Druhé miniauto na zemní plyn

31. prosince 2007, 00:00 - Erich Handl
31. prosince 2007, 00:00

VYZKOUŠELI JSME – FIAT PANDA CNG - První česká půjčovna aut, jež jsou poháněna zemním plynem, začala fungovat na počátku prosince v Praze. Zatím nabízí vozy Fiat, včetně městského miniauta Panda. Týdeník Profit tento plynový model vyzkoušel v redakčním testu.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Panda Natural Power nenabízí přestavbu na N1, odpočet daně není možný. Náklady na pořízení auta se vrací díky úspornosti plynového pohonu, ale je třeba počítat s tím, že kupní cena je poměrně vysoká (stojí zhruba o 90 tisíc korun více než běžný benzinový model). Vůz je vhodný pro autopůjčovny nebo jako referentské služební auto pro časté pojížďky.

Fiat vyrobil první pandu v roce 1980. Výroba modelu skončila po 23 letech, celkově z tovární haly vyjelo 4 491 349 kusů, čímž se tento typ stal třetím nejúspěšnějším italským vozem v historii. Jeho nástupcem se stal model představený na Ženevském autosalonu 2003 jako Fiat Gingo. Kvůli připomínkám automobilky Renault (fonetická podobnost jména s jejich Twingem) však novinka přijala staronové jméno Panda. Oproti svému klasicky hranatému předchůdci má kulatější tvary a moderní výbavu. Fiat letos začal stroj nabízet v České republice i s pohonem na zemní plyn, jako druhý minivůz s alternativním pohonem na trhu po Citroenu C3.

TECHNICKÉ ÚDAJE

model - Fiat Panda CNG

  • * typ vozu - pětidveřové miniauto motor - benzinový čtyřválec objem válců - 1,2 litru max. výkon (plyn) - 38 kilowattů max. rychlost (plyn) - 140 km/hod zrychlení 0-100 (plyn) - 19 sekund spotřeba (plyn) - 4,4 kg/100 km kufr - 190 litrů cena** - 325 900 Kč

Panda, která absolvovala redakční test Profitu, byla vybavena benzinovým motorem 1,2 s plynovou nádrží zastavěnou pod podvozek namísto rezervního kola. Na první pohled jde o běžný vůz, plynová nádrž nezasahuje do kufru ani není vidět v kabině. Auto je jen o pár milimetrů vyšší, protože se kvůli tlakovým nádobám na spodku zvětšila světlost auta. Má také menší benzinovou nádrž, 30 namísto původních 35 litrů.

Jaká je jízda? Řidič si stisknutím přepínače na palubní desce může navolit, zda chce jet na benzin, nebo na plyn, druh pohonu je možné volit i za jízdy. S benzinem ve válcích se dvanáctistovka chová jako běžný vůz, agregát je pružný a dostatečně výkonný, do kol odevzdává 44 kilowattů. S plynem to ale není tak slavné, výkon klesne na 38 kilowattů a sníží se i točivý moment stroje.

Při testu jsme museli hodně šlapat na plyn, aby se auto pohnulo i do menšího kopce. Přispívá k tomu také vyšší váha (pohotovostní hmotnost narostla kvůli tlakovým nádobám). Zatímco normální Panda 1,2 zrychlí z 0 na 100 kilometrů v hodině za 14 sekund a rozjede se na maximálních 155 km/h, verze Natural Power má hodnoty 19 sekund a 140 km/h. Tyto údaje dělají z plynového fiatu nejslabší auto, které lze dnes koupit v České republice (výkon se blíží Škodě 105 se 33 kW). Situaci ještě zhoršují dlouhé převody, které jsou pro benzinový pohon dobré, ale plyn by potřeboval krátké řazení.

Výkonové snížení se vrací na spotřebě. Do tlakové nádrže lze napumpovat 12 kilogramů zemního plynu, na které jsme při testu ujeli zhruba 270 kilometrů. Kdo má tedy v blízkosti sídla své firmy stanici CNG a může průběžně doplňovat nádrž, ušetří za palivo. S plynem se totiž jezdí za poloviční cenu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče