Druhý příchod Iridia

20. října 2009, 19:56 - Arik Hesseldahl
20. října 2009, 19:56

Satelitní telefonní společnost, jež se zhroutila v roce 1999, ...

Celý podtitul:
Satelitní telefonní společnost, jež se zhroutila v roce 1999, je zpátky a hodlá získat nové trhy

Deset let poté, co společnost Iridium Communications poskytující satelitní telefonní službu zažila jeden z nejdramatičtějších krachů, organizuje návrat na scénu. Veřejný prodej jejích akcií koncem října vzbudil naději na rozšíření satelitního odvětví, dlouho zatíženého horentními počátečními náklady a slabou poptávkou. Společnost Iridium získala z počáteční veřejné nabídky akcií pořádané 29. září dvě stě milionů dolarů poté, co se přetvořila a loni vydělala 54 milionů dolarů při prodejích ve výši 320 milionů dolarů. Firma měla zpočátku v plánu poskytovat telefonní služby řídícím pracovníkům, kteří jsou stále v pohybu, s využitím signálů přenášených z 66 satelitů na oběžné dráze. Iridium, tehdy podporovaná Motorolou, se hodlala utkat v přímém boji s poskytovateli mobilních telefonních služeb, kteří si účtovali vysoké poplatky za volání mezi sítěmi. Tento záměr však do značné míry zastaral, když poskytovatelé mobilních telefonních služeb rozšířili svůj záběr a uzavřeli mezi sebou dohody, aby umožnili volání přes konkurenční sítě a službu zlevnili. Iridium přitáhla příliš málo předplatitelů a v roce 1999 požádala o vyhlášení konkurzu, když zaznamenala ztráty přes dvě miliardy dolarů. O tři roky později ji následovala konkurenční společnost Globalstar a v témže roce ukončila činnost firma Teledesic vytvořená podnikatelem v bezdrátové technologii Craigem McCawem a zakladateli Microsoftu Billem Gatesem a Paulem Allenem.

KAM MOBIL NEPŮJDE
Společnost Iridium stále poskytuje satelitní telefonní službu, ale hodlá získat nové trhy a provozovat satelity levněji. Poté, co v roce 2001 využila ochranu podle kapitoly 11 amerického zákona o bankrotu, nashromáždila 347 000 zákazníků. „Lidé mnohem lépe rozumějí tomu, kolik tyhle věci stojí, jak fungují, co dovedou, a co ne,“ říká Jonathan Atkin, analytik firmy RBC Capital Markets, která pracovala na IPO Iridia.
Pro Iridium a další satelitní společnosti tato výzva převádí tento realismus na zisky. Iridium chce v současnosti poskytovat spojení v oblastech, kam nedosáhnou mobilní sítě. „Bezdrátové pokrytí má méně než deset procent zemského povrchu,“ uvádí CEO společnosti Matthew J. Desch. Mezi cílové oblasti patří moře a vrcholky hor – místa, za jejichž pokrytí budou vlády a přepravní společnosti draze platit. Největším zákazníkem Iridia je americká armáda, která se na příjmech společnosti podílí 21 procenty. „To je skutečná definice velmi specializovaného výrobku,“ prohlašuje Chris Quilty, analytik firmy Raymond James, jež spoluorganizovala IPO Iridia. „Používají ho lidé, kteří ho potřebují mít.“ Quilty se domnívá, že i přesto může hlasový byznys společnosti Iridium růst o méně než deset procent ročně. Iridium se tedy rovněž věnuje komunikacím mezi přístroji (M2M – Machine-to-Machine), kde stroje přenášejí data přes satelit tam a zpět. Společnosti používají komunikace M2M k monitorování vzdálených zařízení a sledování zásilek. Největší finanční překážkou Iridia bude výměna stárnoucích satelitů počínaje rokem 2014 za celkové náklady 2,7 miliardy dolarů. K úhradě těchto nákladů vydá firma dluhopisy a využije výnosy z IPO. Jak tvrdí Desch, Iridium hodlá dát dohromady „stovky milionů“ dalších finančních prostředků tak, že bude pronajímat prostor na svých satelitech. Například konkurenční firma Intelsat dostala zaplaceno 167 milionů dolarů od australských ozbrojených sil za využívání satelitu pokrývajícího asijsko-tichomořský region. Když všechno ostatní dopadne špatně, společnost Iridium se možná bude moci uchýlit ke svému zákazníkovi číslo jedna. Americké ministerstvo obrany plánuje nasazení technologie Iridia v novém navigačním vybavení a bezpečném systému příručních vysílaček. „A v devadesátých letech armáda souhlasila s celou koncepcí Iridia,“ uvádí Quilty z firmy Raymond James. „Když se všechno zase zhatí, bude Iridium pořád ještě mít své kamarády v Pentagonu.“

***

/popisek v levém dolním rohu foto na s. 29/
CEO Desch nechce jít do přímého boje se smečkou poskytovatelů bezdrátových služeb

/text grafu na s. 29 dole; čísla na obou osách stejná jako v originále/
TEHDY A TEĎ

POČET PŘEDPLATITELŮ

Pramen: Iridium

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče