mapa, která může být velice podrobná - až do úrovně ulic. Ta se buď musí pravidelně aktualizovat z internetu, nebo přes mobilní síť. Aktualizace jsou vhodné zejména kvůli výstavbě nových silnic a změnám u jednosměrných ulic.

Mapy obvykle obsahují řadu zájmových bodů, čítajících vedle čerpacích stanic a autoservisů také kina, muzea, restaurace, služebny policie a podobně. U těchto bodů jsou často uvedeny velice podrobné údaje, včetně telefonického kontaktu, otvírací doby či zajímavostí. Řada navigačních systémů umožňuje vytváření vlastních bodů podle zájmu. Ty jsou od 1. července hojně využívány například ve spojitosti se stacionárními radary, na něž navigační systémy umějí upozornit.

Další funkcí, která v souvislosti s novým silničním zákonem potěší, je o něco přesnější měření rychlosti jízdy než tachometrem. Výhodou je zejména možnost hlasového upozornění při překročení nastavené rychlosti. U aut, která nemají takzvaný tempomat, to může ušetřit řidiči nutnost neustále tachometr sledovat.

Do paměti navigace můžete uložit i místa, kam často jezdíte - například domov či sídla firmy a zákazníků. Pokud se pak chcete vydat daným směrem, stačí si jen v navigaci zvolit tento bod jako cílový a výpočet trasy je otázkou několika vteřin.

ČESKY? SAMOZŘEJMĚ!

Naprostou samozřejmostí dnešních navigačních systémů je hlasová navigace, a to i v českém jazyce. Jedinou nevýhodou češtiny je fakt, že některé systémy nabízejí pouze mužský hlas, který může být někomu nepříjemný. Pro angličtinu či němčinu bývá k dispozici hned několik variant hlasů od každého pohlaví.

Hlasová navigace pak řidiče třeba před křižovatkou upozorní, že například za 200 metrů pojede doprava. Na křižovatce mu počítač instrukci zopakuje. Na dálnicích či větších silnicích pak některé navigační systémy včas upozorní řidiče, do kterého pruhu se má zařadit.

V HLAVNÍ ROLI MAPY Podstatnou roli hrají u navigačních systémů použité mapové podklady a jejich počet. Mapy totiž často činí podstatnou část ceny celého zařízení. Při nákupu navigačního systému je obvykle možné získat mapy podstatně výhodněji než v rámci dodatečného nákupu. Je tedy dobré zvážit, kde se budete s daným vozidlem pohybovat.

Podrobnost a aktuálnost mapových podkladů je výrazně odlišná. Některé společnosti nemají dostatečně dobře zpracovanou oblast Moravy, ale na druhou stranu poskytují skvěle zmapovanou západní Evropu. Před nákupem je tak dobré se buď poradit s prodejcem, nebo si na internetu nalézt recenzi podle typu zařízení. Hledat ale musíte na českých serverech, neboť jsou pro vás podstatné mapové podklady Česka.

Mapové podklady v navigačním systému už nemůžete změnit. Navigační systém či software (u telefonů a kapesních počítačů typu PDA) je pevně spjat vždy s konkrétními mapami.

NAVIGACE PŘES RÁDIO Velice oblíbenou funkcí, která se teprve až nyní začíná dostávat trochu na světlo, je úprava trasy podle aktuální dopravní situace. K tomu lze využít v zásadě dvě technologie - stahování informací ze serveru dodavatele zařízení pomocí mobilního telefonu (nabízí ho například společnost TomTom), což je placená služba, anebo bezplatné využití služby Radio Data System - Traffic Message Channel (RDS-TMC). Jde o službu, která pomocí vybrané rádiové stanice (v Česku ČRo 1-Radiožurnál) odesílá dopravní informace. Navigační systém pak umí na základě přijatých informací (pokud mu to dovolíte) automaticky přepočítat trasu. Při nehodě na dálnici vás tak okamžitě svede z dálnice a podobně.

Problém je však v tom, že služba RDS-TMC zatím není v Česku příliš podporována. Kvalita zpráv vysílaných přes TMC je navíc značně proměnlivá a informace pokrývají pouze velká města, dálnice a některé silnice první třídy.

NEZÁHÁLEJÍ ANI VÝROBCI AUTOMOBILŮ Stále častěji nabízejí možnost zakoupit si navigační systém přímo výrobci automobilů. V zásadě může být dvojího druhu - základní, který zobrazuje pouze informace o průjezdu křižovatkami na displeji u tachometru a naviguje ho pomocí hlasu, a „plný“, který obsahuje barevný displej s mapou a taktéž naviguje řidiče hlasem.

Právě systémy s barevným displejem jsou dražší. Jejich cena se může pohybovat až okolo 100 tisíc korun (v závislosti na výrobci). Navigační systém je totiž v tomto případě často kombinován s lepším rádiem či vestavěnou televizí, které využívají možností velkého displeje. Dnes již standardní součástí je také přijímač RDS-TMC.

Navigace u jednotlivých automobilek (pokud nejsou dodávány od externích dodavatelů, zejména od společnosti Blaupunkt) však nabízejí podstatně odlišnou kvalitu navigace i mapových podkladů.

AUTORÁDIA S NAVIGACÍ V podstatě totožná s tím, co nabízejí vestavěné přístroje, jsou autorádia s navigací. Rozdíl je pouze v tom, že průjezd křižovatkou se zobrazuje na displeji rádia. Stejně jako u vestavěných navigací pak existují také autorádia s velkými výsuvnými displeji, která dokonce nabízejí naprosto totéž, co některé vestavěné navigace. Výrobce je totiž v tomto případě také stejný. Stejná je však i cena, a tak se nezřídka stává, že autorádio s navigačním systémem a velkým výsuvným displejem stojí 80 tisíc korun.

SPECIALIZOVANÁ ZAŘÍZENÍ Podstatně levnější jsou specializovaná navigační zařízení. Dají se koupit za sedm až 20 tisíc korun. Ta dražší přitom také umožňují příjem RDS-TMC a nabízejí navíc například handsfree či vestavěný MP3 přehrávač. Tato navigační zařízení mají většinou kompaktní barevný displej, který je velice dobře čitelný i na slunci.

Problémem u těchto zařízení je jejich umístění. Standardně je k nim dodáván držák na okno, méně často pak stojánek, který je možné například přivrtat k palubní desce. Obě řešení však mohou za jistých okolností bránit řidiči ve výhledu. Někteří řidiči problém řeší tak, že navigační zařízení umístí vlevo od volantu, tedy mimo běžný zorný úhel.

NAVIGACE V PDA

Podobné schopnosti jako specializovaná navigační zařízení mají i PDA. Lze je rozdělit do dvou skupin - s vestavěným GPS přijímačem a bez něj. Druhý typ využívá externí přijímač připojený přes technologii bluetooth. Stojí přibližně 2500 (bez RDSTMC) až 7000 korun (s RDS-TMC).

PDA s vestavěným přijímačem se obvykle prodávají ve výhodných baleních s navigačním softwarem, paměťovou kartou pro mapové podklady a s držákem do auta, který se upevňuje podobně jako v předchozím případě. Takovéto balíčky začínají již na 10 tisících korunách.

Pro ty, kteří již mají vlastní PDA a potřebují si dokoupit pouze GPS a navigační aplikaci s mapami, jsou k dispozici obdobné balíčky. Zaplatíte za ně kolem šesti tisíc korun.

CESTA PŘES MOBIL Poslední možností je navigace v mobilním telefonu. Navigační software je k dispozici pouze pro takzvané chytré telefony, a to buď pro platformu Symbian Series 60 (Nokia), nebo pro Microsoft Pocket PC (Qtek alias MDA či DataPhone). Takovéto balíčky stojí okolo šesti tisíc korun.

U telefonů je jistá výhoda v jejich velikosti. Díky tomu je možné je umísťovat na středovou konzoli do držáků od handsfree (ty lze koupit u některých výrobců i samostatně). Stejně jako u PDA je možné koupit si externí GPS přijímač s podporou

RDS-TMC.

ČÍM VÍC, TÍM LÍP

Satelitní navigace funguje na jednoduchém principu. Přijímač dostává signál z několika geostacionárních družic. Vzdálenost od nich lze vypočítat na základě přijímaného signálu, který obsahuje časovou informaci o tom, kdy byl z družice vyslán. Čím více družic přijímač „vidí“, tím přesnější je určení jeho polohy. K základnímu určení polohy stačí mít k dispozici údaje ze tří družic. Pro přesnější určení polohy, včetně nadmořské výšky, jsou potřebné čtyři družice. V současné době se v navigačních systémech používá výlučně síť amerických družic GPS. Nejnovějším GPS přijímačem je SiRF III, který dosahuje vysoké přesnosti i v městské zástavbě. Dokáže přijímat signál až od dvaceti satelitů. Navigační systémy s jinými přijímači se dnes již nevyplatí kupovat. K dispozici je také ruská satelitní síť Glonass, která se postupně uvádí do provozu, a v blízkém budoucnu také síť Evropské unie Galileo.

PRAKTICKÁ RADA

Před nákupem je určitě dobré si nejprve automobil s navigací od daného výrobce půjčit a zjistit, jak jsou mapové podklady podrobné (nejlépe výletem po co nejmenších vesnicích) a zda vám způsob navigace vyhovuje.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče